Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som han hjelpe og forklare meg hvordan jeg kommer frem til koordinatene til bunnpunktet til f?

 

f(x) = x^(2) - lnx

 

f'(x) = 2x - 1/x

Generelt:

Deriver->Drøft fortegnet (i et bunnpunkt vil den deriverte gå fra negativ til positiv)->Sett inn i den opprinnelige funksjonen, og få koordinaten (f'(x),f(f'(x))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny oppgave: (*sukk*)

 

c)

 

Bruk tallene på normalform, og regn ut hvor mange innbyggere det er per kvadratkilometer i de nordiske landene. Rund svarene av til nærmeste hele tall.

Fra før har jeg regnet om areal og innbyggertall til normalform; 2,2898 * 10^7 (innbyggere), og 1,2594 * 10^6.

 

Er det bare å dele innbyggertallet på 10, og få det opphøyd i samme potens som arealet, og deretter bare dele på hverandre?

Lenke til kommentar

Ta innbyggertallet og del på arealtallet. Da skulle du vel få innbyggere per areal.

For å få de opphøyd i samme tierpotens, kan du bare flytte komma.

 

2,29*107 = 22,9*106

 

Så tar du 1,26 og deler det på 22,9. 1,26/22,9 = 0,055*106

 

0,055*106 = 5,5*104 km2 per innbygger.

 

Håper jeg ikke har gjort feil i farta.

Lenke til kommentar
Nei, du må sette den deriverte lik 0, løse likningen og drøfte fortegnet først.

 

hmmm..

 

 

f'(x) = 2x - 1/x = 0

 

Det har jeg faktisk ikke peiling på hva blir. Ikke hvordan jeg skal gå frem heller, sliter veldig med slike likninger..

 

Og hva mener du med drøfte fortegnet?

Lenke til kommentar
Ny oppgave: (*sukk*)

 

c)

 

Bruk tallene på normalform, og regn ut hvor mange innbyggere det er per kvadratkilometer i de nordiske landene. Rund svarene av til nærmeste hele tall.

Fra før har jeg regnet om areal og innbyggertall til normalform; 2,2898 * 10^7 (innbyggere), og 1,2594 * 10^6.

 

Er det bare å dele innbyggertallet på 10, og få det opphøyd i samme potens som arealet, og deretter bare dele på hverandre?

Du trenger ikke gjøre om noe. Svaret blir

p><p>.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha :)

 

Men utifra tallene jeg har nå hvordan får jeg koordinatene?

 

Følger at det er noen tall jeg mangerl.

 

Hva menes med å drøfte frotegnet?

For å få y-koordinatene setter du bare x-koordinatene du fant ved å sette f'(x) = 0 inn i f(x), altså den opprinnelige funksjonen. For å avgjøre om du har et toppunkt, bunnpunkt eller et stasjonært punkt som ikke er noen av delene (et flatt område, slik du har rundt x = 0 for y = x^3), må du også vite om den deriverte er positiv eller negativ ved siden av nullpunktene; hvis funksjonsverdien øker på begge sider av et punkt, kan dette punktet selvfølgelig ikke være et topp- eller bunnpunkt. Fortegnsdrøfting er bare å finne ut hvilket fortegn en funksjon (i dette tilfellet den deriverte) har.

 

Du kan bruke et fortegnsskjema for å holde oversikt. Da tegner du bare to linjer, en linje med x-verdier, og en for fortegnet til f'(x). Tegn først på alle nullpunktene til den deriverte. Så finner du bare ut om den deriverte er positiv eller negativ ved siden av disse punktene. Over intervallene der den er positiv, tegner du en heltrukket linje, og en stiplet linje der den er negativ. Hvis den deriverte er negativ på venstresiden og positiv på høyresiden av et nullpunkt, er dette punktet et bunnpunkt. Det er et toppunkt hvis den deriverte er positiv på venstresiden og negativ på høyresiden. Hvis den deriverte er lik på begge sidene, er det som sagt verken et topp- eller bunnpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...