Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei. Har en liten oppg. her jeg er litt usikker på:

En linje går gjennom punktet D og står vinkelrett på planet. Finn en parameterfremstilling for linja

 

Normalvektoren for planet er: [2,-1,-2]. [-2,-2,-1] er jo da et eksempel på en vektor som står vinkelrett på planet. Kan jeg bruke denne vektoren straight away å beskrive parameterfremstillingen til linja? Eller er det noe jeg har glemt? På forhånd takk!

 

Nå tror jeg du blander noe her, eller så misforstår jeg hva du mener. Hvis [2,-1,-2] er normalvektor til planet så står jo den vinkelrett på planet (mens [-2,-2,-1] vil være en vektor som ligger i planet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har en liten oppg. her jeg er litt usikker på:

En linje går gjennom punktet D og står vinkelrett på planet. Finn en parameterfremstilling for linja

 

Normalvektoren for planet er: [2,-1,-2]. [-2,-2,-1] er jo da et eksempel på en vektor som står vinkelrett på planet. Kan jeg bruke denne vektoren straight away å beskrive parameterfremstillingen til linja? Eller er det noe jeg har glemt? På forhånd takk!

 

Nå tror jeg du blander noe her, eller så misforstår jeg hva du mener. Hvis [2,-1,-2] er normalvektor til planet så står jo den vinkelrett på planet (mens [-2,-2,-1] vil være en vektor som ligger i planet.)

Ah selvsagt, herlighet...så det faktisk ikke før nå. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Del hele likningen på det som står foran x (4,5). Det er lov å gange/plusse/minus/dele

på nesten hva du vil i ligninger, men du må gjøre det på begge sider av ligningen ( og du har ikke lov å dele på 0).

 

Grunnen til at vi deler på det som står foran x er at alle tall delt på seg selv blir 1, og det er 1 x vi vil ha.

 

Så hvis du tar 27 / 4.5 på kalkisen så får du 6

Lenke til kommentar

Hei,

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven? Skjønner rett og slett ikke noe...

La l være den rette linjen gjennom punktene A = (0,7) og B = (7,0). Finn den homogene transformasjonsmatrisen for speiling om l.

sjekk 2b) på linkene

 

http://home.bi.no/a0710194/Teaching/IU-Matematikk/MA1000/Eksamen-LinAlg/LinAlg-2008-12.pdf

 

http://home.bi.no/a0710194/Teaching/IU-Matematikk/MA1000/Eksamen-LinAlg/LinAlg-2008-12-lf.pdf

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er utrolig despeerat akkurat nåååå...holder på å gråte!

Kan noen vær så snill å hjelpe meg!

Jeg fikk 3 tema, men vet ikke hvem jeg burde ta, altså: Fotballcup, arkitektur eller T-bane

Hva burde jeg ta? kan dere gi meg ideer, hjelpe meg med oppgaver? har noen av dere hatt noen av de temaéne, hadde vært fint å se hvordan jeg skal sett det opp!

Ps: Går i 10 klasse, og har veldig lyst på en 6ér asa! men er helt blank vet ikke hvorfor :(((

PLIZZZ HJELP!!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sliter med induksjon når jeg ikke bare skal bevise for en sum. Forstår eksempelvis ikke hvordan jeg skal bevise at 4n-1 er delelig med 3 for alle hele tall n&--#62;=1.

 

Edit: Den var forsåvidt grei. Putter inn k+1 for n, og gjør følgende: 4(k+1)-1=41*4k-1+3-=4(4k-1)+3, noe som naturligvis er delelig med 3.

 

Men i del b av oppgaven, skal jeg bevise følgende: 3(2n+1)+2(-1)n er delelig med 5 for alle hele tall n>=0. Her kommer jeg meg ikke fram til beviset.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hvor får du det tretallet fra? Altså 4^(k+1)-1=4^1*4^k-1+3

 

(Markert tre-tallet i bold)

 

e: Du har vel strengt tatt ikke bevist at det er delelig med 3 heller? Jeg brukte en litt annen fremgangsmåte og fikk 4*3s-3 - som er delelig med 3.

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Jeg hadde en såkalt vippeprøve i dag, for å se om jeg kunne klare å vippe mattekarakteren min opp fra fem til seks. Det gikk egentlig helt greit, utenom noen sannsynlighetsoppgaver. Og siden jeg egentlig har veldig lite lyst til å vente til onsdagen for å få vite om jeg fikk det til eller ikke, tenkte jeg kanskje jeg skulle spørre om hjelp her. Oppgaveteksten var noe som det her: Du har to terninger, hvor den ene er helt normal, standard terning, med 1, 2, 3, 4, 5 og 6. Terning nummer to har to sider med 1 på, to sider med 2 på, og 2 sider med 3 på.

 

a) Du plukker opp en tilfeldig terning og kaster to ganger. Hva er sannsynligheten for at du kaster tre hver gang?

 

b) Du har kastet to treere, Hva er sannsynligheten for at du trakk terning nummer 2?

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...