Gå til innhold

Vidvinkelzoom?


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

 

Skal snart kjøpe meg ein vidvinkelzoom linse, men er usikker kva eg bør gå for.

 

Prisklassen er 3000 - 3800 og har sett på Sigma 10 - 20 (f4 - 5.6) og Tamron 10 - 24 (f3.5-4.5). Er det nokon som har brukt desse to vidvinkelzoomane før og kan anbefale dei? Har frå før Tamron 17 - 50, så er ikkje så opptatt av den lengre enden på Tamronen, men sida Tamronen er rundt 800 - 1000 kroner dyrare, så er det kanskje noko forskjell på kvalitet bortsett frå lysstyrken?

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Trur det blir Sigmaen da, har sett at folk klager på softe hjørner med tamronen. Trenger heller ikkje dei ekstra 4mm eller lysstyrken.

 

No er vel linsesamlinga mi komplett. Sigma 10-20 Vidvinkelzoom. Tamron 17-50 normalzoom, tamron 60mm macro og canon 70-200mm telezoom. Lurar på om det blir Canon 7D Mark 2 eller 70D til neste kjøp :)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Du kan jo ta en kikk på Tokina AT-X PRO DX AF 11-16 mm f/2.8. Da har du jo dekket inn ultra vidvinkel.

 

Spørsmålet er jo hva du skal bruke ultra-vidvinkel til? Kanskje verdt å heller bruke pengene på en kamera oppgradering siden du er blitt slik en ivrig fotograf?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ja, nesten, gjenstår bare en lyssterk fast normal, fisheye, ekstremtele, osv.. :wee:

 

Hehe ja, glemte vist dei, men får heller ta dei seinare :)

 

 

Du kan jo ta en kikk på Tokina AT-X PRO DX AF 11-16 mm f/2.8. Da har du jo dekket inn ultra vidvinkel.

 

Spørsmålet er jo hva du skal bruke ultra-vidvinkel til? Kanskje verdt å heller bruke pengene på en kamera oppgradering siden du er blitt slik en ivrig fotograf?

 

Kommer til å brukt på landskap bilete ved stranda. Har til no prøvd å bruke Tamron 17-50mm til landskap, men på grunn av at det er ikkje så vidt så er det litt vanskelig å få alle detaljene inn.

 

Angåande ny kamera, så har eg ikkje så mykje pengar å leike med, og har ikkje lyst til å kjøpe ny kamera no. 1100D har rundt same bilete kvalitet som 550-650D, 7d og 60d (same sensor trur eg).Når det endelig kommer noko nytt til krop, så blir det sikkert kjøp. Det er grunnen til at eg venter på 70D eller 7DM2

Lenke til kommentar

Ja. Trur det blir Sigmaen da, har sett at folk klager på softe hjørner med tamronen. Trenger heller ikkje dei ekstra 4mm eller lysstyrken.

 

No er vel linsesamlinga mi komplett. Sigma 10-20 Vidvinkelzoom. Tamron 17-50 normalzoom, tamron 60mm macro og canon 70-200mm telezoom. Lurar på om det blir Canon 7D Mark 2 eller 70D til neste kjøp :)

 

Tja, du mangler 300mm da. Har selv Tamron sin 70-300 Di VC til min 1100D, og når jeg bruker denne er jeg svært ofte på 300mm og ønsker meg enda litt nærmere.

 

70D har jeg også i kikkerten, men 7Dmk2 blir altfor dyr. Tviler på at den kommer under 15k.

Lenke til kommentar

Vurder også sterkt å kjøpe brukt - så kan budsjettet strekke enda litt lenger, og så kan du også vurdere perler som:

Tokina 11-16/2.8 - litt mer lyssterk

Canon EF-S 10-22 - litt bedre byggekvalitet

Sigma 8-16 - min favoritt - skarp og god,og samtidig det aller videste du får tak i.

 

Ja, kan sikkert kjøpte brukt men her kommer problemet at eg ikkje veit kor fint eigaren har behandla objektivet xD. Det fine med Sigma er også at den har 5 års "Sigma garanti?", er noko sånn klistermerke på boksen hos Japanphoto.

 

Sigma 8-16 ser veldig fin ut, og kunne ha tenkt meg dei 2 ekstra mm, men ny, koster den rundt 1600 kr meir enn 10-20. Er det så pass stor forskjell mellom 8 og 10 at det blir verdt å kjøpe den? Veit du om den er skarpare enn 10-20? Skal prøve å finne ut sjølv.

 

 

Selv har jeg hatt lyst på Tamron sin 10-24mm, nettopp fordi 24mm er mer anvendelig enn å måtte stoppe på 20mm. Men nå er Tamron sin både dyrere og mindre skarp enn Sigma sin. Det skal ikke være lett dette.

 

Ja, tenkte også først og fremst på Tamron, men så las eg mykje om at den var ikkje særlig skarp på kantane og så såg eg at Sigma hadde komt litt betre i nokre reviews.

Lenke til kommentar

Er det så pass stor forskjell mellom 8 og 10 at det blir verdt å kjøpe den? Veit du om den er skarpare enn 10-20?

 

Ja, og som Trondster nevner - 2mm forskjell i den vide enden er mer enn de fleste er klar over. Legger ved et par eksempler fra egen test.

 

 

Sigma 8-16mm på 8mm

post-226353-0-12592600-1363374401_thumb.jpg

 

 

 

Sigma 10-20mm på 10mm

post-226353-0-13453900-1363374424_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sigma 10-20 før sommeren som var. Har ikke angret et sekund. Bruker det til landskap og har brukt det til fotografering til en boligannonse.

Objektivet er kompakt og skikkelig bygget. Det følger med en god veske og solblender.

Ved f8 er det god skarphet fra hjørne til hjørne.

Forvrengningen synes jeg er grei, og den kan brukes som en artig effekt. Føler ikke det trengs noe videre enn 10mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...