Gå til innhold

Ny stor flause for Altinn


Anbefalte innlegg

Ja,

De har brukt over 1 milliard på dette. Utrolig at norske skattepenger skal sløses på tull..

 

Ja,jeg sier det burde la seg gjøre å lage dette for 1% av hva de har svidd av. Latterlig. Og disse har sikkert helt sikkert en sikker arbeidsplass. how much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood

 

Edit: Men for å være litt seriøs. Den norske stat burde hyre inn funcom til å lage systemene for de. Funcom får masse penger for en jobb som for de er latterlig enkel og med lave kostnadder. Men det er vel synd på dataingeniørene som ble utdannet på 70/80/90 tallet som ikke greier å være konkuransedyktige. Attpåtil så skal de ha høy lønn.. Jaja

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hvorfor, men det første jeg tenkte på da jeg så dette bildet:

 

lauritzen.jpg

 

...var dette:

http://yorkcitychurc...rich3_thumb.jpg

 

:huh:

 

 

"Myndighetene arbeider nå for å ta kontakt med de som fikk sine personopplysninger utlevert."

Å, ja? For å gjøre hva da - inngå forlik eller noe? Som om bare å beklage, som er det minste de kan gjøre, skulle gjøre ting noe bedre...

 

 

Ikke undervurder inkompetansen i en statlig bedrift.

 

Enig! Husk uttrykket: "never argue with an idiot; he'll drag you down to his level and beat you with experience" <- staten i et nøtteskall.

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da, grav opp gammal dritt om Arthur Andersen og gnål videre på den samme gamle sangen din.

(Vi har forstått at du ikke liker Accenture.)

Når har jeg gjort det før?

 

Accenture er et av flere useriøse konsulentselskaper som dominerer innenfor datamaskin-tjenester her til lands. Dårlige tjenester, store forsinkelser og enorme kostnadsoverskridelser er gjengangere, og disse selskapene gjør skam på hele fagfeltet. Offentlige institusjoner er blant de største kundene, og mangler evne til å vite hva tjenestene skal koste, så avtalt pris er gjerne mange ganger høyere enn den burde være, så kommer de enorme overskridelsene i tillegg. Ellers i næringslivet blir leverandør av tjenesten holdt ansvarlig ved forsinkelser og betaler typisk dagbøter, og skal normalt dekke ekstraomkostninger som ikke skyldes kunden. I driftsfase skal normalt kunden refunderes for nedetid, og for et så viktig system skulle det vært i hundretusener per time. Enhver med sunn fornuft vil innse at staten nok en gang har blitt lurt trill rundt.

 

Men det skal sies at det ikke er bare de store konsulentselskapene som driver på på denne måten. Vi hører fint lite om de mindre selskapene som leverer ulike "IT-tjenester" til skoler, institusjoner og andre offentlige organer på lokal basis. Det kan dreie seg om alt fra verdiløse kurs og sertifiseringer til nettjenester og support. Mange av disse har ikke livets rett, og overlever kun fordi de har funnet en svakhet i systemet hvor de har dyttet inn sitt sugerør i statskassen. Folk flest har ikke perspektiv på hva slike tjenester innebærer av innsats, og derfor kan mange ta seg betalt som de selv ønsker. For meg blir det et moralsk spørsmål, for jeg ser mulighetene til lettjente penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
For meg blir det et moralsk spørsmål, for jeg ser mulighetene til lettjente penger.

Når ble moral et aspekt ved markedskapitalismen?

 

Forskjellen på store og små konsulentselskaper er vel størrelsen på beløpene de "svindler deg for"...

Jeg bruker å si at hvis du er 'sterk nok' til å kunne håndtere et konsulentfirma, så trenger du egentlig ikke et konsulentfirma. Og hvis du trenger å hyre dem inn - få en advokat til å gå gjennom kontrakten. (Du kan være sikker på at motparten har gjort det.)

 

Jeg har ikke sett at "dagbøter" til leverandørene har vært nevnt i noen særlig grad, så jeg vet ikke om det har vært aktuelt å bruke dette eller om det i det hele tatt er en del av kontraktene. Det er stor risiko å ta på seg drift av slike systemer, og det er ikke sikkert bedriftene står i kø for å melde seg på til en så stor finansiell risk. Og det er ikke sikkert at "Stian's Server- og Strutsefarm" får kontrakten selv om de lover 100% oppetid. Det vil ikke nødvendigvis være i statens interesse å bøtelegge Basefarm til konkurs heller, for da blir Skatteetaten selv sittende med driftsansvaret. (Altinn er 'too big to fail' nå.)

 

Staten er under stadig press for å "konkurranseutsette" tjenester - som Altinn - og samtidig er det under press for å få til en raskere saksbehandling, dvs. bruke kortere tid på å evaluere tilbudene som kommer inn fra private firmaer. Det kan virke billig på kort sikt, men i lengden ...?

 

[Jeg forbinder ditt navn med en skikkelig "rant" mot Accenture for ett års tid siden, men det er mulig jeg har koblet feil. Det har skjedd før.]

Lenke til kommentar

Når ble moral et aspekt ved markedskapitalismen?

 

Forskjellen på store og små konsulentselskaper er vel størrelsen på beløpene de "svindler deg for"...

Jeg bruker å si at hvis du er 'sterk nok' til å kunne håndtere et konsulentfirma, så trenger du egentlig ikke et konsulentfirma. Og hvis du trenger å hyre dem inn - få en advokat til å gå gjennom kontrakten. (Du kan være sikker på at motparten har gjort det.)

 

 

Alle fornuftige konsulentselskaper har en tikk moral og samfunnsbevissthet. De som ikke har det kan løpe rundt å late som det er umulig og normen er å drite i det så mye de vil, det er allikevel dårlig av de.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når ble moral et aspekt ved markedskapitalismen?

Det jeg prater om handler ikke om en konsekvens av kapitalisme, snarere tvert imot(se under). Hadde staten som kunde vært klar over hvordan slike kontrakter skal være og hvilket ansvar leverandør normalt har, så hadde de ikke inngått slike avtaler som er nærmest svindel.

 

Jeg har ikke sett at "dagbøter" til leverandørene har vært nevnt i noen særlig grad, så jeg vet ikke om det har vært aktuelt å bruke dette eller om det i det hele tatt er en del av kontraktene. Det er stor risiko å ta på seg drift av slike systemer, og det er ikke sikkert bedriftene står i kø for å melde seg på til en så stor finansiell risk. Og det er ikke sikkert at "Stian's Server- og Strutsefarm" får kontrakten selv om de lover 100% oppetid. Det vil ikke nødvendigvis være i statens interesse å bøtelegge Basefarm til konkurs heller, for da blir Skatteetaten selv sittende med driftsansvaret. (Altinn er 'too big to fail' nå.)

En av de største feilene staten ofte gjør er at de gjør seg avhengige av tjenesten som leveres, så økes prisen etter hvert og staten tror byttekostnaden blir for stor. Staten burde saksøkt disse selskapene for milliarder, men siden staten er avhengige av tjenestene så vil ikke det skje. Det ser også ut til at staten tror at større konsulentselskaper er bedre.

Staten er under stadig press for å "konkurranseutsette" tjenester - som Altinn - og samtidig er det under press for å få til en raskere saksbehandling, dvs. bruke kortere tid på å evaluere tilbudene som kommer inn fra private firmaer. Det kan virke billig på kort sikt, men i lengden ...?

Problemet her er primært saksbehandlerne fremfor tidsrammen. Når de behandler saker for data-tjenester bør dataingeniører være en viktig andel av saksbehandlerne, for veiprosjekter på anbud bør byggingeniører osv. (du forstår hvor jeg vil) Innenfor politikk og statlige organer er det alt for få med god yrkeserfaring, visse deler av staten må drives mer som en bedrift. Dette kolliderer litt med regjeringens ideologiske overbevisning, uten at jeg skal utbrodere den biten.
Lenke til kommentar

På tide staten starter med å ikek legge alt ut på anbud når de skal ha data infrastrukturen oppdatert. Problemet er at de skal ha de biligste løsningene , men i det lange løp så funekr ikke det. De har hatt så mange flauser og feil, at de bør bli tatt ifra kontakten til å levere datasystemer og heller ta noen som kansje er dyrere men det kan hende du får beder produkt slik at de ikke sparere inn op alt mulig rart. Skal man ha ortlig ting kan det lønne så å betale litt ekstra noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...