Gå til innhold

Skifte ut kamera, eller investere i nye objektiv


Anbefalte innlegg

For ikke å hijacke tråden nedenfor starter jeg en egen. Siden 2007 har jeg brukt en D40. Linsemessig har jeg bare kitlinsen og nikkor 35mm 1.8.

 

Jeg har 5000-8500 kroner, og kan tenke meg å legge litt mer tid og penger i foto. Spørsmålet blir bare om jeg bør skifte ut D40, eller om jeg bør utvide linseparken.

 

Objektivmessig kunne jeg ha tenkt meg en makro/portrettobjektiv. Noe a la Tamron 90mm, samt et objektiv med mer vidvinkel enn 18mm som kitlinsen har.

 

Dersom jeg skulle skifte kamera er det vel D3200 eller D5200 som er mest aktuell. Jeg redd D7100 blir for stor og klumpete, og at jeg egentlig ikke har bruk for alle funksjonene.

 

Det jeg savner mest fra D40 er bracketing. Så i min situasjon, hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt meg en pent brukt D7000. Da går du opp ganske mange hakk i byggekvalitet, betjening og muligheter i forhold til det du har fra før av, og kan bruke alt av Nikon-objektiver. D3200 og D5200 er mer plæstikk og har mindre kontroll og funksjoner, pluss at de ikke kan bruke objektiver som trenger fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar

Det jeg savner mest fra D40 er bracketing. Så i min situasjon, hva ville dere gjort?

 

Hvis din situasjon er at du liker og handle inn eldre objektiver uten innebygget fokusmotor og bruker kameraet titt og ofte til actionbilder, samt liker og justere parameteren i kameraet og fikle litt med innstillingene før du tar bilde, ville du nok likt D7000/7100.

 

Hvis du heller liker og bruke kameraet i auto og tar bilder av hverdagslige ting "snapshoot" og har ingen intensjoner om å handle inn eldre objektiver vil du nok ha mer glede av å kjøpe en D5100 og et par objektiver til.

Lenke til kommentar

Jeg ser nok for meg at jeg for øyeblikket er et sted midt i mellom. Hadde jeg kun brukt kameraet i auto, da hadde jeg nok kjøpt et kompaktkamera av en eller annen slag.

 

Det ser ut som bruktmarkedet har mye interessant, og pengene rekker lenger der enn å kjøpe nytt. Håper bare at man kan kjøpe rimelig trygt brukt...

Lenke til kommentar

Tok en tur i noen fotobutikker i går. Så på en brukt D7000, D3200 og en brukt D300. Fant meg sånn egonomisk greit til rette med alle kameraene.

 

Det kameraet som jeg må innrømme virkelig fikk kjøpelysten i sving var faktisk X100s. Selv om det ikke er det jeg er på jakt etter, så likte jeg dette apparatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...