Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel umulig å vite hva cos(1/x) blir når x går mot null?

 

Ja, hvordan skal jeg da løse oppgaven:

 

Gitt funksjonen:

p><p>\end{array}\right.

& chart?cht=tx&chl= f'(0)=1

 

"Vis at alle intervall som inneholder x=0 også innegolder punkt hvor f'(x) < 0. (Dette viser at selv om f'(0) > 0 så er ikke f voksende på noe intervall som inneholder x=0.)"

 

Her sitter jeg ganske så fast. Oppgaven er hentet fra midtsemesterprøven i MA1101.

 

 

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Oppgave 1, ja, det er slik den er.. Aner ikke hvordan jeg regner ut dette... Vil du vise meg, evt gi meg noen tips?

 

Oppgave 2, ok, jeg ser at det blir en annen grads likning, men hvordan regner man seg frem til det?

 

Oppgave 3, ok.

 

1) Start med å gange alle leddene med 6x og se hva som skjer...

 

i oppgave 2 har han ganget med (x+2) på begge sider av likhetstegnet.

 

 

6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm...

Lenke til kommentar
6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm...

 

Fellesnevner er ikke 6 når det er 2x i den ene nevneren.

 

 

Der sa du noe... Hmm... Prøver meg litt frem her...

 

Blir bare masse surr med tallene, har du bry til å vise meg hvordan jeg skal gå frem?? :-)

Lenke til kommentar

S = 0,0567 * K opphøyd i 1,093 gir en god modell for sammenhengen mellom kroppsvekten K og skjelettvekten S for pattedyr. Både S og K er målt i kilogram.

 

1) Skjelettvekten for en elefant er 787kg. Hvor mye veier elefanten?

 

Her må jeg gjøre om på formelen, så K er på venstre siden; men hvordan?

Lenke til kommentar
Der sa du noe... Hmm... Prøver meg litt frem her...

 

Blir bare masse surr med tallene, har du bry til å vise meg hvordan jeg skal gå frem?? :-)

 

Bare gang alle leddene med fellesnevneren. Da forsvinner brøkene.

 

 

Jeg kommer frem til at fellesnevneren da blir 36, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Oppgave 1, ja, det er slik den er.. Aner ikke hvordan jeg regner ut dette... Vil du vise meg, evt gi meg noen tips?

 

Oppgave 2, ok, jeg ser at det blir en annen grads likning, men hvordan regner man seg frem til det?

 

Oppgave 3, ok.

 

1) Start med å gange alle leddene med 6x og se hva som skjer...

 

i oppgave 2 har han ganget med (x+2) på begge sider av likhetstegnet.

 

 

6x? Fellesnevneren blir vel 6, men hvorfor skal jeg da gange alle ledd med 6x? Hmmm...

 

 

Kom frem til svaret!! Fant ut av at x=10, høres det fornuftig ut?

 

Oppgaven: 1/3(x+3/2)-1/2x+3=x/3.

Lenke til kommentar
Mener du chart?cht=tx&chl= \frac {1}{3} \cdot (\frac {x + 3}{2}) - \frac {1}{2x} + 3 = \frac {x}{3}?

 

Oppgave 2)

 

chart?cht=tx&chl= \frac {1}{x+2}=-x \Leftrightarrow x^2 + 2x + 1 = 0

 

3)

chart?cht=tx&chl= \frac {5}{x-4} < -x - 4 \Leftrightarrow 5 < (-x -4) \cdot (x-4) = -x^2 + 16 \leftrightarrow 0 < -x^2 + 16 - 5

 

Trenger du mer hjelp herfra?

 

 

Oppgave 2:

 

Her blir x=0, og det er jo litt merkelig må jeg si... Hmmm... Eller?

 

Altså, tenker bare på at når det står 1/x+2 = - x

 

 

 

Kan du hjelpe meg med en til hvis du kan dette.....

 

x i andre + 200 = 30x

 

Hvordan regner man ut slikt?

Lenke til kommentar
Men hva i all verden blir chart?cht=tx&chl={\lim}\limits_{x \to 0} cos(\frac{1}{x})

 

Et tall mellom minus en og en. Og jeg tipper det er clouet med oppgaven. I intervallet vil du derfor alltid kunne finne verdier av x som gjør at f'(x) blir negativt.

 

(Jeg ser at det må være sånn, men jeg kan ikke formulere det matematisk presist nok. Jeg er tross alt økonom, ikke matematiker..)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...