Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Du kan ikke gange (eller dele) med variabler i en ulikhet, det forutsetter at variablene er positive.

 

Unntaket er vel ganging med x^2, x^4 osv. siden disse uansett er null eller positive. Men man kan ikke dele med disse, siden man risikerer å dele på null.

 

Da tror jeg jeg ser svaret. Takk :)

 

får -x^2 - x + 6 / x+2 > 0

 

altså (x+3)(x-2)(x+2) på fortegnslinjen og rett svar

Endret av Tensai
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk det at det står 1*ln(1+t) og bruk delvis integrasjon.

 

Hei, jeg har prøvd meg på den metoden, men jeg får ikke riktig svar -.-

Skrevet

Ved å sette inn i formelen for delvis integrasjon får jeg atchart?cht=tx&chl=\int 1*ln(1+t)dt=t*ln(1+t)-\int \frac {t}{1+t}dt. Derfra klarer du det..

 

Jeg kom også så langt, men det stoppet helt for integralet av det uttrykket på høyre side av likhetstegnet.

Skrevet (endret)

Hei. Noen her inne som har erfaring med T1 Nspire eller Graph? Det jeg lurte på var hvordan man fikk inn absoluttverdi i Nspire/Graph eventuelt begge.

 

 

e: fikk til Graph - noen som vet Nspire?

Endret av mentalitet
Skrevet (endret)

Hei! Jeg får ikke til denne vektorregningsoppgaven:

 

Finn verdien av t slik at vektorene p og q er parallelle.

vektor p=(1-t,1+t) og q=(2,1)

 

Jeg har egentlig satt koordinatene til et punkt med denne innklammingen, men jeg mener vektorkoordinatene ;)

 

fasitsvar er t=-(1)/(3)

 

På forhånd takk!:)

Endret av hoyre
Skrevet

Om to vektorer er paralelle hva vet du da om de? Jo stigningstallet er det samme.

 

Så det eneste du trenger å gjøre er å sette stigningstallet til funksjonene til hverandre.

 

Jeg har prøvd dette, men får da ulike svar.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om stigningstall er rett ordbruk her.

 

Hvis chart?cht=tx&chl=\vec{p} og chart?cht=tx&chl=\vec{q} skal være parallelle, må det finnes et tall chart?cht=tx&chl=k slik at chart?cht=tx&chl=\vec{p} = k \cdot \vec{q}. Det betyr at vi har følgende ligningssett:

 

p><p>\end{align}

 

Denne har løsning chart?cht=tx&chl=t = - \frac{1}{3}.

Endret av Imaginary
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om stigningstall er rett ordbruk her.

 

Hvis chart?cht=tx&chl=\vec{p} og chart?cht=tx&chl=\vec{q} skal være parallelle, må det finnes et tall chart?cht=tx&chl=k slik at chart?cht=tx&chl=\vec{p} = k \cdot \vec{q}. Det betyr at vi har følgende ligningssett:

 

p><p>\end{align}

 

Denne har løsning chart?cht=tx&chl=t = - \frac{1}{3}.

 

Jeg ganget med t og ikke k, og jeg fant derfor ikke svaret ut. Tusen takk for hjelpen!

Endret av hoyre
Skrevet (endret)

Står helt fast på en logaritme oppgave:

 

t = -16M^2/3 * ln * (100-T/192)

Det er ikke paranteser rundt det som kommer etter ln, 100-T i teller og 192 i nevner uten parantes.

 

Vi legger et egg i kokende vann.

 

M = vekten i gram

t = sekunder

T = grader celsius i egget

 

I oppgave a skal vi regne ut t når vi får oppgitt M og T, det gikk greit.

I oppgave b skal vi regne ut M når vi får oppgitt t og T, det gikk greit.

 

Men å regne ut T med M og t oppgitt er helt umulig virker det som.

 

Skjønner ikke hva ln (100-T/192) er for noe. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe i logaritme reglene som gjør et slikt stykke mulig?

 

I oppgaven får vi oppgitt t = 240, m = 60 og skal finne T. Noen som kan hjelpe?

Endret av Tensai
Skrevet (endret)

Her er det bare å hå tilbake til definisjonen av en logaritme. Hva er egentlig en logaritme? Hint: grunntallet i en logaritme opphøyd i logaritmen til noe er bare noe.

 

Finn x:

p><p>

Endret av Henrik C
Skrevet

Uhmm....

Jeg skylder på at jeg var ute i går og ikke har kommet helt i gang i hodet enda, og poster dette fra iPoden. Har rettet opp i innlegget mitt nå slik at det stemmer ihvertfall.

Skrevet

Har de siste dagene gjort et stort titalls logaritme oppgaver, men har enda ikke sett noe likt denne oppstillingen på en logaritme.

 

ln (100-x/192) og ln står på siden av brøken midtmellom teller og nevner.

LPCkL.png

Hva kan jeg gjøre med denne? kan noen skrive den om for meg evt regne ut når = 0 hvis det er mulig.

 

Har lest gjennom logaritme reglene flere ganger men skjønner ikke hva det der betyr.

 

Er det ln100 - lnT / ln192? testet det og får feil svar.

Er det ln100 - lnT / 192? testet det og får feil svar.

Er det ln100/ln192 - lnT/ln192? testet det og får feil svar.

Er det ln(100/T)/192? testet det og får feil svar

Er det ln(100/T)/ln192? testet det og får feil svar.

 

 

Og da er jeg tom for alternativer.

Skrevet

2 * lg (x^2) = lg (1/x) + 5

 

Du vet at lg x^b = b * lg x

Og at 1/x = x^(-1)

 

2 * 2 * lg x = lg x^(-1) + 5

4 * lg x = - lg x + 5

5 * lg x = 5

lg x = 1

x = 10^1

x = 10

Skrevet (endret)

Fikk den til, men takk for hjelpen!

 

Løste den slik:

2*lg(x^2) = lg(1/x)+5

4*lgx = lg1-lgx+5

5*lgx = lg1+5 | lg1=0

5*lgx = 5

lgx = 1

x = 10^1

x = 10

Endret av pex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...