Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe takk, svarer på så mye som jeg kan. Og det er jo bare grunnlegende universitetsmatte, som egentlig bare er matte fra vidergående med litt tøffere oppgaver.

 

Ønsker selv å kunne mye mer matte enn det jeg kan, men men. Er jo andre på min alder som kan mye,mye mer. Karl Erik for eksempel ;)

 

R2 er jo egentlig veldig kjedelig... Eneste gøye er komplisert integrasjon, og å sette opp differensiallikninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

chart?cht=tx&chl={\lim }\limits_{n \to \infty } (1+\frac{3}{n})^n

 

chart?cht=tx&chl={\lim }\limits_{n \to \infty } (1+\frac{1}{n})^{3n}

 

Noen som kan forklare hvorfor disse to er like? Jeg ser det hvis jeg regner det ut med metoden Nebuchadnezzar viste (l'Hôpital er ikke R1-pensum, men skader vel ikke å lære den nå likevel), men jeg kan ikke helt si at jeg skjønner hvorfor de blir lik.

Skrevet

Det er jo lett å si hvorfor den siste blir som den blir, siden:

chart?cht=tx&chl=(1+\frac{1}{n})^{3n} = ((1+\frac{1}{n})^n)^3. Den andre har jeg ikke funnet noen forklaring på de 2 kjappe min. jeg tenkte over problemet.

Skrevet

Etter 2+ (høyeste karakter i klassen var 3) på forrige matteprøve har jeg bestemt meg for å begynne å jobbe med R2. Starting with vektorer. Hva er høyrehåndsregelen?

 

Absoluttverdien av [5,-3,t]=10 finn t.

Selv kom jeg fram til roten av 66, men fasiten sier 13, selvom jeg er rimelig sikker på at jeg har gjort det riktig. Bare Z-verdien er jo høyere enn 10...

Skrevet

4!

 

Bortsett fra at "N" og "N" er samme bokstav ...

Oups! :p

 

Blir det ikke 3! da?

 

Nei, det blir det ikke se mitt tidligere svar...

 

ANNE

 

Vi har 4 bokstaver der to er like. Om vi bytter plass på disse to bokstavene spiller ingen rolle. La oss si at de hadde spilt en rolle da hadde vi fått ( om vi bare bruker hver bokstav en gang)

 

4*3*2*1 = 4!

 

Siden vi har to bokstaver som er like må vi fjerne halvparten av tilfellene

Disse to bokstavene kan vi stokke om på 2! ulike måter. Altså de to bokstavene kan bytte plass på 2! måter som gir like navn.

 

som gir

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4!}{2!}

 

Når vi fjerner dobbeltgjengerene

Skrevet

Får denne enda ikke til.

Deriver:

f(x)=x(3x-1)^3

 

u=x u'=1

v=(3x-1)^3

v'= w'(v)*g'(w) w=3x-1 w'=3 g=w^3 g'=3w^2

v'= (3w^2)*3 = 9w^2 = 9(3x-1)^2

 

(9(3x-1)^2)*x = 27x^3 -54x^2 + -9x

+ (3x-1)

=27x^3-54x^2-6x-1

 

Svaret skal bli (12x-1)(3x-1)^2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...