Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står at det blir 2/3 i fasiten, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det? :hmm:

Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil.

 

Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x.

Skrevet

Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil.

 

Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x.

Altså da tar jeg y=-3x+2 og og y-verdien som er 2 og får 2=-3x+2 , som blir 0?
Skrevet

Første terminprøve i matte i morgen. Skal ha kapittelet om Funksjoner i S1. Noen tips til hva jeg burde passe på? Får bruke pc med Ti Nspire CAS og alle hjelpemidler på del 2. Er del en jeg er litt redd for. Har mestret det å tegne en funksjon på papir ved tabelmetoden, regne ut nullpunkt og gjør siste puss på å finne skjæringspunkt ved regning. Håper jeg ikke får noen tekstoppgaver hvor jeg skal lage en passende funksjon. Da blir det fort litt jernteppe.

Skrevet (endret)

Altså da tar jeg y=-3x+2 og og y-verdien som er 2 og får 2=-3x+2 , som blir 0?

Nei, 2 er y-verdien der linja krysser y-aksen. Der linja krysser x-aksen er y-verdien 0. Det er du vel med på?

 

Skreiv du feil tidlegare forresten, linja y = -3x + 2 går ikkje gjennom punkta du oppgav i dette innlegget.

Endret av Torbjørn T.
Skrevet

Dumt spørsmål kanskje

 

Men på oppgave b, hva mener de med at vi skal bruke fire like store klasser

 

Mener de her at vi skal ha i

 

Datasett 1 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=0)

Datasett 2 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=30)

 

Bare hang meg opp i hva de mener med fire like store klasser

 

post-209627-0-84664700-1358960830_thumb.png

Gjest Slettet+56132
Skrevet (endret)

Kan noen sjekke om disse er riktige:

a)

chart?cht=tx&chl=\frac{21a^2b}{14ab^2}=\frac{3\cdot7\cdot a\cdot a\cdot b}{2\cdot 7\cdot a\cdot b\cdot b}= \frac{3a}{2b}

 

b)

chart?cht=tx&chl=\frac{3a}{a^2-6a}=\frac{3\cdot1\cdot a}{a\cdot a\cdot (3\cdot2\cdot a)}=\frac{3}{a(-6)}

 

c)

chart?cht=tx&chl=\frac{2a-8}{3a-12}=\frac{2\cdot\cancel{(a-4)}}{3\cdot\cancel {(a-4)}}=\frac{2}{3}

 

d)

chart?cht=tx&chl=\frac{a+7}{5a+35}=\frac{a+7\cdot1}{5\cdot(a+7)}=\frac{1}{5}

 

Jeg tror det er noe tull med oppgave b.

 

Fortegn i oppgave d er rettet.

Endret av Slettet+56132
Skrevet (endret)

Noen som kan å beregne standardavvik med Casio FC-100V? Jeg kan å plotte inn ulike variabler og deretter ta standardavviket, men hvordan gjør jeg dette om det er høy frekvens på en viss variabel? Om antallet er høyt er det dumt å skrive inn samme tallet 50 ganger nedover.

 

 

Eksempel: om det er 10 forskjellige variabler og det kun er én av hver, er det jo bare å skrive inn disse ti tallene på en rad hver, men hva om det eksempelvis frekvensen er 100 for variabelen klassemidtpunktet 125 000 (inntekt), 75 for 175 000 osv?

 

Endret av magneman
Skrevet

b)

chart?cht=tx&chl=\frac{3a}{a^2-6a}=\frac{3\cdot1\cdot a}{a\cdot a\cdot (3\cdot2\cdot a)}=\frac{3}{a(-6)}

Jeg tror det er noe tull med oppgave b.

Det har du rett i. To ledd i nemnaren vert ikkje til eitt når du faktoriserer. Du må faktorisere kvart ledd for seg, og so kan du setje felles faktorar utanfor ein parentes, og dei gjenverande faktorane inni parentesen. Til dømes om du skal faktorisere 6ab - 4a. Faktoriserer du ledd for ledd får du chart?cht=tx&chl=2\cdot3\cdot a\cdot b - 2\cdot2\cdot a. Felles faktorar er chart?cht=tx&chl=2a, so du kan setje chart?cht=tx&chl=2\cdot3\cdot a\cdot b - 2\cdot2\cdot a = 2a(3\cdot b - 2).

 

Du har og skrive feil forteikn i nemnaren i oppgåve d), men det antar eg er slurv.

Skrevet

Nei, 2 er y-verdien der linja krysser y-aksen. Der linja krysser x-aksen er y-verdien 0. Det er du vel med på?

 

Skreiv du feil tidlegare forresten, linja y = -3x + 2 går ikkje gjennom punkta du oppgav i dette innlegget.

Skrev feil mente punktene (-3,11) og (2,-4) . Men er med på tankegangen din ja :)
Gjest Slettet+56132
Skrevet

Trenger også noen til å sjekke denne oppgaven:

 

a)

chart?cht=tx&chl=\frac{2b+6}{4}=\frac{2\cdot1\cdot b+3\cdot2}{2\cdot2}=\frac{b+3}{2}

 

b)

chart?cht=tx&chl=\frac{4b+8}{8a}=\frac{2\cdot2\cdot a+4\cdot2}{4\cdot2\cdot a}=\frac{a+2}{2a}

 

c)

chart?cht=tx&chl=\frac{a^2+3a}{2a+6}=\frac{a\cdot a+3\cdot1\cdot a}{2\cdot1\cdot a+2\cdot3}=\frac{a\cancel{(a+3)}}{2\cancel{(a+3)}}=\frac{a}{2}

 

d)

chart?cht=tx&chl=\frac{a-b}{b-a}=\frac{\cancel{a}-\cancel{b}}{\cancel{b}-\cancel{a}}=-1

 

Hvorfor blir denne -1?

Skrevet (endret)

d)

chart?cht=tx&chl=\frac{a-b}{b-a}=\frac{\cancel{a}-\cancel{b}}{\cancel{b}-\cancel{a}}=-1

 

Hvorfor blir denne -1?

b vart til a i teljaren i b), men om det skulle vere b heile vegen er det rett.

 

I d) vert det -1 fordi du kan skrive chart?cht=tx&chl=a-b som chart?cht=tx&chl=-(b-a). Du ser at det vert rett om du ganger ut.

 

Redigert:

Ein meir komplisert måte å vise det på:

 

p><p>-1

Endret av Torbjørn T.
Skrevet

På d: Sett inn en vilkårlig verdi for a, og en for b.

 

Eksempel: a = 2, b = 4

 

2 - 4 = - 2

4 - 2 = 2

 

-2 / 2 = -1

Hvorfor gjør man det?
Gjest Slettet+56132
Skrevet

Jeg takker for hjelpen :)

Skrevet

post-209627-0-35313900-1358965188_thumb.png

 

Noen som har lyst å hjelpe med denne.

 

 

Så vidt jeg vet så

 

Cov(X; Y ) < 0 ⇒ Var(X − Y ) > Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige.

Cov(X; Y ) > 0 ⇒ Var(X − Y ) < Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige.

 

Men usikker på hvordan jeg skal gå frem å løse oppgaven, merker det er sent nå og får litt brain freeze. Når du har gjort sånn 15-20 sannsynlighets oppgaver på et par timer :p

Skrevet (endret)

Hvorfor gjør man det?

 

For å vise at svaret alltid blir chart?cht=tx&chl=-1 uansett hvilken verdi du putter inn som chart?cht=tx&chl=a eller chart?cht=tx&chl=b. Viktig å merke seg at chart?cht=tx&chl=a\cancel{=}b\cancel{=}0.

Endret av ggree
Skrevet

For å vise at svaret alltid blir chart?cht=tx&chl=-1 uansett hvilken verdi du putter inn som chart?cht=tx&chl=a eller chart?cht=tx&chl=b. Viktig å merke seg at chart?cht=tx&chl=a\cancel{=}b\cancel{=}0.

Er vel ikkje akkurat ei generell løysing, er det? Forøvrig kan godt chart?cht=tx&chl=a=0 eller chart?cht=tx&chl=b=0, men du må ha chart?cht=tx&chl=a\neq b.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...