Gå til innhold

Bør våpen forbys i Norge ? En radiodebatt.


Anbefalte innlegg

Men tenk på det da folkens. Hva skal du egentlig med våpen?

 

Det er et redskap til å drepe... hva skal du med det?

 

Igjen, hvis dere er for feige til å ta beina fatt eller la nevene tale for dere så værsågod å skaff våpen. Men ikke klag når du, dattera di eller hvem som helst i familien din blir skutt på åpen gate ved uhell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men tenk på det da folkens. Hva skal du egentlig med våpen?

 

Det er et redskap til å drepe... hva skal du med det?

 

Igjen, hvis dere er for feige til å ta beina fatt eller la nevene tale for dere så værsågod å skaff våpen. Men ikke klag når du, dattera di eller hvem som helst i familien din blir skutt på åpen gate ved uhell.

Er skiskyttergevær redskap for å drepe? Er pistoler for olympisk skyting redskap for å drepe? Dersom du tror dette handler om selvforsvar i Norge tar du grundig feil. Jakt og konkurranse er det saken handler om her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvforsvar og lignende er vel egentlig den reelle årsaken til at myndighetene ønsker å fjerne våpen i sivile hender. De har et problem med at den kriminelle adferden deres kan få en blowback i fremtiden og da er det selvsagt i fra deres perspektiv ønskelig kun med ubevæpnede borgere.

 

Å lese Bech Gjørvs tidligere skriverier kan være ganske så avslørende for hva som egentlig rører seg oppe i hodet på de som ønsker å avvæpne Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tenk på det da folkens. Hva skal du egentlig med våpen?

 

Det er et redskap til å drepe... hva skal du med det?

 

Igjen, hvis dere er for feige til å ta beina fatt eller la nevene tale for dere så værsågod å skaff våpen. Men ikke klag når du, dattera di eller hvem som helst i familien din blir skutt på åpen gate ved uhell.

Jeg bruker mine våpen som et redskap for å skaffe meg mat som jeg ikke får kjøpt på butikken. Hva som er så gale med det, aner jeg virkelig ikke. Jeg har også lerdueskyting som hobby, og det er morsomt å samles en vennegjeng og skyte lerduer, samt lage konkurranse ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tenk på det da folkens. Hva skal du egentlig med våpen?

 

Beskytte meg selv. I første omgang ved avskrekking og andre omgang lovlig drap på innbrudstyven eller en som eventuelt måtte overfalle meg.

Selvøflgelig er det også ett poeng at dersom befolkningen effektivt er sterilisert av staten kan maktovergrep enkelt begås, og derfor er det nødvendig å sørge for at befolkningen er tilstrekkelig bevepnet til enhver tid slik at staten selv er avskrekket fra å gjøre overgrep mot egen befolkning.

Ja statlige overgrep er mulig, se på hva som skjer i Kina, Nord Korea, Russland osv. Se hva som pågikk i Egypt, Libya og hva som holder på å vaskes bort i Syria.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er et redskap til å drepe... hva skal du med det?

 

 

Vanlige skytevåpen, dvs rifler inkl halvautomatiske, revolvere og pistoler, er ikke laget for å drepe mennesker. De er verktøy i på samme måte som en kniv, øks, bil, spade osv.

Men alle disse verktøyene kan også brukes til å drepe mennesker, men den avgjørelsen er det den som bruker verktøyene som evt må ta.

 

Bil var også på det opprinnelige forslaget fra pst over ting som de vil forby.

Noe som forøvrig er et bevis på at dette handler ikke bare om å forby halvautomatiske skytevåpen, men dette er bare et skritt i retning den totalitære politistat, hvor vi alle skal knebles og miste vår frihet og våre rettigheter.

Lenke til kommentar

Beskytte meg selv. I første omgang ved avskrekking og andre omgang lovlig drap på innbrudstyven eller en som eventuelt måtte overfalle meg.

 

Lovlig drap, den var nesten litt bra. Skulle du finne på å drepe en innbruddstyv med et lovlig anskaffet skytevåpen, så blir du vel fratatt alt av skytevåpen på livstid, samt att du antagelig hadde blitt siktet for drap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor man vil introdusere lovgivning som kan resultere i flere våpen i Norge. I USA så kan jeg godt forstå at sivile vil ha våpen når det allerede er millioner av dem i gatene, men her i Norge har vi rimelig stabile forhold, hva er poenget? Politiet skal ikke ha våpen, og heller ikke sivile til noe annet enn jakt og sport, hold det slik det har vært! Å starte et 'arms race' her må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar

<p>

Lovlig drap, den var nesten litt bra. Skulle du finne på å drepe en innbruddstyv med et lovlig anskaffet skytevåpen, så blir du vel fratatt alt av skytevåpen på livstid, samt att du antagelig hadde blitt siktet for drap.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084136

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3007521.ece#.UVT_L7vLjt4

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg er selv aktiv jeger, og drev aktivt med konkurranse skyting i mange år. Og etter min mening kan halvautomatiske rifler og pistoler forbys. Jeg kommer ikke til å savne dem, de er ubrukelige til jakt, og det er ingen seriøse sporter som driver med halvautomatisk skyting.

 

På jakt handler det om å drepe på første skuddet, og holde igjen hvis du ikke har et sikkert treff.

 

På konkurranse skyting handler det om å treffe inner tieren, og det er ingen som klarer det uten å sikte for hvert skudd. Det å ta ladegrep tar noen tiendedels sekund hvis man vet hva man driver med.

 

Jeg er forøvrig enig med at våpen er konstruert for å drepe, og at halv/hel automatiske er designet for å gjøre det fort.

 

Men jeg er derimot bekymret for at politikerene (på sikt) kommer til å forby alle våpen hvis de først får gjennomslag for halvautomatiske.

Revolvere og rifler med manuelt sluttstykke bør forbli lovlig.

Virker ikke som om du har peilig på konkuranseskyting, selv om du muligens har drevet med, en type av det. Da trolig med rifle. For det meste av seriøs skyting med håndvåpen, utføres med halvautomatisk pistol!

 

Kunne ramset opp ganske mange forskjellige grener, hvor man ikke har noen "tier" en skal forsøke å treffe. Skal nøye meg med å bruke noen samlebrgreper, som gjelder både rifle og pistol/revolver. Feltskyting, Praktisk skyting, metallsiluett. For pistol/revolver er det mange forskjellige klasser, avhengig av våpentype og kaliber, i de tre nevnte samlebegrepene. På det populære Landsskytterstevnet (for rifle) er det 3 programmer. I to av dem brukes det ikke ti-delt skive. Heller ikke på det som kalles for "Jakt felt skyting", med rifle. Og så kommer all hagleskyting. Praktisk skyting med rifle, er seriøs og der brukes havautomatiske rifler.

 

At du er motstander, av alle våpen du ikke har behov for selv, er opp til deg. Men begrunnelsene er noe undelige. Og du er tydligvis ikke klar over den "verdien" det ligger i dette med skyting som hobby, enten det er i konkuranseøymed, eller som rekerasjon. Skyttere "lader batteriene" sine, når de trener, lader amunisjon, konkurerer, på lik linje med jegere. Kanskje ennå mer, i seriøs trening/konkuranse. En må være het skjerpet, over lang tid, hvis ikke blir det ikke resultater. Dermed MÅ en "glemme" alle andre problemer/ting, som kan tære på psyken til folk. Dette går det ikke ann, å verdsette høyt nok. Det er ikke alle som "lader batteriene" med å ligge på en strand, jogge, sykle, m.m. Jakt og fiske, har noe av det samme.

 

At mange skytevåpen er konstruert for angrep og selvforsvar er riktig. Men svært mange våpen er også spessialkonstruert, for konkuransskyting og lite egnet for å "reise i krigen med", eller for å utføre drap/selvforsvar. Men det meste kan brukes til å drepe med, hvis en er gal, eller nok oppsatt på å drepe. Kjøkkenskuffen er full av våpen, en stein kan bli drapsvåpen, likeså en bil. For ca. hundre år siden var hattenåler brukt. Så det er bare fantasien som stopper en drapsmann, ikke skytevåpen. Det drepes, der det ikke finnes skytevåpen også, en bruker bare andre "midler".

 

Det er så lite problemer med jegere og skyttere her i landet, at et forbud, eller harde begrensninger, vil trolig ikke ha noen betydning for drap med skytevåpen. Ta vare på de "tikkende bombene" i våre soldater, som kommer hjem fra utenlandstjeneste, så blir noen skyteepisoder trolig redusert. Og en fjerner faren for, at de går amok.

 

Kjeltringer og potensielle terrorister, vil få tak i våpen likevel, selv om det ikke fantes våpen i privat eie å stjele. Selv om ABB hadde problemer, så vil det ikke ta meg mange timene å skaffe våpen i Oslo (eller en annen større by) Og jeg har INGEN bekjente, i det krimenelle miljøet. Penger og litt forsiktighet, ordner det meste.

 

Så jeg ser ingen grunn til endringer i dagens våpenlov. Heller mindre lempninger opp mot konkuranseskyting.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som snakker om flere våpen? Hvem har den makten? De eneste som blir hørt i media er de som ønsker å forby og begrense.

Jeg snakker om den generelle trenden i tråden om at vi ikke skal forby våpen men heller om noe tillate alle å ta valget selv. Politiet har også spurt om å kunne bære våpen, det skjer visst nok ikke, men det er ikke hinsides å tenke seg at om først politiet får våpen, så får flere kriminelle våpen, og så vil sivile ha våpen... Da blir det 'arms race'. I mine øyne så burde man stoppe dette nå så fort som mulig slik at våpen ikke blir en vanlig del av samfunnet, som for eksempel i USA. Jeg tror ikke noe sånt skjer med det første, men tiden går fort og verden blir stadig mer globalisert, hvem vet hvor landet er om 20-30 år...

Endret av b3ta
Lenke til kommentar

Jeg snakker om den generelle trenden i tråden om at vi ikke skal forby våpen men heller om noe tillate alle å ta valget selv. Politiet har også spurt om å kunne bære våpen, det skjer visst nok ikke, men det er ikke hinsides å tenke seg at om først politiet får våpen, så får flere kriminelle våpen, og så vil sivile ha våpen... Da blir det 'arms race'. I mine øyne så burde man stoppe dette nå så fort som mulig slik at våpen ikke blir en vanlig del av samfunnet, som for eksempel i USA. Jeg tror ikke noe sånt skjer med det første, men tiden går fort og verden blir stadig mer globalisert, hvem vet hvor landet er om 20-30 år...

Foreløpig, så har vi ikke generell bevepning av vårt politi. Og dette er jeg tilhenger av. At det trolig blir flere våpen blandt de kriminelle, hvis også politiet begynte å bære våpen, er trolig.

 

Men selv om noen få her, ønsker "fri" bevepning blandt sivile borgere, vil det trolig aldri skje. Og sivile vil trolig aldri få bæretillatelse til våpen og det har de heller ikke i dag. Slik reglene er i dag, er det heller ikke tillatt å ha ladde våpen i huset. Så våpen til selvforsvar, blir ikke trolig aldri lovlig for folk flest.

 

Det finnes i dag ganske mye våpen, ute i de norske hjem og det har det gjordt siden "krigen", uten at dette har skapt problemer. Få vestlige land, har mer våpen pr. innbygger. men vi har en langt annen våpenkultur, enn USA. Og noe 'arms race', tror ikke vil skje, eller bli tillatt.

 

En lempning på regelverket, på visse områder, hadde jeg imøtesett. Vet ikke om at jegere/skyttere har store problemer, med å få kjøpt det de trenger. Selv om myndighetene kan være litt strikse på flere våpen, i samme kaliber. Ellers synes jeg Våpenloven er grei, som den er. Er ikke for vesentlige lempninger. Og justeringene jeg tenker på, vil trolig ikke føre til at vesentlig flere husstander får våpen. Bare andre våpen, eller noen flere i samme huset. Men de forskjellige Våpenkontorene, har praktisert reglene for køpetillatelse noe forskjellig.

 

Ingen vet hva som vil skje i fremtiden. Men i motsettning til bla. USA, så er det mange hundre år siden det norske samfunnet brukte våpen til selforsvar/angrep. Selv om det finnes unntak. Norge er et lite land, ganske sivlisert og oversiktelig samfunn. Åpne grenser, kan likevel føre til krav om bedre rettigheter, som selvforsvar med våpen. Men jeg håper da ikke det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker ikke som om du har peilig på konkuranseskyting, selv om du muligens har drevet med, en type av det. Da trolig med rifle. For det meste av seriøs skyting med håndvåpen, utføres med halvautomatisk pistol!

 

 

Så en video postet på side 4 som et svar til mitt inlegg.

"IPSC - SNO 2011 Level 3."

 

Er det dette du kaller seriøs skyting med pistol? Å springe rundt i en hinderløype som skal forestille en bygning/bygate å skyte på menneske blinker?

 

 

Kunne ramset opp ganske mange forskjellige grener, hvor man ikke har noen "tier" en skal forsøke å treffe. Skal nøye meg med å bruke noen samlebrgreper, som gjelder både rifle og pistol/revolver. Feltskyting, Praktisk skyting, metallsiluett. For pistol/revolver er det mange forskjellige klasser, avhengig av våpentype og kaliber, i de tre nevnte samlebegrepene. På det populære Landsskytterstevnet (for rifle) er det 3 programmer. I to av dem brukes det ikke ti-delt skive. Heller ikke på det som kalles for "Jakt felt skyting", med rifle. Og så kommer all hagleskyting. Praktisk skyting med rifle, er seriøs og der brukes havautomatiske rifler.

 

Du må ikke ta det med "inner tieren" bokstavelig. Jeg skjøt med diopter sikte, og på 100+ meter så ser du ikke ringene på blinken uansett, om det er en sirkel, eller en eller annen felt figur, så sikter du, å skyter.

 

Ingen sa vel noe om hagleskyting?

 

 

At du er motstander, av alle våpen du ikke har behov for selv, er opp til deg. Men begrunnelsene er noe undelige. Og du er tydligvis ikke klar over den "verdien" det ligger i dette med skyting som hobby, enten det er i konkuranseøymed, eller som rekerasjon. Skyttere "lader batteriene" sine, når de trener, lader amunisjon, konkurerer, på lik linje med jegere. Kanskje ennå mer, i seriøs trening/konkuranse. En må være het skjerpet, over lang tid, hvis ikke blir det ikke resultater. Dermed MÅ en "glemme" alle andre problemer/ting, som kan tære på psyken til folk. Dette går det ikke ann, å verdsette høyt nok. Det er ikke alle som "lader batteriene" med å ligge på en strand, jogge, sykle, m.m. Jakt og fiske, har noe av det samme.

 

Nei, jeg trenger ingen halvautomatiske våpen, hverken for å jakte eller for å trene. Hvis man har problemer med psyken tror jeg ikke man skal drive med skyting som sport.

 

Som sagt så har jeg drevet med konkurranse og driver fortsatt med jakt. Og etter min mening er det å ligge oppi skogen hele dagen, i regn og sludd langt mer krevende enn å plaffe avgårde mot en blink. Der oppe må man ta avgjørelser på få sekunder hvor man tar hensyn til: "mulighet for skudd nr 2?", "hvor befinner de andre jegerne seg?", "er det fare for å treffe noe bak dyret?", "rikosjett?" , "kan ettersøk bli vanskelig?", "avstand/høydeforskjell/vind?", "hvor på dyret treffer jeg?", "kommer det en kalv gående etter?" osv osv,

 

At mange skytevåpen er konstruert for angrep og selvforsvar er riktig. Men svært mange våpen er også spessialkonstruert, for konkuransskyting og lite egnet for å "reise i krigen med", eller for å utføre drap/selvforsvar. Men det meste kan brukes til å drepe med, hvis en er gal, eller nok oppsatt på å drepe. Kjøkkenskuffen er full av våpen, en stein kan bli drapsvåpen, likeså en bil. For ca. hundre år siden var hattenåler brukt. Så det er bare fantasien som stopper en drapsmann, ikke skytevåpen. Det drepes, der det ikke finnes skytevåpen også, en bruker bare andre "midler".

 

Tilbake til videoen jeg så. Jeg er temmelig sikker på at det var en helt vanlig 9mm glock. Ikke kom å fortell meg at dette er et "spesialkonstruert konkurranse våpen". Det jeg skrev var at våpen var konstruert for å drepe, og at halv/hel automatiske er designet for å gjøre det fort.

Det er som du sier, at du kan bruke nesten alle gjenstander som et drapsvåpen. Problemet er bare at en person med halvauto kan gjøre det så fort at man har i praksis ingen måte å forsvare seg på.

 

Det er så lite problemer med jegere og skyttere her i landet, at et forbud, eller harde begrensninger, vil trolig ikke ha noen betydning for drap med skytevåpen. Ta vare på de "tikkende bombene" i våre soldater, som kommer hjem fra utenlandstjeneste, så blir noen skyteepisoder trolig redusert. Og en fjerner faren for, at de går amok.

 

Korttidshukommelse?

 

Kjeltringer og potensielle terrorister, vil få tak i våpen likevel, selv om det ikke fantes våpen i privat eie å stjele. Selv om ABB hadde problemer, så vil det ikke ta meg mange timene å skaffe våpen i Oslo (eller en annen større by) Og jeg har INGEN bekjente, i det krimenelle miljøet. Penger og litt forsiktighet, ordner det meste.

 

Så jeg ser ingen grunn til endringer i dagens våpenlov. Heller mindre lempninger opp mot konkuranseskyting.

 

Har vi større byer enn Oslo i Norge?

Breivik kjøpte lovlige våpen over disk i norge, du kommer ikke langt med skremselspropaganda.

Endret av ACC65
Lenke til kommentar

Så en video postet på side 4 som et svar til mitt inlegg.

"IPSC - SNO 2011 Level 3."

 

Er det dette du kaller seriøs skyting med pistol? Å springe rundt i en hinderløype som skal forestille en bygning/bygate å skyte på menneske blinker?

Ja. Hva er useriøst med det?

Mye mer utfordrende og vanskelig å treffe enn på en hjort som står stille fra liggende stilling med en rifle og et enormt kikkertsikte...

 

Nei, jeg trenger ingen halvautomatiske våpen, hverken for å jakte eller for å trene. Hvis man har problemer med psyken tror jeg ikke man skal drive med skyting som sport.

 

Som sagt så har jeg drevet med konkurranse og driver fortsatt med jakt. Og etter min mening er det å ligge oppi skogen hele dagen, i regn og sludd langt mer krevende enn å plaffe avgårde mot en blink.

Hva du synser, mener, liker og trenger er irrelevant. Det er ikke noe mer "behov" for en gjeng middelaldrende menn som har et eller annet selvrealiseringbehov som går rundt i skauen og jakter enn en som skyter på blink for moro skyld. Begge er en hobby som man gjør fordi man liker det, ikke noe som er nødvendig.

 

Tilbake til videoen jeg så. Jeg er temmelig sikker på at det var en helt vanlig 9mm glock. Ikke kom å fortell meg at dette er et "spesialkonstruert konkurranse våpen".

Det er forskjellige klasser, men noen har f.eks slike:

79467145.kA4o9IJD.jpg

 

Og jo det er i høyeste grad et spesialbygd våpen som egentlig ikke er så veldig brukbart i andre roller enn konkurranse. Og ihvertfall en av dem i videoen jeg postet brukte noe slikt noe.

 

Og hvordan du kan se hvilket kaliber det er på pistolen ut fra den videoen er bortenfor min forståelse. Og en eller annen 1911 variant er mer populær til slik skyting enn en glock og jeg vet ihvertfall at flere av de i klippet brukte en 1911, men vet ikke om noen av de brukte noe glock.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...