Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare en måte å bestemme hva koeffisientene i polynomet må være (polynomet på venstre side må være det samme som det på høyre), og da er du ikke begrenset av hvor det originale uttrykket ditt er definert. Alternativt kan du samle alle koeffisienter foran like potenser av x (x^0, x^1 osv) og sette opp et likningssystem. Det vil fungere også når du har fler koeffisienter å bestemme. Her vil du for eksempel få

 

A+B=5, 2A-B=1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare en måte å bestemme hva koeffisientene i polynomet må være (polynomet på venstre side må være det samme som det på høyre), og da er du ikke begrenset av hvor det originale uttrykket ditt er definert. Alternativt kan du samle alle koeffisienter foran like potenser av x (x^0, x^1 osv) og sette opp et likningssystem. Det vil fungere også når du har fler koeffisienter å bestemme. Her vil du for eksempel få

 

A+B=5, 2A-B=1

 

Hvor kommer det med at en ikke kan bruke svar som har medført at en har delt på 0 inn i bildet?

Skrevet

Det er bare en måte å bestemme hva koeffisientene i polynomet må være (polynomet på venstre side må være det samme som det på høyre), og da er du ikke begrenset av hvor det originale uttrykket ditt er definert. Alternativt kan du samle alle koeffisienter foran like potenser av x (x^0, x^1 osv) og sette opp et likningssystem. Det vil fungere også når du har fler koeffisienter å bestemme. Her vil du for eksempel få

 

A+B=5, 2A-B=1

 

Hvor kommer det med at en ikke kan bruke svar som har medført at en har delt på 0 inn i bildet?

 

Dette er fordi deling på null gir en verdi som ikke er definert i matematikken slik vi kjenner den.

Skrevet

Dette er fordi deling på null gir en verdi som ikke er definert i matematikken slik vi kjenner den.

 

Så hvorfor bruker en verdier for x som medfører at en har delt på null i delbrøksoppspaltning?

Skrevet

Fordi det funker. Den "riktige" måten å gjøre det på er å splitte brøken med ukjente tellere, så samle brøkene og sammenligne koeffisienter.

I.e. i ditt tilfelle:

chart?cht=tx&chl=5x+1 = A(x+2) + B(x-1) = (A+B)x + (2A-B). Dette medfører at vi MÅ ha:

chart?cht=tx&chl=A+B=5 og chart?cht=tx&chl=2A-B=1. Du har nå et ligningssystem med to ukjente og to ligninger. Det har unike løsninger: A=2, B=3.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Fordi det funker. Den "riktige" måten å gjøre det på er å splitte brøken med ukjente tellere, så samle brøkene og sammenligne koeffisienter.

I.e. i ditt tilfelle:

chart?cht=tx&chl=5x+1 = A(x+2) + B(x-1) = (A+B)x + (2A-B). Dette medfører at vi MÅ ha:

chart?cht=tx&chl=A+B=5 og chart?cht=tx&chl=2A-B=1. Du har nå et ligningssystem med to ukjente og to ligninger. Det har unike løsninger: A=2, B=3.

 

Hvordan gikk du fra chart?cht=tx&chl=A(x+2) + B(x-1) til chart?cht=tx&chl=(A+B)x + (2A-B)

 

Og hvorfor medfører dette at A+B=5 og at 2A-B=1 ?

Endret av Yumekui
Skrevet (endret)

Han ganger ut og faktoriserer: A(x+2) + B(x-1) = Ax + 2A + Bx - B = (A+B)x + (2A-B)

 

5x + 1 = (A+B)x + (2A-B)

 

Fra siste ligning ser man at 5 = A+B og 1 = 2A-B

Endret av KjellV
  • Liker 2
Skrevet

Hei. Kan noen hjelpe med tallsystemer!? Forstår systemene fint, men klarer ikke å dividere i ett tallsystem. Oppgaven jeg sliter med:

regn ut i det angitte tallsystemet: 754(9) : 12(9) = ???

Der det står (9) betyr nitallsystemet.

Vi skal altså regne ut i nitallsystemet, ikke gjøre det om til titallsystemet først.. Hvordan går jeg fram?

Edit: lurer også på hvordan jeg gjør 12,5(8) om til titallsystemet?

Anyone??

Skrevet

Edit: lurer også på hvordan jeg gjør 12,5(8) om til titallsystemet?

 

Hvis du tar et tall med to siffere og én desimal i titallsystemet, for eksempel 29,3, så ser du at det er lik 2*10^1+9*10^0+3*10^(-1). I åttetallssystemet funker det på samme måte, bare at grunntallet er 8 i stedet for 10. Holder det?

Skrevet

Han ganger ut og faktoriserer: A(x+2) + B(x-1) = Ax + 2A + Bx - B = (A+B)x + (2A-B)

Oh. Jeg vet ikke hvordan jeg ikke så det.

 

5x + 1 = (A+B)x + (2A-B)

 

Fra siste ligning ser man at 5 = A+B og 1 = 2A-B

 

Dette ser jeg ikke helt. Er det fordi det blir noe slik som

 

....5...x + ....1

(A+B)x + (2A-B)

 

Så A+B tar 5 sin plass og 2A-B tar 1 sin plass?

Skrevet

Spørsmål:

Forestill deg en brøk, med ukjente både i teller og nevner.

Er det noen regel for når man skal/bør benytte seg av integrasjon ved variableskifte (løser et integral ved å sette et ledd lik "u" ..> du/dx --> forkorte) vs. delbrøksoppspalting.

Skrevet

Edit: lurer også på hvordan jeg gjør 12,5(8) om til titallsystemet?

 

Hvis du tar et tall med to siffere og én desimal i titallsystemet, for eksempel 29,3, så ser du at det er lik 2*10^1+9*10^0+3*10^(-1). I åttetallssystemet funker det på samme måte, bare at grunntallet er 8 i stedet for 10. Holder det?

Om det ikke er værre enn det, så tror jeg at jeg skjønte..

 

Blir dette riktig?

post-216155-0-49949400-1337357791.png

Skrevet

Ble rådet av en på en annen tråd om å stille dette spørsmålet her. Jeg skal altså har matte eksamen på mandag, har litt problemer når det kommer til likninger, så jeg lurte på om noen her kan visse meg hvordan disse likningene skal løses?

 

3(x+2)²=3x(x+7)-15 (Svaret skal bli: x=3)

(x-7)(2-x)+15=2-x(x+7)-15 (Svaret skal bli: x=-7/8)

Skrevet

Hei. Spør på vegne av en veninne som har 2P.

 

Hun har et lite problem når det kommer til divisjon. Hun klarer stykker hvor det høyeste tallet er på venstre side f.eks 5500:212= X

 

Men hun klarer ikke stykker hvor det høyeste står på høyre side f.eks 900:3600 = X

 

 

Noen som har en forklaring på hvordan man gjør det til henne?

Skrevet

Hei. Spør på vegne av en veninne som har 2P.

 

Hun har et lite problem når det kommer til divisjon. Hun klarer stykker hvor det høyeste tallet er på venstre side f.eks 5500:212= X

 

Men hun klarer ikke stykker hvor det høyeste står på høyre side f.eks 900:3600 = X

 

 

Noen som har en forklaring på hvordan man gjør det til henne?

 

Ganske som normalt, men svaret vil starte med "null komma". Så ganger man null med 3600, som er 0. Deretter trekker vi ned en ekstra null, og deler nå 9000 på 3600 som gir 2.

 

Så svaret starter med "0.2..."

Skrevet

Hei, har matte eksamen på mandag og har derfor noen spørsmål:

 

Hvordan løser jeg disse oppgavene?

 

Oppgave 1 7/9*1/2

 

Oppgave 2 5/6-2/3

 

Oppgave 3 4/3:3/2

 

Oppgave 4 Løs ligninssettet

− + = 2 7 x y (I)

y x = − 5 5 (II)

 

Mvh Kristoffer Johansen

Skrevet

Noen som vet om noen brukbare tjenester jeg kan benytte meg av hvis jeg skal hjelpe noen med matematikk via internett? Gjerne noe der vi kan tegne på en tavle samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...