Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier bare at jeg ville gjort meg ferdig med faktoriseringa før jeg multiplisserer noe som helst. Det at det står x/3 burde ikke skremme deg noe mer enn 4x. Hvorfor? Fordi x/3 er det samme som (1/3)*x som er like lite "farlig" som (4)*x

Sent på kvelden og lenge siden vi hadde siste mattetime. Ting begynner desverre allerede å gå i glemmeboka.

 

Kan du faktorisere for meg? :p Det har blitt oppført i glemmeboka det også :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg.

 

Du har:

x/3-4x=-4

 

Kan omskrives:

(1/3)*x-4x=-4

 

Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3.

 

Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt.

 

 

Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x

 

det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes:

 

5x(1x+3+2)

 

Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x

Endret av r2d290 waits for alice
Skrevet

Trenger hjelp å skrive 8ab/10 (fra 16-tallsystemet) til totallsystemet.

 

Har kommet frem til at det er lik 2219/16, men hvilken metode er best å bruke videre? :)

Bump it up ;)

Skrevet

Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg.

 

Du har:

x/3-4x=-4

 

Kan omskrives:

(1/3)*x-4x=-4

 

Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3.

 

Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt.

 

 

Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x

 

det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes:

 

5x(1x+3+2)

 

Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x

Du har nok rett, det har blitt litt sent. Satt å tenkte nå på hva 5 hadde med den oppgaven å gjøre, selvom 3*5=15 og 4*5=20.

 

Det som er likt er vel at begge kan bli 12? Eller tar jeg feil?

 

Noe sier meg også at vi ikke lærte akkurat dette i 10.

Skrevet

@Vegiboy: Det er mye enklere å konvertere fra hex til bin, enn hex til dec.

 

Så, det er ingen grunn til å gå via DEC.

 

 

Først tar du det første tegnet: 8 - og skriver det på binært. Jeg regner med at du vet at 8 på binærform er 1000

 

Så tar du neste tegn: A. A tilsvarer tallet 10, og 10 på binærform er 1010

 

Så tar du siste tegn: B. B tilsvarer tallet 11, og 11 på binærform er 1011.

 

 

Så legger du sammen disse 3 bin-tallene: 100010101011

Skrevet

@TheXboxFreek: Grunnen til at tallet jeg brukte i eksempelet er "5", er fordi 5 er den såkalte "Minste felles multiplum" for 5, 10 og 15. Altså er "5" det høyeste tallet du kan multiplisere med et eller annet hel-tall for å kunne få både 5, 10 og 15. Og det du skal gange "5" med, er det du putter inn i parantesen.

 

Med det sagt, trenger du ikke tenke på akkurat dette nå, ettersom det ikke finnes noen tall-verdi som er minste felles multiplum i din oppgave. Men det er noe annet i din oppgave som er likt på begge sider av minustegnet.

Skrevet (endret)

@TheXboxFreek: Grunnen til at tallet jeg brukte i eksempelet er "5", er fordi 5 er den såkalte "Minste felles multiplum" for 5, 10 og 15. Altså er "5" det høyeste tallet du kan multiplisere med et eller annet hel-tall for å kunne få både 5, 10 og 15. Og det du skal gange "5" med, er det du putter inn i parantesen.

 

Med det sagt, trenger du ikke tenke på akkurat dette nå, ettersom det ikke finnes noen tall-verdi som er minste felles multiplum i din oppgave. Men det er noe annet i din oppgave som er likt på begge sider av minustegnet.

X?

 

Edit: EDIT: Er det noe x(1/3-4) du vil jeg skal frem til?

Endret av TheXboxFreek
Skrevet (endret)

@TheXboxFreek: Korrekt. Derfor setter du "X" utenfor den store parantesen, og fyller ut innholdet i parantesen.

 

edit: korrekt!

 

Nå kan du få lov til å begynne med din elskede punkt nr. 3 :)

Endret av r2d290 waits for alice
Skrevet (endret)

@TheXboxFreek: Korrekt. Derfor setter du "X" utenfor den store parantesen, og fyller ut innholdet i parantesen.

Som jeg gjorde i editen min over? x(1/3-4)?

 

EDIT: Da starter jeg på punkt 3 her:

 

Men nå ble jo jeg helt blank. Hvordan skal jeg multiplisere og dividere når det står i parantes? Da blir jo stykket 1/3x-4x igjen? :S Eller skal jeg gjøre det inne i parantesen, noe som også ser feil ut?

Endret av TheXboxFreek
Skrevet

Det fine med ting som står i en parantes, er at du kan se på det som én enhet. Du kan f.eks. velge å omskrive (1/3-4) til "k".

 

Da får du x*k=-4

 

Hjalp det?

Skrevet

Det fine med ting som står i en parantes, er at du kan se på det som én enhet. Du kan f.eks. velge å omskrive (1/3-4) til "k".

 

Da får du x*k=-4

 

Hjalp det?

jeg er på VGS 1 nå, så jeg vet ikke om jeg burde ha lært det til nå.. Jeg vet ikke om det hjalp. Er neste steg nå å få xk^2=-4 eller noe? Jeg er blank..

Skrevet (endret)

Om det ikke er meningen at du skal ha lært det, så lærer du det nå. Ser ikke så ALTFOR mange andre mulige måter å gjøre dette på :p

 

Nei, det var ikke korrekt.

 

La oss si at det hadde stått 2x=4. Hva hadde du gjort da?

 

Lat som at "k" er det samme som det "2"-tallet, og gjør akkurat det samme.

 

 

Edit: Husk at målet ditt nå er å få X alene. Med en gang du har fått til det, har du svaret rett foran deg.

Endret av r2d290 waits for alice
Skrevet (endret)

Om det ikke er meningen at du skal ha lært det, så lærer du det nå. Ser ikke så ALTFOR mange andre mulige måter å gjøre dette på :p

 

Nei, det var ikke korrekt.

 

La oss si at det hadde stått 2x=4. Hva hadde du gjort da?

 

Lat som at "k" er det samme som det "2"-tallet, og gjør akkurat det samme.

 

 

Edit: Husk at målet ditt nå er å få X alene. Med en gang du har fått til det, har du svaret rett foran deg.

Da hadde jeg delt på 2 siden x skal stå alene. Så svaret er x=-2, eller var 2=k bare et eksempel?

 

Edit: skal jeg dele xk=-4 på k? :S

Endret av TheXboxFreek
Skrevet

2x=4 var et eksempel. Beklager, jeg burde ha skrevet 2x=-4.

 

Og helt korrekt, du velger å dele på 2 for å få x alene.

 

 

I din oppgave har du: KX=-4. Da deler du begge sidene med "K" for å få X alene.

 

Hva blir da høyresiden?

Skrevet

2x=4 var et eksempel. Beklager, jeg burde ha skrevet 2x=-4.

 

Og helt korrekt, du velger å dele på 2 for å få x alene.

 

 

I din oppgave har du: KX=-4. Da deler du begge sidene med "K" for å få X alene.

 

Hva blir da høyresiden?

Da får jeg -4/k på høyre?

Skrevet

Korrekt. Og hva er "k"?

 

Når du har byttet ut k med det k egentlig er, har du massevis av tall på høyresiden. Disse tallene burde gå relativt greit å slå sammen til en enkelt konstant.

 

Når du har gjort dette, har du løst oppgaven.

 

 

God natt! :p

Skrevet

 

Er ikke så glad i å gjøre ting "for deg". Du får prøve selv. Skal veilede deg.

 

Du har:

x/3-4x=-4

 

Kan omskrives:

(1/3)*x-4x=-4

 

Problemet med venstresiden, er at du har to ledd (med minustegn mellom). Du bør ha alt som et ledd (Altså bare gange-tegn mellom det som ikke står i parantes) når du går igang med punkt 3.

 

Er det noe som er likt på begge sider av minustegnet? I såfall setter du det utafor en STOR parantes. Deretter prøver du å fylle ut det som skal være inni parantesen for at det skal bli likt.

 

 

 

Eks: Faktoriser: 5x^2+15x+10x

 

det er to ting som er likt i alle disse leddene: Du har et tall som kan multiplisseres med 5, og du har en x. Da setter vi 5x utenfor parantes:

 

5x(1x+3+2)

 

Som du ser, om du slår sammen parantesene, får du: 5x^2+15x+10x

Og tar man det hakket lengre får man 5x(1x+5)

(Jeg er noe usikker på dette svarets relevans i problemstillingen du har svart på, r2d290 waits for alice, men det kan vel uansett være verdt å nevne at man skal forkorte svar så godt man kan)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...