Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte jobbe en del hjemme, og det er fordi jeg snakket litt for mye. Hadde heldigvis ikke data i de timene, det kunne gått veldig galt.

Uansett jobbet jeg ikke nok med det hjemme, tok litt snarveier og gjorde bare akkurat det jeg måtte -- og det var alt.

 

Så mitt råd: Jobb på skolen, ikke ta snarveier og konsentrer deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger knapt nok gjøre noe hjemme om du følger med og jobber godt i timene, så å sitte på facebook eller snakke med sidekameraten fungerer ikke.

Vel vel.. Dette er veldig individuelt og kjem an på mange faktorar. Eksempler på dette er kor god lærar ein har, kor god ein er til å "forstå" ting osv. Ingen kan seia korleis ein bør leggje opp læringa si, sidan dette er spesielt for kvar og ein enkelt.

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

3/4(t+3)(8t-4)

 

 

Skjønner bare ikkje hvordan det skal løses med den brøken..

 

Kan dere forklare hvordan dere løste den?

Skrevet (endret)

Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0?

 

løse den opp (få den på annengrads-form):

 

3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9

 

Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang.

Endret av Xell
Skrevet
Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0?

 

løse den opp (få den på annengrads-form):

 

3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9

 

Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang.

 

Ja det der er greit, men 3/4 skal forestille en brøk.

Skrevet (endret)
Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0?

 

løse den opp (få den på annengrads-form):

 

3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9

 

Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang.

 

Ja det der er greit, men 3/4 skal forestille en brøk.

 

Kan godt ta det enda mer i detalj;

 

3/4(t+3)(8t-4)

 

= (t + 3)*(8t - 4)*3/4 | bare bytet på rekkefølgen og lagt til tydelig gangetegn

 

= (t + 3)*(8*3*t/4 - 4*3/4) | ganget inn 3/4

 

= (t + 3)*(24*t/4 - 12/4) | ganget sammen det som står over /

 

= (t + 3)*(6*t - 3) | eliminert brøken siden det går opp i heltall

 

= 6t2 - 3t + 18t - 9 | ganget ut parantesene

 

= 6t2 + 15t - 9 | samlet leddene

Endret av Xell
Skrevet (endret)

Sliter litt med stykket her:

 

1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24

 

Har prøvd ganske mye nå, men svaret blir aldri rett. Fasiten og kalkulatoren skal ha 23 som svar, men jeg får bare ikke 1 - (2 + 1)(1 - 3) til å bli = 7

 

Hva er reglene her?

Endret av Tobye
Skrevet
Sliter litt med stykket her:

 

1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24

 

Har prøvd ganske mye nå, men svaret blir aldri rett. Fasiten og kalkulatoren skal ha 23 som svar, men jeg får bare ikke 1 - (2 + 1)(1 - 3) til å bli = 7

 

Hva er reglene her?

 

Jeg går ut i fra at du har oversett fortegnet forran parantesen. (eller gjør noe feil med det)

 

1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24

 

= 1 - (2*1 - 2*3 + 1*1 -1*3) + 16

= 1 - 2 + 6 - 1 + 3 + 16

= 23

 

 

 

Lord-KGA: det betyr "gitt", eller "forutsatt". P(A|B) = sannsynligheten for hendelse A gitt hendelse B.

Skrevet

Åhhh!! Jeg ser den nå.

Man ganger altså sammen de to parantesene først, så beholde svarene i en parantes. Dermed kan minustegnet i starten gjøre om alle fortegnene, og gi svaret 7 (som sammen med 16 blir 23), og ikke -6 som jeg stadig endte opp med.

 

Takk skal du ha!

Skrevet

noen somhvet hva dette'|' tegnet betydde igjenn. feks. p(x|y=yi)

 

og når vi først er i gang hva betydde dette '~' tegnet igjen. feks. Y: yi ~ p(y|x=xi).

 

Tar jeg rett når det betyr at jeg finner ca. yi ved å bruke xi i en sansynlighets ligning for og finne yi. Gibbs sampling

Skrevet

Om jeg har satt opp riktig tegning i hodet kan du bruke pytagoras' setning:

 

hyp^2 = kat^2 + kat^2

x^2 = 286^2 + 215^2

x^2 = 128021

x = 358 cm

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

Så snart som mulig?

 

Hva blir de tilsvarende omskrivingene av summene;

1+2+3+4+5+6+7

og

1+2+3+4+5+6+7+8

 

Takk på forhånd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...