Scooby snacks Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 (endret) Her kommer et amatør spørsmål. Har ikke fulgt med i timen de forrige tre årene. Hvordan regne ut pytagoras når man bare vet hvor lang hypotenusen er? Du kan det forsåvidt hvis du vet at det f.eks. er en 45-45-90-trekant (da vet du jo forholdet mellom sidene). Edit: Men hvis du KUN vet lengden av hypotenusen, er det lite å gjøre. Endret 24. april 2009 av Billy-the-kid
Attityd Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg mener å bruke pytagoras til å finne ut en side i en trekant, hvis det er godt nok for deg. Jeg vet at den ene vinklen er 90 grader, hvis det skulle hjelpe. Endret 24. april 2009 av Attityd
Henrik C Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Hjelper veldig lite. Du vet bare hypotenusen og ingen katet? Høres veldig rart ut.
Scooby snacks Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg mener å bruke pytagoras til å finne ut en side i en trekant, hvis det er godt nok for deg. Jeg vet at den ene vinklen er 90 grader, hvis det skulle hjelpe. Du har ikke fått oppgitt at katetene f.eks. er like lange eller noe slik? Hvis ikke er det ikke nok informasjon ... Bare tegn opp på et ruteark og se; du kan lage uendelig mange trekanter med like lang hypotenus og en vinkel på 90 grader. Endret 24. april 2009 av Billy-the-kid
No Matter What You Say Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Bestem a slik at grenseverdien eksisterer. Finn grenseverdien for dene verdien a. lim x-->1 x+a ------- x2-1 Fasiten sier a=-1 og grenseverdien 1/2, jeg får at grenseverdien er 1.
Torbjørn T. Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 For at denne ikkje skal gå mot 0 når , må du få korta vekk (x-1). For å kunne gjere det må a=-1:
No Matter What You Say Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 For at denne ikkje skal gå mot 0 når , må du få korta vekk (x-1). For å kunne gjere det må a=-1: Skjønner ikke helt hva du gjorde med telleren. x-1 = 1?
Torbjørn T. Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Eg korter bort (x-1). Skrive på ein annan måte:
No Matter What You Say Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Eg korter bort (x-1). Skrive på ein annan måte: Men når du har forkortet bort (x-1), så står man igjen med (x+1) eller? Er det noen spesielle regler tilknyttet dette, som tar lang tid å forklare? Tar 2mx som privatist, så jeg har liksom ingen lærer.
mummi-pappa Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 (endret) Kan nokon hjelpe meg med denne integrasjonen? Ligg under kapittelet "integrasjon ved variabelskifte" i boka mi. Takk for all hjelp Endret 24. april 2009 av mummi-pappa
Jaffe Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Sett og bruk substitusjon. Her vil du få bruk for at .
mummi-pappa Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Sett og bruk substitusjon. Her vil du få bruk for at . Kanskje eit litt dumt spørsmål, men frå kor veit eg at ? Kan hende eg har hatt om det før, men i så fall har eg heilt gløymt det.
mummi-pappa Skrevet 24. april 2009 Skrevet 24. april 2009 Ahhh, det har eg vore borti ja. Takk for hjelpa begge to
RainbowLady Skrevet 25. april 2009 Skrevet 25. april 2009 (endret) Noen som kunne sett i gjennom dette? Oppgaver: Svar: Endret 25. april 2009 av RainbowLady
No Matter What You Say Skrevet 25. april 2009 Skrevet 25. april 2009 Finn vekstfarten i punktet x=2. f(x)= 2x2-5 I boken min står det side opp og side ned med operasjoner for å løse dette, som jeg ikke forstår meg på. Er det virkelig nødvendig? Svaret er visstnok 8.
Jaffe Skrevet 25. april 2009 Skrevet 25. april 2009 Husk på hva den deriverte av en funksjon f er for noe. Den deriverte av f er en funksjon som gir deg vekstfarten i hver punkt på kurven til f. Her skal du finne vekstfarten i punktet x = 2. Da setter du 2 inn for x i den deriverte: f'(x) = (2x2 - 5)' = 2 * 2x = 4x f'(2) = 4 * 2 = 8
Frexxia Skrevet 25. april 2009 Skrevet 25. april 2009 (endret) Finn vekstfarten i punktet x=2. f(x)= 2x2-5 I boken min står det side opp og side ned med operasjoner for å løse dette, som jeg ikke forstår meg på. Er det virkelig nødvendig? Svaret er visstnok 8. Det er ikke nødvendig, men det er mye lettere enn å regne ut fra definisjonen hver gang :=) Derivasjonsreglene er ikke så vanskelig om du går inn for det, og du får mye bruk for det (Jeg antar at du har T/R/MX?). Integrasjon og differensialligninger bygger også på derivasjon. Endret 25. april 2009 av Frexxia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå