Gå til innhold

VDSL bedre ytelse enn ADSL over samme linje?


Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med NGT, en at de er veldig ivrige på å overdrive hastighetene sine :) Men generelt ved VDSL så vil du kunne få 25-30mbit ved hastigheter inntil 12-1300 meter. Har du sjekket i kapaks?

 

Jeg har erfaring med NGT, har vært fornøyd kunde i over 10 år. Har hatt ADSL med 7/0.8 inntil nylig. Tenkte jeg kunne gi VDSL2 et forsøk, men jeg er 1014 meter fra sentralen, så jeg var litt usikker.

 

Bestilte 30/5 for noen uker siden, og ble oppgradert i dag. Ruteren syncer på 43/11. Har testet den faktiske hastigheten og den utnytter linjen maksimalt. Får 5 mb/s ned, og 1.3 mb/s opp.

 

Kan ikke si annet enn tommelen opp for at jeg valgte å oppgradere.

Endret av ballsack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring med NGT, har vært fornøyd kunde i over 10 år. Har hatt ADSL med 7/0.8 inntil nylig. Tenkte jeg kunne gi VDSL2 et forsøk, men jeg er 1014 meter fra sentralen, så jeg var litt usikker.

 

Bestilte 30/5 for noen uker siden, og ble oppgradert i dag. Ruteren syncer på 43/11. Har testet den faktiske hastigheten og den utnytter linjen maksimalt. Får 5 mb/s ned, og 1.3 mb/s opp.

 

Kan ikke si annet enn tommelen opp for at jeg valgte å oppgradere.

 

Ja det er få eller ingen grunner til å ikke oppgradere fra ADSL til VDSL :) Iom at du slipper linjetilgang, så er jo ofte prisen lik eller billigere for VSDL.

Lenke til kommentar

NGT salg: Sleipt som faen

NGT etterforespørsler: Nei, dessverre din sentral støtter ikke VDSL, selv om NGT salg har sagt at jeg kan få full pupp tidligere.

 

Kunde i mange år. På forskjellige adresser. Alltid noe som forårsaket ustabilitet, uansett adresse.

 

Byttet ut alt fra A til Å av eget utstyr, samt også en rekke bytter av NGT modemer, kabler, utkobling av splitter.

 

Nå har jeg gått noe lei av ustabiliteten og er midt inne i en feilsøkingsrunddans. Kommer til å få svar på den snart.

 

Nå husker jeg ikke linjelengder. Men det er dessverre mange hundre meter av strekket med helt ned til 0,4 mm tverrsnitt.

 

Har hatt Relacom her, og han var såååå fornøyd, og trodde jeg NÅ ville ha perfekte signaler framover.

Likevel, om jeg så litt linjeutfall mens han satt hos meg, og jeg kommenterte det, så er det det beste han kunne få til.

 

Jeg tok en dags testrunde, og feilmeldte på nytt. Da svarte NGT at de så at linjen ikke var helt i sync. Innen 2 virkedager melding mottatt! Så enten NÅ rett før påske tar til, eller rett etter, at jeg finner tydeligere svar på saken min....

 

 

Har en backup-plan, som noen kanskje lurer på hvorfor jeg ikke har gått for før nå. Kan få Altibox her.

 

Synes Altibox har en del administrasjon- /salg- og supportmessige svakheter.

 

Sleipe selgere, ekle spørreundersøkelser som man blir tilbydt uten at man ønsker dem. Hastighet og mange fornøyde bredbåndsbrukere veier vel opp for dette negative.

 

Det er hakket før jeg går for Altibox. Prismessig, og utviklingsmessig for DSL vs. Fiber, så ligger ekte fiberoptikk snart på samme prisleie som ekkelt surt DSL-abonnement.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er da NGT sitt problem :)

Det er mitt problem når jeg ikke har andre muligheter. Bortsett fra Telenor da, men der kom jeg ikke forbi kundeservice. Man må nok kjenne noen. Eller begynne i politikken. Det var bystyret/byrådet i Bergen som plutselig fant ut at BKK (som representerte Altibox) ikke skulle drive med fiber akkurat når de var i ferd med å bygge oppover fjellet der vi bor. Vi hadde tegnet kontrakt og alt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er mitt problem når jeg ikke har andre muligheter. Bortsett fra Telenor da, men der kom jeg ikke forbi kundeservice. Man må nok kjenne noen. Eller begynne i politikken. Det var bystyret/byrådet i Bergen som plutselig fant ut at BKK (som representerte Altibox) ikke skulle drive med fiber akkurat når de var i ferd med å bygge oppover fjellet der vi bor. Vi hadde tegnet kontrakt og alt...

 

Geir :)

 

At du gir opp etter ett forsøk vil jeg påstå vitner om lite behov for VDSL. :)

 

Du kan også bestille dette via nettet. 25\5 koster 449kr mnd totalt, og jeg fikk dette levert til meg på ca 1300m.

Lenke til kommentar

Hvor sa jeg at jeg bare har gjort ett forsøk? Jeg har snakket med og chattet med og skrevet epost til salg og kundeservice, og til kundeombudet hos NGT. Jeg fikk opprinnelig bestilt (hos salg), men ordren ble altså kansellert.

 

På Telenor får jeg ikke velge VDSL på nettsidene en gang, så der må jeg snakke med dem, og de virket ikke særlig lystne. Men jeg kan prøve igjen over påske.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Lykke til. I fare for å kuppe tråden, så har jeg følgende å meddele om egne bredbåndsproblemer.

 

Relacom klarte ikke å fullføre påbegynt jobb i dag, pga. halv dag (onsdag før påskeferie). Så han vil komme over påske (tirsdag). Han hevdet han hadde justert et eller annet i sentralen.

 

Lurer nå egentlig på hvor mye disse teknikerne egentlig har av justeringsmuligheter i disse sentralene. Et fagfelt jeg har null innsikt i.

 

Nå ja. Hastigheten ble ikke særlig bedre av det. Om det er utfall (og sync.-problemer) vil jeg anta, uten å få testet det. Hastighetene jeg får (på en gitt måling) er:

 

svartid: 41 ms

Ned: 4,82 Mbit/s

Opp: 0,4 Mbit/s

Dette er på Bredbånd 5 som skal gi 5 Ned og 1/2 opp.

Målt på egen pc som står bak egen router.

 

Moviebox (NGT-produkt) er i øyeblikket slått av. Den vil nok suge til seg noe den også. Gir en fin visuell kontroll den.

 

Sist NGT målte SELV hadde jeg et sted rundt 8 i Ned til NGT Inteno-modem. Og liknende hastigheter målt med nettfart.no på egen PC, som beskrevet ovenfor. Riktignok på de værste dagene lå jeg på under 2 og over 2 i nedlast.

 

 

At det er linjeutfall vi jeg fortsatt tro. Siden teknikkeren ikke var fornøyd med jobben sin enda. Gjenstår selvfølgelig å sjekke med strømmet TV i Moviebox.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og da har skjebnen og lykken trosset alle odds:

 

post-52698-0-88024300-1366204063_thumb.png

 

En hyggelig kundeansvarlig dame hos Telenor skar igjennom, og ga meg en 25/5-linje. Og som skjermdumpen viser, det er akkurat det jeg får. Kanskje kunne jeg fått litt mer også om jeg valgte 40/10 abonnementet, men jeg er i hvertfall strålende fornøyd.

 

Bye bye, NextGenTel...

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og da har skjebnen og lykken trosset alle odds:

 

post-52698-0-88024300-1366204063_thumb.png

 

En hyggelig kundeansvarlig dame hos Telenor skar igjennom, og ga meg en 25/5-linje. Og som skjermdumpen viser, det er akkurat det jeg får. Kanskje kunne jeg fått litt mer også om jeg valgte 40/10 abonnementet, men jeg er i hvertfall strålende fornøyd.

 

Bye bye, NextGenTel...

 

Geir :)

 

Så flott! Gratulerer!

 

Det er som nevnt noen forskjeller ute å går :)

 

Edit: For ordens skyld, når det gjelder VDSL. Så opererer de ikke i like stor grad med opptil hastigheter som på ADSL. Dvs at visst du ikke kan få tilnærmet 40mbit, så vil de ikke levere høyere abonnement en 25\5 :) Noe JEG personlig synest er okay, siden det vitner om at stabiliteten på VDSL linjene står som 1 prioritet.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Takk!

 

Lastet ned Skyrim fra Steam for å teste en stor nedlasting, og fikk 3 MB/s i snitt der. 3,4 max, så over 20 mbit/s i en reell setting. Til og med forumet laster synlig fortere. Men nå er jeg foreløpig den eneste brukeren på den nye linja da. Det blir kanskje anderledes når resten av familien skal på Netflix...

 

Edit: Ja, jeg er enig, det er greit at de ikke selger mer enn de kan levere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hehe ja, når man først er kommet opp så vil man ikke ned igjen værtfall. Før hadde vi 5/0,5 hjemme, da jeg begynte som kundebehandler hos samme leverandør vi hadde prøvde jeg å sette den på max riktig nok gikk den bare opp til 10/1 men det er jo dobbling. Men skal si jeg merket forksjel når linjen plutselig gikk ned på 5 igjen :p

 

Men nå er jeg så hedig å ha fått fiber og det skal jeg love var andre saker :p

Lenke til kommentar

Og da kom det problemet jeg har skjøvet foran meg i alle år: Alle stedene jeg hadde registrert meg med mine broadpark.no-adresser. (Webmail var ikke like vanlig den gangen, får jeg si til mitt forsvar.) Så nå har jeg så langt endret ca 30 registreringer til en ISP-uavhengig adresse. Pluss noen jeg bare meldte meg av.

 

Venter noen dager til jeg ser at det ikke kommer flere epost av betydning til de gamle adressene, og så sier jeg opp NGT.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du får VDSL på 1300m så er du griseheldig. Hold kjeft og ikke si det til naboene dine er mitt råd. Jo flere som prøver seg med høy hastighet rundt deg vil ødelegge for alle. Får du problemer med linja di at den detter mye ned og er ustabil så kan du be dem sette linja di på 107 profil. Da vil den synke opp på det den klarer.

 

(ja jeg jobber i bransjen)

Lenke til kommentar

Hvis du får VDSL på 1300m så er du griseheldig. Hold kjeft og ikke si det til naboene dine er mitt råd. Jo flere som prøver seg med høy hastighet rundt deg vil ødelegge for alle. Får du problemer med linja di at den detter mye ned og er ustabil så kan du be dem sette linja di på 107 profil. Da vil den synke opp på det den klarer.

 

(ja jeg jobber i bransjen)

 

Du som jobber i bransjen.

 

Brodern bor ca 5km unna sentralen og har idag 2mbit, som da skal være maks. Det rare er att han i en liten periode på noen dager plutselig hadde 4-5Mbit, Så sank det igjen til det normale. Telenor vet jo selfølgelig ingenting, men vet du hva som kan ha vært årsaken til dette? Linja var helt stabil når dette skjedde, og han lasta ned og testet linja uten noen problemer.

 

Er 2mbit maks å forvente? eller går det egentlig mer? det er jo rart han hadde 4-5mbit i en periode? linjelengde er 5172m ffor å være nøyaktig.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Hvis han har 5km linje så er han heldig som har internett. Har ikke selv levert linjer til noen over 3,5 -4km km på lang lang tid.

Angånde 4-5mb åp er det bare "juks". Hvis du f,eks laster ned en fil så kan visningen over nedlastigshastigheten "henge seg litt opp" pga f.eks pc lag, utorrent lag, eller noe for et sec eller to. For så å "cathe upp" og viser for et kort øyeblikk at den laster ned 4-5 mb men i virkeligheten bare har vært 2mb hele tiden.

Lite trolig at telenor eller en annen leverandør skrup opp hastighetene sån uten vidre for en kort periode uten at det er en kampanje eller noe. Noe de ikke gjør uansett nesten pga set er stor fare for mange problemer med å gjøre det.

Lenke til kommentar

Du som jobber i bransjen.

 

Brodern bor ca 5km unna sentralen og har idag 2mbit, som da skal være maks. Det rare er att han i en liten periode på noen dager plutselig hadde 4-5Mbit, Så sank det igjen til det normale. Telenor vet jo selfølgelig ingenting, men vet du hva som kan ha vært årsaken til dette? Linja var helt stabil når dette skjedde, og han lasta ned og testet linja uten noen problemer.

 

Er 2mbit maks å forvente? eller går det egentlig mer? det er jo rart han hadde 4-5mbit i en periode? linjelengde er 5172m ffor å være nøyaktig.

 

hvordan finn du ut linjelengden ? :hmm:

Lenke til kommentar

eg har Broadnet - tidligere Ventelo, 20mbit ned, 1 opp xD men faktisk så er det 13,5 ned, og 0,85 opp :p hurrreeeey xD

 

fått vite av en kar i gata.

 

"lyktestolpane med gul ring på, betyr at Østfold fibernett har fiberkabel på dem" dem går rett forbi huset mitt :D men får vente til eg har jobb :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...