Gå til innhold

Avgjøre forstørrelsesgrad til DIY mikroskop


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor stor forstørrelse det er på bildet under (tatt gjennom et mikroskop med mobilen min)?

 

UloCleL.jpg

 

Her har jeg tatt bilde av en tommestokk, de tp strekene indikerer 1 millimeter.

 

Kan det stemme at det er litt over 100x orginal størrelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor stor forstørrelse det er på bildet under (tatt gjennom et mikroskop med mobilen min)?

 

Her har jeg tatt bilde av en tommestokk, de tp strekene indikerer 1 millimeter.

 

Kan det stemme at det er litt over 100x orginal størrelse?

Spørsmålet er dessverre ikke veldefinert siden størrelsen er avhengig av hvordan bildet vises (stor skjerm, liten skjerm, utskrift etc). Men svaret for en gitt visning kan du lett finne svaret selv: Regn ut avstand på bildet delt på avstand i virkeligheten. På min skjerm ser det ut til å være ca 80mm/1mm = 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er dessverre ikke veldefinert siden størrelsen er avhengig av hvordan bildet vises (stor skjerm, liten skjerm, utskrift etc). Men svaret for en gitt visning kan du lett finne svaret selv: Regn ut avstand på bildet delt på avstand i virkeligheten. På min skjerm ser det ut til å være ca 80mm/1mm = 80.

 

Aha, selfølgelig, det tenkte jeg ikke på en gang. Så hvis det er ~2,3cm mellom de to strekene på mobilen er det altså 23x forstørret. Har du tips til hvordan jeg kan finne ut maksimal forstørrelse (om jeg også zoomer inn i kamera-appen (har zoomet litt på bildet jeg postet over))?

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

 

På min projektor/lerret med min nettleser med den forstørrelsen den er stilt inn på så viser det 56 cm... :rofl:

Se mer på detaljer enn faktisk størrelse, sånn jeg ser det er det for mye detaljer til 1cm, dermed vil jeg tro 10cm er mer nøyaktig. Men er umulig å si...

Lenke til kommentar

<p>

DIY (do it yourself), er svært fornøyd, totalpris under 50-lappen.

 

ekyxBtj.jpg

 

Kappet av den øverste delen av et billig snap-on case fra dx.com (lett å få av og på, men sitter godt fast). Mikroskopet er av denne typen.

 

Oh.. Dang! Nice takk fikk øye på dette nå, jeg. Ser utrolig gøyalt ut å holde på med! Takk! x)

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Ok.. Kanskje dumt spørsmål, men kan du se sædceller med den? Har alltids hatt lyst til å sjekke helsen på mine små grå.. kanskje dette er anledningen jeg har ventet på.

Har ikke prøvd, men tror ikke det går.

 

"In male humans, sperm cells consists of a flat, disc shaped head 5 µm by 3 µm and a tail 50 µm long"

 

0,005 mm x 0,003mm x 0,05mm

Lenke til kommentar

For å feste det tar du først av det vanlige dekselet og så fester på denne biten av et deksel over kameralensen. Dette er for SGSIII slik som Punainen har gjort.

 

Ok, så først tar jeg av dekselet og så setter jeg denne på med mikroskopet på først? Men kameralinsedingsen sitter fast selv foruten dekselet (har en s2) se på det bildet her så skjønner u hva jeg snakker om: http://www.google.no/url?sa=i&source=images&cd=&docid=L_4K2dWL_SgMhM&tbnid=LnDa_IAqQ5E2NM:&ved=0CAUQjBwwADhp&url=http%3A%2F%2Fi41.photobucket.com%2Falbums%2Fe261%2FTauhid%2FSamsung-Galaxy-S-II-AT-T-Review-Design-23.jpg&ei=vGE-UYr7OcbOswbszYD4CA&psig=AFQjCNGdrQFC_-YumyaeXKrMnzTSWExkeg&ust=1363129148991533Hvis du ser på en måte sitter linsa fast i selve telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...