Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger derivasjons hjelp. Setter stor pris om noen kan vise meg skritt for skritt hvordan man deriverer disse. Har problemer med å derivere oppgaver som er relatert til del 2 i R2 eksamer (disse fra våren 2011).

 

a>

1. Produktsetning + kjerneregel.

2. Leddvis derivasjon + kjerneregel.

Bare å holde tunga rett i munn så går det fint. Du blir ikke bedre av at noen gjør oppgavene for deg. Det blir litt mot sin hensikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Produktsetning + kjerneregel.

2. Leddvis derivasjon + kjerneregel.

Bare å holde tunga rett i munn så går det fint. Du blir ikke bedre av at noen gjør oppgavene for deg. Det blir litt mot sin hensikt.

 

Sant, men hadde vært fint å vite om jeg kom til riktig svar eller ikke.

Skrevet

Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil.

Skrevet

Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil.

 

På 6 b) fikk jeg noka rundt 2,69. Mens 6c) fikk jeg 81,5 grader. Brukte cosinussetningen på b jeg og.

Skrevet

Prøvde litt på den første funksjonen. Ser ikke helt hvor kjerneregelen skal inn. Er dette riktig så langt?

 

e^(-1/3) er en konstant akkurat som 2. Trenger ikke bruke kvotientregel i det hele tatt på det uttrykket.

Skrevet

Ja. Fordi du opphøyer nevneren i andre som du skal gjøre når du bruker kvotientregelen. Forøvrig er jeg heller ikke sikker på hvorfor du har skrevet 1/e^(2/3) istedet for e^(2/3) under brøkstreken.

Skrevet

Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil.

 

Føler del 1 gikk ganske så bra, men det var noen oppgaver som ga meg hodebry på del 2. Blant annet b og c på oppgave 6. Tror ellers det gikk ganske greit på del 2.

Skrevet

Føler del 1 gikk ganske så bra, men det var noen oppgaver som ga meg hodebry på del 2. Blant annet b og c på oppgave 6. Tror ellers det gikk ganske greit på del 2.

nå har jeg ikke lest innlegga her vdr 1T-eksamen H2012, men på 6b), c) må du bruke cosinussetninga og sinus-set.

 

På 6 b) fikk jeg noka rundt 2,69. Mens 6c) fikk jeg 81,5 grader. Brukte cosinussetningen på b jeg og.

trur d stemmer...fikk d samme...

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den)

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den)

 

chart?cht=tx&chl=O(x)=G+4(x*h) I a) fant jeg uttrykk for høyden: h=30-4x

 

chart?cht=tx&chl=O(x)=x^2+4(x(30-4x))

 

Også videre.

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den)

Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den)

fra a)

O=h+4x=30, h = 30-4x

i b)

O(x) = 4*x*h + x^2 = 4x*(30-4x) + x^2 = -15x^2 + 120x

Skrevet

Vil anbefale alle å se på metoder, og ikke oppgaver i matematikk. Fram til VGS jobbet jeg nesten utelukkende med oppgaver, så begynte jeg med å jobbe inn metoder for oppgaveløsing og gjenkjenning av oppgaver. Resultatet var at jeg gikk opp fra 3 til 5- i matte.

Skrevet (endret)

Men hvordan jobber man med metoder uten å gjøre oppgaver? Jeg kan virkelig ikke se at det er noen annen måte å lære seg metodene enn ved å drille ved å gjøre mange oppgaver..

 

Jeg har prøvd å "lese" matte og det funket overhodet ikke for meg, det som virket var å regne meg gjennom eksemplene og så oppgaver på egen hånd. Min erfaring fra da jeg var hjelpelærer i matematikk på videregående-nivå og litt over var også det at det som virket var å regne oppgaver selv, ikke å lese metodene.

Endret av the_last_nick_left

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...