henrikrox Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Skulle gjerne hatt hjelp med 2 oppgaver: 1. Gitt funksjonen f(x; y) = 4x-y^2 Skisser nivåkurvene f = 0 og f = 8. Er det ikke her bare å sette f = c (c=konstant) Så får vi 4x-y^2 = c Celger c=0: 4x-y^2=0 (hva gjøres etter her, er vant til hyperbler, parabler og elipser etc) Velger c=8: 4x-y^2=8 (igjen hva gjøres her) Så neste oppgave Gitt funksjonen f(x; y) = x^3 - y^3 Finn ligning for tangentplan til grafen til f i punktet der x = 3, y = 2. Edit; tror jeg klarte den siste oppgaven, partiellderiverte bare med hensyn på x og y, satte inn i ligningen for tangentplan og vips, så er bare den første jeg trenger hjelp med Endret 22. januar 2013 av henrikrox
wingeer Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Skulle gjerne hatt hjelp med 2 oppgaver: 1. Gitt funksjonen f(x; y) = 4x-y^2 Skisser nivåkurvene f = 0 og f = 8. Er det ikke her bare å sette f = c (c=konstant) Så får vi 4x-y^2 = c Celger c=0: 4x-y^2=0 (hva gjøres etter her, er vant til hyperbler, parabler og elipser etc) Velger c=8: 4x-y^2=8 (igjen hva gjøres her) Du har tenkt riktig. Det vanskelige er å skissere det du sitter igjen med. Klarer du å komme på noen kombinasjoner av x og y som passer? Klarer du å finne så mange at du ser formen på hva du har? Det er sjeldent du sitter igjen med noe så fint som hyperbler eller lignende. Ev. kan du løse for y, så du får to funksjoner av x, en positiv og en negativ. Det kan i verste fall gi deg litt innblikk i hva du har. Det ville jeg i så fall gjort med den generelle ligningen med en c.
henrikrox Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Takk Sliter litt med å se hvordan jeg skal gå videre. HVis jeg skal tenke høyt her nå. Når c=0: så har vi 4x-y^2=0, flytter vi litt da så får vi y^2=4x x=y^2 er en parabel med bunnpunkt i origo og med akse langs x-aksen. Det som kanskje gjør meg forvirra er at vi ikke har hatt oppgaver der det fks er x+y^2, men som regel x^2+y^2=4 (for eksempel) som vi da deler på så vi får 1. Slik at vi har en elipse med halvakser etc, og det blir forholdsvis lett å skissere grafen. Men nå er det forelesning, så får bare prøve videre etterpå, er noe veldig banalt jeg ikke ser tror jeg. men men. Takk for hjelpen
HansiBanzi Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Det er ikke noe poeng i å skyte spurv med kanon ... Spesielt ikke å innføre andre metoder som eleven uansett ikke forstår noe av hvordan fungerer. Det er det nok av i skolematematikken fra før av. Jeg vet da ikke hvilket nivå personen ligger på, og kan ikke selv huske når jeg lærte L'Hôpital. I mitt hode er det uansett mindre jobb og mindre rom for å gjøre feil enn ved faktorisering og forkorting (og hvertfall taylorutvidelser osv.) Jeg ser at det kan virke som om jeg bare prøver å brife med egne kunnskaper og det må jeg bare beklage, det var ikke meningen.
henrikrox Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Si ifra hvis noen vil hjelpe meg (gi meg flere hint til nevnte oppgave over). Klarer ikke å se hvordan jeg skal gå videre med c=0 og c=8. Takk!
Apaana Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Derivasjon Forsøkt å løse denne, men får det ikke til.. Noen som kan forklare meg? 5+x2- x/x3+x. Altså x/x3+x er et eget ledd. x over x3+x.
exonum Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Derivasjon Forsøkt å løse denne, men får det ikke til.. Noen som kan forklare meg? 5+x2- x/x3+x. Altså x/x3+x er et eget ledd. x over x3+x. Kvotientregelen. Det er vel heller ikke feil å gange opp, eller? Endret 22. januar 2013 av exonum
the_last_nick_left Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Derivasjon Forsøkt å løse denne, men får det ikke til.. Noen som kan forklare meg? 5+x2- x/x3+x. Altså x/x3+x er et eget ledd. x over x3+x. Det er en god trening å bruke kvotientregelen, men det er veldig mye enklere å sette felles faktor i nevner utenfor, forkorte og skrive uttrykket litt annerledes.
Zeph Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Lurer på denne oppgaven: Del på 3 og 3^x, så får du riktig faktor på riktig side. Bruk regelen om at: og løys på vanleg måte.
wingeer Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Jeg vet da ikke hvilket nivå personen ligger på, og kan ikke selv huske når jeg lærte L'Hôpital. I mitt hode er det uansett mindre jobb og mindre rom for å gjøre feil enn ved faktorisering og forkorting (og hvertfall taylorutvidelser osv.) Jeg ser at det kan virke som om jeg bare prøver å brife med egne kunnskaper og det må jeg bare beklage, det var ikke meningen. L'hop lærer man som regel i sitt første møte med kalkulus. Hvorvidt eleven forstår tankegangen bak teoremet der er heller ikke sikkert. Faktorisering må man kunne uansett, og det er "mer elementært".
wingeer Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Si ifra hvis noen vil hjelpe meg (gi meg flere hint til nevnte oppgave over). Klarer ikke å se hvordan jeg skal gå videre med c=0 og c=8. Takk! Se på det som parabler med y som variabel.
BOYYA Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Her er en oppgave: En linje går igjennom punktene (-3,11) og (2,4). a) Tegn linja inn i et koordinatsystem (denne fikk jeg til) b) Finn likningen for linja ( denne fikk jeg til) c) Finn ved regning skjæringspunktet mellom linja og x-aksen. (denne lurer jeg på) Skal man bruke ettpunktsformelen på oppgave c her?
Berniy Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Del på 3 og 3^x, så får du riktig faktor på riktig side. Bruk regelen om at: og løys på vanleg måte. Tusen takk! Var stuck på det stedet etter å ha fått faktoren over på riktig side, så supert å få litt hjelp
Neckrick Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Hei, jeg trenger hjelp med oppgaven: 4.2a Se bilde ovenfor Endret 22. januar 2013 av Slund
exonum Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 Her er en oppgave: En linje går igjennom punktene (-3,11) og (2,4). a) Tegn linja inn i et koordinatsystem (denne fikk jeg til) b) Finn likningen for linja ( denne fikk jeg til) c) Finn ved regning skjæringspunktet mellom linja og x-aksen. (denne lurer jeg på) Skal man bruke ettpunktsformelen på oppgave c her? Hva er y når linjen skjærer x-aksen?
Janhaa Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 http://www.eksamenso..._2005_12_07.pdf P=30C27*0,9^(27)*0,1^3 + ... + 30C30*0,9^(30)
exonum Skrevet 22. januar 2013 Skrevet 22. januar 2013 (endret) 2 Sikker? Endret 22. januar 2013 av exonum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå