Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar, godt og utfyllende. :)

 

Er ikke så vant med disse notasjonene, da vi gjorde det en del enklere på videregående.

Men altså: dersom man skulle sagt at funksjonen er definert for en viss mengde, kan man skrive: chart?cht=tx&chl= D_f= x \in [3,\inft). Hvis man skulle brukt chart?cht=tx&chl=x\geq 3 måtte man heller skrevet noe slikt: Funksjonen er definert for chart?cht=tx&chl=x\geq 3. Er det fordi man bruker chart?cht=tx&chl= D_f at man ikke kan skrive større eller lik på samme måte, eller blir det generelt feil?

 

Edit: Et nytt spørsmål, her brukte jeg tegnet "element i", regner med at betydningen blir det samme? Bruker man x "element i" dersom man snakker om verdimengden også?

 

Det blir fortsatt feil å skrive det som du gjør. Det er veldig viktig innen matematikken å bruke riktig språk, når vi snakker om ulike matematiske objekt.

 

Vi snakker ofte om mengder, og mengder inneholder element. For eksempel er

 

chart?cht=tx&chl=V = \{ 1 , 2 , 3\} og chart?cht=tx&chl=G = \{ \text{r \o d}, \text{bil}, \text{eple} \}

 

eksempel på to mengder som inneholder noen element. En mengdes innhold, eller elementer kan og være gitt implisitt.

 

chart?cht=tx&chl= D = alle tall større enn 2 eller chart?cht=tx&chl= D = \{ x > 2 | x \in \mathbb{R} \}

 

Det er ofte like hensiksmessig å refere til egenskapene elemente har enn settet selv. Selv det å skrive

 

chart?cht=tx&chl=D = (0,\infty)

 

Vil jeg si er sketchy, da en burde refere til egenskapene elementet i mengden har, og ikke mengden i seg selv. Å sammenligne mengder med tall, er mildt sagt rart. Da er det nok best å bruke skikkelig notasjon, eller bare skrive det med ord.

 

chart?cht=tx&chl=D = \{ x > 2 | x \in \mathbb{R} \}

 

TL;DR, tenk på en mengde som en boks. Du kan putte ting inn i boksen. La oss si bare blå ting. Da er alle elementene i boksen blå. Men det blir tåpelig å si at boksen er blå.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Er ikke så vant med disse notasjonene, da vi gjorde det en del enklere på videregående.

Men altså: dersom man skulle sagt at funksjonen er definert for en viss mengde, kan man skrive: chart?cht=tx&chl= D_f= x \in [3,\inft). Hvis man skulle brukt chart?cht=tx&chl=x\geq 3 måtte man heller skrevet noe slikt: Funksjonen er definert for chart?cht=tx&chl=x\geq 3. Er det fordi man bruker chart?cht=tx&chl= D_f at man ikke kan skrive større eller lik på samme måte, eller blir det generelt feil?

 

Edit: Et nytt spørsmål, her brukte jeg tegnet "element i", regner med at betydningen blir det samme? Bruker man x "element i" dersom man snakker om verdimengden også?

"Element i" brukes når det er snakk om mengder generelt. En verdimengde er i hvertfall en mengde, så det er helt greit å bruke det symbolet i denne sammenhengen også.

 

Det som blir feil i det første du foreslår er at du igjen virker å henvise til ett enkelt element. Nemlig at uansett hva du putter inn i funksjonen så vil du få ut en x i nevnte intervall. Det du egentlig mener er at funksjonen treffer alle verdiene i intervallet. Da kan man skrive, chart?cht=tx&chl=D_f = [3, \infty). enkelt og greit. Dette er vel det som er vanligst å skrive også. Det går også fint å skrive: "Funksjonen er definert for chart?cht=tx&chl=x \geq 3", som du foreslår.

Det blir generelt feil. Du kan godt bruke ulikhet, f.eks.

chart?cht=tx&chl=D_f = \left{ x | x \geq 3 \right}, det du derimot må gjøre da er å bruke "set-builder notation". Det vil si, du sier at du har en mengde og du skriver også ned hvilke egenskaper elementene i mengden tilfredsstiller. F.eks. om du ønsker å beskrive mengden over alle partall kan man si:

chart?cht=tx&chl=A = \left{ x | x=2n, n \in Z \right}. Her sier du at du har en mengde A som består av elementer x som alle tilfredsstiller egenskapen at de er 2 ganger et heltall. Du kan gjerne lese "|" som "slik at". Altså, "Mengden A består av de x slik at x=2n for heltall n".

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hei jeg skal skrive dette utrykket (-2x^2+5x-2)/(4x^2-1) enkelst mulig. Jeg forkorter først -(-2+x) (-1+2 x)/(2x-1)(2x+1) og får som svar (2-x)/(2x+1). Men læreren min forkorten den ved å sette -2 utenfor og får brøk inne i parentesene, og får et helt annet svar. Hvem av oss har riktig? Eller er begge deler riktig?

Lenke til kommentar

Hei jeg skal skrive dette utrykket (-2x^2+5x-2)/(4x^2-1) enkelst mulig. Jeg forkorter først -(-2+x) (-1+2 x)/(2x-1)(2x+1) og får som svar (2-x)/(2x+1). Men læreren min forkorten den ved å sette -2 utenfor og får brøk inne i parentesene, og får et helt annet svar. Hvem av oss har riktig? Eller er begge deler riktig?

 

Svaret ditt er rett, men det kan skrives på flere måter. Det kan altså hende at dere har rett begge to, men at dere skriver det samme uttrykket på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha en framføring i x-matte (tallteori), oppgaven var å lage en problemstilling innen tallteori, og så løse den.

 

Er det noe kjennetegn i et polynom uttrykk,

når nullpunkte(ne) er et rasjonalt tall?

 

Læreren ga meg et tips, men skjønte lite av det:

 

x^2+px+q=0

x=r1 V x=r2

 

(x-r1)(x-r2)=x2-x(r1+r2)+r2*r1

p=-(r2+r1)

q=r2*r1

 

Har noen tips angående ligningen eller problemstillingen?

Endret av heinrich911
Lenke til kommentar

Fikk en oppgave hvor jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er på engelsk, men håper noen allikevel kan hjelpe:

 

 

 

Vet at jeg kan bruke et kordinatsystem eller punkttabell. Ligningen av parabelen er vel også (x-h)^2=4p(y-k) eller y=ax^2+bx+c

 

Noen som kunne løst denne kjapt?

 

Vi har at:

chart?cht=tx&chl=x=55m \\ y=12m  \\ y_0=10m

 

chart?cht=tx&chl=x=v_0\cdot \cos(\alpha) \cdot t

 

chart?cht=tx&chl=y=y_0+v_0\cdot \sin(\alpha) \cdot t-\frac{1}{2}g\cdot t^2

 

chart?cht=tx&chl=v_0 er felles for de to parameterne.

 

Slik at:

 

chart?cht=tx&chl=v_0=\frac{x}{t\cdot \cos(\alpha)}

 

chart?cht=tx&chl=v_0=\frac{\frac{g\cdot t^2}{2}+y-y_0}{t\cdot \sin(\alpha)}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x}{t\cdot \cos(\alpha)}=\frac{\frac{g\cdot t^2}{2}+y-y_0}{t\cdot \sin(\alpha)} \Rightarrow \frac{x\cdot t\cdot \sin(\alpha)}{t\cdot \cos(\alpha)}=\frac{g\cdot t^2}{2}+y-y_0}

 

chart?cht=tx&chl=\tan(\alpha)=\frac{\frac{g\cdot t^2}{2}+y-y_0}{x}

 

Da blir chart?cht=tx&chl=\alpha=30.7^{\circ}

Lenke til kommentar

Jeg skal ha en framføring i x-matte (tallteori), oppgaven var å lage en problemstilling innen tallteori, og så løse den.

 

Er det noe kjennetegn i et polynom uttrykk,

når nullpunkte(ne) er et rasjonalt tall?

 

Læreren ga meg et tips, men skjønte lite av det:

 

x+px+q=0

x=r1 V x=r2

 

(x-r1)(x-r2)=x2-x(r1+r2)+r2*r1

p=-(r2+r1)

q=r2*r1

 

Har noen tips angående ligningen eller problemstillingen?

 

Det tipset handler om en måte å løse andregradslikninger på som er raskere enn abc-formelen (men er bare hensiktsmessig så lenge r1 og r2 er pene tall). Ser du hvordan du kan bruke det? Det kan også utvides til å gjelde likninger av høyere grad.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha en framføring i x-matte (tallteori), oppgaven var å lage en problemstilling innen tallteori, og så løse den.

 

Er det noe kjennetegn i et polynom uttrykk,

når nullpunkte(ne) er et rasjonalt tall?

 

Læreren ga meg et tips, men skjønte lite av det:

 

x+px+q=0

x=r1 V x=r2

 

(x-r1)(x-r2)=x2-x(r1+r2)+r2*r1

p=-(r2+r1)

q=r2*r1

 

Har noen tips angående ligningen eller problemstillingen?

Si vi har et andregradspolynom f(x) (dette gjelder for høyere grader også) og at vi kjenner de rasjonelle røttene chart?cht=tx&chl=\frac{a}{b}, \frac{c}{d}. Hva kan vi si om f(x) da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...