Gå til innhold

Overklokket 3770k, for høye temp. ved Idle?


Anbefalte innlegg

Nei, du vil drepe cpu'en din hvis du bruker 1.35v med den kjøleren du har. Når du får nesten 80 grader idle med 1.27v, tenk deg hva 1.35v vil gjøre med cpu'en din, hehe.

 

Foreslår at du leser/googler om klokking for Ivybridge før du gjør noe som helst. Det er nok det tryggeste for lommeboka di.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man vil forenkle det så mye, ja så kanskje man heller skal jekke ned sine krav til overklokking. Nå vet jeg ikke om alle, men for de fleste så er overklokking en hobby og noe de liker å gjøre og bruke timesvis og mer enn bare et par hundre kroner på.

 

For meg og flere andre her inne så er det vitenskap, en hobby og jeg har brukt sikkert 10 000kr på kjøling av komponenter. Når det kommer til timebruk så vil det nok også sjokkere deg. :p

 

Jeg er ute etter hvor mye jeg kan oc, min cpu til. For min del er det fasinerende, og det er også veldig fasinerende å spennende å lese hva du og andre som har så mye erfaring på dette området skriver.

 

Stor takk til dere alle :)

Lenke til kommentar

Nei, du vil drepe cpu'en din hvis du bruker 1.35v med den kjøleren du har. Når du får nesten 80 grader idle med 1.27v, tenk deg hva 1.35v vil gjøre med cpu'en din, hehe.

 

Foreslår at du leser/googler om klokking for Ivybridge før du gjør noe som helst. Det er nok det tryggeste for lommeboka di.

 

Ja, hehe. Det er helt korrekt at det vil koke litt da. Var ment som eksempel. Kanskje jeg ordla meg litt feil. Beklager det :)

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter hvor mye jeg kan oc, min cpu til. For min del er det fasinerende, og det er også veldig fasinerende å spennende å lese hva du og andre som har så mye erfaring på dette området skriver.

 

Stor takk til dere alle :)

Så flott. :)

 

Det første og viktigste tipset er vel egentlig at du er den eneste som kan finne ut hva DIN CPU klarer. Du kan kanskje få visse hint fra andre, men legg da merke til at de ikke kjører samme HK, kjøler, kabinett, PSU eller vært de samme til å montere kjøleren.

 

Alle disse tingene har en del å si, og vil kunne påvirke akkurat hva DU får. Samt det faktum at ingen prosessorer er helt like.

 

Start f. eks lavt med kanskje 3,9 GHz og 1.1V. Deaktiver all autoamtikk i Bios, og se om det funker. Hvis ja:

Øk frekvensen til kanskje 3,95 GHz og ha spenningen på det samme.

 

Øk så til PCen ikke vil boote, eller temperaturen blir for høy. Vil den ikke boote, så kan du justere opp spenningen litt for å se om det bedrer resultatet.

 

På et tidspunkt så vil den bli både for varm og ustabil, og da er det bare å klokke litt ned, og så har du DIN maksimale overklokk med ditt utstyr.

Lenke til kommentar

Nei, du vil drepe cpu'en din hvis du bruker 1.35v med den kjøleren du har. Når du får nesten 80 grader idle med 1.27v, tenk deg hva 1.35v vil gjøre med cpu'en din, hehe.

 

Foreslår at du leser/googler om klokking for Ivybridge før du gjør noe som helst. Det er nok det tryggeste for lommeboka di.

 

Hadde allerdede OC cpu til 4,32 ved den første avlesninga. Dette var ved Idle. Og derfor denne tråden.

 

Samey anbefalte meg å holde meg unna denne auto OC. Hadde jeg visst..? Er jo erfaringer man lærer av.

 

La meg slippe google dette. Dere her her inne vet jo mer enn de fleste. Googler jeg kommer jeg bare tilbake til Hardware.no :hm:

Lenke til kommentar

Når man klarer å boote inn i windows med 4.32ghz, så betyr det ikke at maskinen er stabil. Og ikke prøv å spille/stressteste med tidligere oc uten å bytte til kraftigere vannkjøling. Det er så mye som du bør lese om, det vi skriver her er ikke det samme å lese en generell overklokkingsguide.

Lenke til kommentar

Du må bare prøve deg fram. Som andrull skriver så er allllllle chipper forskjellige. Men tenk på det med kjøler. Bytt den når du har penger til det så kan du se at du får klokket noen hakk til uten temperaturproblemer ja.

 

Mener du vannkjøleren min ikke er god nok?

Hele maskinen er satt sammen av komplett, og det var det eneste alternativet jeg hadde om jeg valgte vannkjøling.

 

Maskinen hette "Komplett gamer i05" som jeg kjøpte i desember. Oppgraderte så å si alt på den slik at prisen ble på ca 13k.

 

Vel om du mener kjøleren min ikke er bra nok så får vi se hva jeg gjør med det..

Lenke til kommentar

Ja, det er ganske mye info jeg/vi ikke ønsker å skrive på nytt for hver eneste som trenger hjelp til OC. (ellers hadde guidene ikke vært til noen nytte)

 

De 4,3 GHz'ene dine kan d egentlig bare glemme foreløpig. Tempen er for høy, og spenningen for høy til at det er en reelt eller stabil overklokk i praksis. (ved belastning så frykter jeg at tempen blir så høy at enten maskinen skrur seg av, eller nedklokker for å unngå skade)

Lenke til kommentar

Når man klarer å boote inn i windows med 4.32ghz, så betyr det ikke at maskinen er stabil. Og ikke prøv å spille/stressteste med tidligere oc uten å bytte til kraftigere vannkjøling. Det er så mye som du bør lese om, det vi skriver her er ikke det samme å lese en generell overklokkingsguide.

 

Leser heller her inne enn å lese i en generell overklokkingsguide. Fant ut at det er mye bedre. Åsså er det på norsk :)

Lenke til kommentar

Vel om du mener kjøleren min ikke er bra nok så får vi se hva jeg gjør med det..

Det er en helt ok kjøler som gir deg en ok overklokk. På samme måte som at auto-overklokk ikke er å anbefale, så vil heller ikke slike ferdigløsninger som komplett tilbyr bli det beste.

 

Men foreløpig så trenger du ikke bytte kjøler, så lenge du prøver å overklokke manuelt. Det kan være krevende og dyrt å gå til skikkelig vannkjøling, og jeg tror ikke du er helt moden eller har behov for det helt enda. :) Da kan bli neste kapittel i så fall. :=)

Lenke til kommentar

Det er en helt ok kjøler som gir deg en ok overklokk. På samme måte som at auto-overklokk ikke er å anbefale, så vil heller ikke slike ferdigløsninger som komplett tilbyr bli det beste.

 

Men foreløpig så trenger du ikke bytte kjøler, så lenge du prøver å overklokke manuelt. Det kan være krevende og dyrt å gå til skikkelig vannkjøling, og jeg tror ikke du er helt moden eller har behov for det helt enda. :) Da kan bli neste kapittel i så fall. :=)

 

Flott, min kjøler er ok. Da skal jeg sette inn disse verdiene dere har gitt meg i denne tråden, så kommer jeg tilbake sener.

Wish me luck :)

Lenke til kommentar

Betale en fyr bare for å klokke min CPU, vurderer tanken her nå.

For min del skal alt bare funke akkurat nå.

 

 

" Som når kona spør om du kan legge sammen tøyet fra vaskemaskinen"

Det passer ikke akkurat nå. Gjør det skjæl..

 

Saker skal bare funke

 

Du vil ikke finne en cpu som er klokket til 4.5ghz fra fabrikant. Eller om det hadde vært en, så hadde vanlige folk ikke hatt råd til en sånn sak. 3970x koster 8 tusen kr og er klokket til 3.5ghz.

 

Gir denne noe mere ytelse med tanke på ren gaming?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...