Gå til innhold

For første gang får The Gathering trådløst nett


Anbefalte innlegg

Å sette opp 200 Gbit/s er sikkert for dyrt og komplisert. Hvis jeg husker riktig så var det et selskap som stod for oppsettet i 2011/2012, delvis for å vise frem hva de kan. De gadd sikkert ikke i år.

 

Ler like mye når jeg ser sånne kommentarer.. Les litt om trådløs nettver du... Alle mobilene på TG er 10 ganger så ille (ikke et faktum tall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei. det kjøres nok QoS på voip.
Umh, jeg tenkte på ett nettverk jeg selv skal sette opp, der er målet å kunne gå rundt fra AP til AP og kunne prate i skype hele tiden uavbrutt.

 

Hvis du setter opp et AP som lag 2 og det andre som lag 3.

bruker en nøkkel som tar kortere tid en 75 ms å generere så vil det gå fint. Samme ssid og PW på begge. Kan hende at utstyret ikke er kjapt nok, men der spørs. PM meg med utstyret du har så kan vi lage en konfig.

Lenke til kommentar

Hvis du setter opp et AP som lag 2 og det andre som lag 3.

bruker en nøkkel som tar kortere tid en 75 ms å generere så vil det gå fint. Samme ssid og PW på begge. Kan hende at utstyret ikke er kjapt nok, men der spørs. PM meg med utstyret du har så kan vi lage en konfig.

 

Huh? Har ca 6 jensen rutere. Har dem nå uten switch, får nett av første boksen, og av enkelte av de andre, men får ikke beholde nettet igjennom hele løypa. PWD er WPA2. Alle har egen channel (antar det er "lag").

Lenke til kommentar
man bruker nok en god del wlc'er (wireless lan controller). En wlc støtter ca. 100 AP'er. Litt utifra hva slags modell det er da. 1 wlc likner litt på en switch men har ikke så mange porter.
Ja, på samme måte som en bil kjører i ca 70km/t....For å være seriøs:Ja, det brukes WLC (Wireless LAN Controller). Nærmere bestemt 2stk Cisco 5508. Disse blir satt opp redundant, slik at den ene tar over for den andre om en av de skulle finne på å dø.En 5508 kan klare 500 aksesspunkter, og 7000 klienter.Så, tallet ditt på ca 100 er litt tullete :) I hverfall om vi snakker cisco. :)Og for de som ikke vet hva en WLC er, så kan det kort forklares som en boks som sørger for å gi config til aksesspunktene, og til å gjøre det mulig å roame (bytte basestasjon etterhvert som du beveger deg i skipet). Den passer og på at basestasjonene sender med minst mulig styrke, slik at mengden interferens blir minst mulig. Men okke som, det blir massive mengder inteferens i skipet uansett :)
Fra artikkel: I år har arrangørene gått for en linje på 30 Gbit/sHvorfor går de fra 200gbit/s til 30gbit/s?
Kanskje fordi nettbelastningen aldri gikk over 20Gbit i fjor? (Sånn, med unntak av båndbreddestuntet).
det her høres jo bare sykt ut! blir et srålingshelvette. de blir å ende opp med ballekreft hele gjengen :p tøyser ikke heller. vist jeg hadde vert fast deltaker så hadde jeg hoppet over i år.
Ingen fare for ballekreft. Det blir ikke mer stråling i år enn andre år. Med så mange baser, så vil hver base sende med betydelig mindre effekt, for å ikke overstyre hverandre.

 

Dette er Thik AP tall, btw.

tror 100 APer stemmer bra.

 

 

enig. ikke noe ballekreft fra wlan, men mobilene blir et større problem

Lenke til kommentar
Hvis du setter opp et AP som lag 2 og det andre som lag 3.bruker en nøkkel som tar kortere tid en 75 ms å generere så vil det gå fint. Samme ssid og PW på begge. Kan hende at utstyret ikke er kjapt nok, men der spørs. PM meg med utstyret du har så kan vi lage en konfig.
Huh? Har ca 6 jensen rutere. Har dem nå uten switch, får nett av første boksen, og av enkelte av de andre, men får ikke beholde nettet igjennom hele løypa. PWD er WPA2. Alle har egen channel (antar det er "lag").

 

Ikke tenk på lag. :)

Alle ruterne med unntak av en må kjøre uten DHCP.

WAN (internet) skal stå i en av dem. de resterende roturene skal være koblet sammen med LAN portene ( de portene det er flest av ^^)

Alle ruterne må ha samme SSID og PW (wpa2-PSK)

Du kan kjøre all på samme kanal, men det er ikke nødvendig. Enheten (mobil\laptop osv.) vil få en overhead på antall MS den bruker på å skanne frem til riktig kanal. ca 8-40ms hvis den skal roame til et annet ap på en annen kanal.

Hvis du "pusher" mye data vil jeg ikke brukt bare en kanal da du begrenser båndbredden til det gitte frekvensområdet på den ene kanalen. QoS for voice bør aktiveres. Last ned INSSIDer og se hvilke kanaler som er ledig (minst brukt) du skal bare fokusere på kanal 1, 6 og 11. Husk også at siden du ikke har sentralt styrte Aper så må enheten autentisere vær gang han byttet AP. Det er sikkert noe annet snaks som det er mulig å aktivere. Hvis du har modellnumrene så kan jeg se om jeg finner noe

 

PT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...