Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det er snakk om antall kombinasjonar, kvifor blir det 48*44 og ikkje 2*48*44?

 

Det er tross alt 2 tiarar igjen i stokken. Du har ikkje den samme handa om du har hjerte 10 og to random kort som kløver 10 og to random kort (dersom du tenker deg at du har spar og ruter på handa.)

Du har selvsagt rett! 2*48*44.

 

Totalt antall kombinasjoner er 50*49*48.

 

Slå det sammen til (2*48*44)/(50*49*48) = 0,03591

 

Eller rundet til 3,592%

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"75% av guttene og 50% av jentene i klubben spiller fotball. Finn forholdet mellom antallet jenter som spiller, og gutter som spiller fotball". Det er en ganske lett oppgave, men det jeg sliter med er hvilket tall som skal være over brøkstreken og hvilket som skal være under. Når jeg besvarte oppgaven skrev jeg guttene øverst og jentene nederst, men i fasiten er det omvendt. Noen som kan forklare meg hvorfor det er slik? (fasit er forresten 4:9)

Lenke til kommentar

R1-matte

 

Av en rektangelformet papplate på 48 x 30 cm skal du lage en eske uten lokk ved å klippe vekk kvadrater fra hjørnene og deretter brette opp. La x være siden i kvadratene.

 

a. Vis at volumet av esken blir V(x)cm^3, der V(x)= 4x^3-156x^2+1440x.

 

b. Finn det største volumet esken kan få.

 

Denne oppgaven skjønner jeg ingenting av.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Jeg klarte det nå. Jeg måtte bare regne ut ved hjelp å dele på en av nullpunktene. Så fikk jeg fram x1=24, x2=15 og x3=0.

Forstår ikkje heilt kva du meinte med det.

 

Om du gjer slik oppgåva seier får du ein boks med sidekanter 48 - 2x, 30 - 2x og x. Ser du kvifor? Volumet vert då (48 - 2x)(30 - 2x)x. Multipliser ut, og du har uttrykket du skulle fram til.

 

Men hvordan skal jeg finne det største volumet? Er det å finne toppunktet?

Ja, å finne det største volumet vil seie å finne toppunktet for grafen som viser kor stort volumet er for ulike verdiar av x.
Lenke til kommentar

Trenger noen hint til en oppgave her som omhandler ellipser/hyperbel:

"Show that the tangents to the curve y^2=4px from any point on the line x=-p are penpendicular"

 

Hva menes egentlig med oppgaveteksten?

 

Først, y2=4px er en parabel. Det du skal vise er at to linjer som går ut fra et punkt langs x=-p og tangerer y2=4px vil være vinkelrette, uansett hvor på linjen x=-p de krysser.

post-109423-0-62850000-1326923880_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Først vil jeg bare si at jeg har flunka alt som heter matte. Jeg har i nyere tid begynt å trå tilbake og har gått gjennom mye av pensum fra ungdomskolen. I midlertidig finner jeg ressurser på nett noe manglende og kunne tenkt meg å lese en lærebok. Er det noen som kan anbefale bøker på videregående som forklart for "dummies" ?

 

Jeg har tilgang til biblioteket og skal dit i morgen, så jeg tenkte å gjøre litt research først. På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Hei. Først vil jeg bare si at jeg har flunka alt som heter matte. Jeg har i nyere tid begynt å trå tilbake og har gått gjennom mye av pensum fra ungdomskolen. I midlertidig finner jeg ressurser på nett noe manglende og kunne tenkt meg å lese en lærebok. Er det noen som kan anbefale bøker på videregående som forklart for "dummies" ?

 

Jeg har tilgang til biblioteket og skal dit i morgen, så jeg tenkte å gjøre litt research først. På forhånd takk! :)

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=30931&highlight=

Lenke til kommentar
En firkant, WABCD er gitt ved at, AB = 10,0 cm, AC = 8,0 cm og BC =6,0 cm. Vinkel A = 80º, vinkel C = 110º.

 

Finn lengden til CD.

Finn arealet til WABCD

Finnes det kalkulatorar for irregulære firkantar på nett?

Eg har rekna denne tre gonger no og kjem fram til same svar kvar gong, men det stemmer ikkje med svaralternativene. CD skal bli 7,9, 8,1, 8,2 eller 8,3.

 

post-23219-0-39958300-1326968311_thumb.png

(måla er runda litt grovt av)

 

Brukte først consinussetninga for å finne vinklane i ABC, så trakk eg vinklane i ABC frå vinkel A og C, og fant dermed vinkel D.

Til slutt brukte eg sinussetninga for å finne sidene i ACD.

Har lurt på om eg har brukt feil svar på sinussetninga sidan den kan gje to løysingar, men fant ikkje noko feil der heller.

 

Vurderte om C og D skulle bytt plass, men då går ikkje lengdene opp i informasjonen som er gitt i oppgåva.

Halp...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Holder på med differensiallikninger og i den forbindelse har jeg noen spørsmål angående retningsfelt (direction field). :roll:

 

Er det det riktig forstått at et retningsfelt består av mange små lnjestykker og at disse linjestykkene tilsavarer tangenetene til den ukjente funksjonen i selve diff.likningen (1.ordens)?

Hvordan går man frem for å tolke et retningsdiagram og hva kan man tolke ut fra det?

 

Har prøvd å søke litt rundt angående dette uten å finne noe fornuftig.

Endret av andre87
Lenke til kommentar

Oppg. 5.300 - Matte S2

 

Funksjonen f er gitt ved

 

f(x) = ln (x^2 + 1) - 1

 

a) Finn nullpunktet til f ved regning. (Fasit: -1,31 eller 1,31)

 

b) Vis at

 

f'(x) = 2x / (x^2 + 1)

 

 

 

Trenger svar ASAP!

a) Sett f(x) lik null, flytt (-1) over på andre siden av likhetstegnet og løs for x. Det kan du gjøre ved å sette e som base for eksponenten på andre siden. Får da

e^(ln(x^2+1))=e

x^2+1=e

x^2=e-1

Resten klarer du selv.

 

b) Her må du derivere. Du bruker reglene for derivering av logaritmer og kjerneregelen. :)

 

EDIT: Ble visst slått på målstreken.. ;)

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...