Gå til innhold

Overklokket 3770k, for høye temp. ved Idle?


Anbefalte innlegg

Bruker Wi-Fi Go som fulgte med mitt HK for å overklokke min cpu.

Lasta ned HW monitor for å sjekke temp. og ser at det vises fra 73-79 grader uten belastning.

 

Er ikke det unormalt høyt ved Idle?

 

Sender ved et par bilder.

 

Flott om noen kan svare.

post-277821-0-34999800-1363014877_thumb.jpg

post-277821-0-15524900-1363014886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70+ grader er veldig varmt selv for ivy cpu'er. Og du har jo ikke økt spenninga heller. Om du bruker stockkjøler, så bør det kanskje ligge på 40 grader idle. Hva er temperaturen uten overklokking? Mulig kjøleren sitter skjevt. Dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet? For mye støv på kjøleribbene?

 

Edit: Når maskinen er av, så faller temperaturen. La den stå i 10-20 min, se hva temperaturen blir.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

1. Anbefaler aldri auto-overklokking. De finner på mye rart og er veldig simple. Eneste gangen det nesten gikk til helvette var når jeg prøvde Auto-OC. Det er IKKE slik at de programmene vet best.

 

2. På det siste bildet ditt så er ikke prosessoren overklokket, noe den er på det første, og dette fører til forskjeller. Store forskjeller. (spenningen er jo ganske så høy på førstnevnte)

 

3. Kabinettempen kan jo ha litt å si, og ved å ha av PCen en stund så vil denne synke litt igjen. Uten at dette maksimalt har noen grader å si.

 

70+ grader er veldig varmt selv for ivy cpu'er. Og du har jo ikke økt spenninga heller. Om du bruker stockkjøler, så bør det kanskje ligge på 40 grader idle. Hva er temperaturen uten overklokking? Mulig kjøleren sitter skjevt. Dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet? For mye støv på kjøleribbene?

 

Edit: Når maskinen er av, så faller temperaturen. La den stå i 10-20 min, se hva temperaturen blir.

Hva får deg til å si det? Når man bruker slike programmer så har man ingen kontroll på hva som skjer, og i følge HW monitor så har den økt spenningen hele 30 % høyere på første bildet fremfor det andre. (1.28V VS 1.00V)

 

Og sist men ikke minst så kan det selvsagt være i kombinasjon av automatisk spenningsjustering, hvor den kjører full pupp hele tiden på første bildet, mens på andre bildet så kjører den på laveste mulig innstilling.

 

Oppsummert: Anbefaler at du kanskje tar å starter en hjelp til overklokkingstråd eller lignende om det er dette du ønsker. Og aller helst også leser seg litt opp rndt emnet, for så å overklokke manuelt om dette er ønskelig.

 

For det er egentlig ganske viktig at du ikke har på noen automatisk justering eller auto-overklokk, som ikke er noe mer enn skudd i mørke hvor alt kan skje.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Virker som speedstep ikke er aktivert, da kjøres cpu'en på gitt spenning hele tiden. Så at antall brukt watt ligger på 65w i alle stadier også. Merka det ikke før nå. Leste nå at det er 1.025 som er stock spenninga til 3770k. Da tok jeg grundig feil der.

 

Ikke rart at det begynte å bli varmt. Bruker jeg 1.45v(0.2v økning) på min cpu, så blir det rimelig varmt også.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

70+ grader er veldig varmt selv for ivy cpu'er. Og du har jo ikke økt spenninga heller. Om du bruker stockkjøler, så bør det kanskje ligge på 40 grader idle. Hva er temperaturen uten overklokking? Mulig kjøleren sitter skjevt. Dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet? For mye støv på kjøleribbene?

 

Edit: Når maskinen er av, så faller temperaturen. La den stå i 10-20 min, se hva temperaturen blir.

 

Som du kan se av mitt stack, så har jeg en vannkjøler High Performance Liquid Cooling,

Mulig du svarte på denne tråden før jeg la inn min siste post etter at jeg hadde latt maskinen stå av i ca 20 min.

 

Det 2. bildet er temp. ett 20 min.

post-277821-0-48727600-1363020348_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Egentli ønsker jeg å overklokke i Bios for å slippe denne jævla restartinga av maskinen hele tia, UTEN ved hjelp av WiFi-Go.

 

Har lest litt om min cpu på forumet her inne og de fleste sier en bør prøve seg frem.

Var oppe i 4,4 Ghz ved hjelp av WFG, da restarta maskinen seg flere ganger. Tror ikke så høy hastighet lar seg gjøre(noe WFG sier...?)

 

På 4,2 Ghz gikk det normalt..

Likevel leser jeg at flere her inne har over 4,5. Burde ikke min 3370k kunne takle 4,4 uten problemer?

Lenke til kommentar

Som du kan se av mitt stack, så har jeg en vannkjøler High Performance Liquid Cooling,

Mulig du svarte på denne tråden før jeg la inn min siste post etter at jeg hadde latt maskinen stå av i ca 20 min.

 

Det 2. bildet er temp. ett 20 min.

Nei, jeg hadde sett det bildet.

 

Ivy Bridge generelt har store problemer med varme når spenningen økes såpass som du har gjort i første bildet.

 

Ved 20 mintter av, så kjører den på langt lavere spenning (standard) og alt er da greit.

 

Nå sier ikke "High Performance Liquid Cooling" meg så mye, men om det er snakk om en stusselig Corsair H60/H80 ish, så bør du vite at dette ikke er noe i nærheten av et skikkelig High performance vannkjølingssett, og i kombinasjon med Ivy Bridge sin dårlige varmeledeevne (dårlig kjølepasta mellom kjernen og beskyttelsesplata (IHS)) gjør at d får veldig høye temperaturer.

 

Det er i gurnn ikke så rart. 150W er ganske mye, og fører til en økning i kjernen, som igjen medfører enda mer lekkasjestrøm, som igjen øker temperatren enda mer. For å unngå dette så trenger du en høyeffektiv vannblokk og en god pumpe med en stor radiator. (aka. Ikke disse vanlige billige og dårlige vannkjølingssettene)

 

Optimalt sett så bør man fjerne IHS, men for 99 % av selv overklokkere så er dette alt for risikabelt. Anbefaler derfor heller at du prøver å overklokke uten å øke spenningen så mye. ;)

Dette kan da få deg over 4,4 GHz kanskje. :=)

 

Men krever manuel overklokking, samt at man setter seg inn i hva ulike funksjoner gjør. :)

 

Edit: Ser du har Intel-kjøleren, og den fngerer helt greit, men er ikke laget for å flytte varme raskt nok til at det ikke vil bygge seg opp mye varme i 3770-kjernen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde sett det bildet.

 

Ivy Bridge generelt har store problemer med varme når spenningen økes såpass som du har gjort i første bildet.

 

Ved 20 mintter av, så kjører den på langt lavere spenning (standard) og alt er da greit.

 

Nå sier ikke "High Performance Liquid Cooling" meg så mye, men om det er snakk om en stusselig Corsair H60/H80 ish, så bør du vite at dette ikke er noe i nærheten av et skikkelig High performance vannkjølingssett, og i kombinasjon med Ivy Bridge sin dårlige varmeledeevne (dårlig kjølepasta mellom kjernen og beskyttelsesplata (IHS)) gjør at d får veldig høye temperaturer.

 

Det er i gurnn ikke så rart. 150W er ganske mye, og fører til en økning i kjernen, som igjen medfører enda mer lekkasjestrøm, som igjen øker temperatren enda mer. For å unngå dette så trenger du en høyeffektiv vannblokk og en god pumpe med en stor radiator. (aka. Ikke disse vanlige billige og dårlige vannkjølingssettene)

 

Optimalt sett så bør man fjerne IHS, men for 99 % av selv overklokkere så er dette alt for risikabelt. Anbefaler derfor heller at du prøver å overklokke uten å øke spenningen så mye. ;)

Dette kan da få deg over 4,4 GHz kanskje. :=)

 

Men krever manuel overklokking, samt at man setter seg inn i hva ulike funksjoner gjør. :)

 

Kjøpte maskinen av Komplett i des.

Vannkjølingen er denne. For meg så er vann=vann

Lenke til kommentar

Gjør klokking til en lek, ikke noe du må. Da blir det morsomt å nå nye høyder.

 

Vann != Vann når det kommer til vannkjøling. Jo større kjøleareal, jo mer varme blir du kvitt. Den lille 120mm radiatoren klarer ikke å holde følge når du bruker 1.27v på 3770k. Noctua sin beste luftkjøler er på høyden med den vannkjølinga di.

 

For å si det sånn, jeg bruke 4x120mm radiator kun for cpu'en for jeg skaffet meg flere vannblokker til hk og gpu. Og den intel saken har kun 1x120mm radator. Nå bruker jeg en 4x140mm radiator for å kjøle ned cpu, hk og gpu. Veldig greit å ha litt headroom, ellers blir det lite overklokking.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Egentli ønsker jeg å overklokke i Bios for å slippe denne jævla restartinga av maskinen hele tia, UTEN ved hjelp av WiFi-Go.

 

Har lest litt om min cpu på forumet her inne og de fleste sier en bør prøve seg frem.

Var oppe i 4,4 Ghz ved hjelp av WFG, da restarta maskinen seg flere ganger. Tror ikke så høy hastighet lar seg gjøre(noe WFG sier...?)

 

På 4,2 Ghz gikk det normalt..

Likevel leser jeg at flere her inne har over 4,5. Burde ikke min 3370k kunne takle 4,4 uten problemer?

 

Jeg anbefaler deg sterkt å klokke i bios. Jeg kjørte min på 4.8 med 1.350v. Funket meget fint det. og 4.7 på 1.325.

Lenke til kommentar

Jeg må ikke..men det er f... så moro når en får det til.

Hva skal jeg begynne med i Bios?

 

Takker for svar.

 

Jeg anbefaler deg sterkt å klokke i bios. Jeg kjørte min på 4.8 med 1.350v. Funket meget fint det. og 4.7 på 1.325.

 

Du nevnte Volt. Er det ikke mer man må endre på da?

Takker :)

Lenke til kommentar

Jeg må ikke..men det er f... så moro når en får det til.

Hva skal jeg begynne med i Bios?

 

Takker for svar.

 

 

 

Du nevnte Volt. Er det ikke mer man må endre på da?

Takker :)

 

Neida.. Bare vær forsiktig med tempen. Dersom vcore er for lav starter maskinen bare på nytt. Det er som du selv skrev, bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Kjøpte maskinen av Komplett i des.

Vannkjølingen er denne. For meg så er vann=vann

Om man vil forenkle det så mye, ja så kanskje man heller skal jekke ned sine krav til overklokking. Nå vet jeg ikke om alle, men for de fleste så er overklokking en hobby og noe de liker å gjøre og bruke timesvis og mer enn bare et par hundre kroner på.

 

For meg og flere andre her inne så er det vitenskap, en hobby og jeg har brukt sikkert 10 000kr på kjøling av komponenter. Når det kommer til timebruk så vil det nok også sjokkere deg. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvilken kjøling er det du brukte ved slik høy overklokk da? :)

 

Ps: ! Selv om man overklokker i BIOS så kan det være greit å deaktivere speedstep og C1E funksjonen, som gjør at frekvensen/spenningen endrer seg alt ettersom. Dette vil være forvirrende, og skape mye tilfeldige problemer.

 

Mener du jeg skal sette Volt til 1,350 og voops så er cpu klokket til 4,5??

Absolutt ikke. Du har ikke hans prosessor, og han har ikke din.

Alle er forskjellige, så du må starte lavt, for så å øke litt etter litt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...