Gå til innhold

Bygge liten server


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd noe lignende kort som sette :

 

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=772950&sku=775045

 

Tenkte veldig enkelt å bare koble dette opp og bruke eksterne harddisker med usb.

Kjører så all torrent på denne der alt blir styrt fra min stasjonære.

Grunnen til dette er at eg ikkje vil at gaming riggen min skal stå på hele tiden med tanke på unødvendig strømbruk.

 

Noen som ser noe hakkande gale i dette eller er det bare å kjøre på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går sikkert greit det, men hastigheten vil jo bli noe begrenset av USB-interfacet.

 

Hva med å ta utgangspunkt i en slik micro server: http://www.dustinhome.no/product/5010610516/hp-proliant-n40l-microserver-amd-turion-ii-1-5-2mb-4gb-0gb/ ?

Den leveres uten disker (og OS), men alt annet er inkludert. (4GB RAM)

Den bruker lite strøm, er meget stillegående, har 4x innvendige 3.5" SATA diskbrønner, 6x eksterne USB2-kontakter, 1x gigabit LAN & 1x VGA-kontakt.

 

Men, hvis du har det meste av hardware'n fra før, så blir det vel billigere å bygge selv.

Lenke til kommentar

hmm, kanskje ikkje så dum den der..

men kan eg hive inn hvilket som helst os eg vil ?

HP har driver-støtte for Windows Server 2008 (inkl. Windows Home Server 2011 som jeg bruker) og Red Hat Enterprise Linux.

Tipper at andre Linux-baserte OS også fungerer fint. Jeg mener å ha lest om en som kjører CentOS på sin microserver. Det er en ganske standard PC-arkitektur, så det meste skulle virke.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Så om dere bare skulle hatt en pc til å gjøre som eg skrev i første post så er dette ett godt alternativ?

 

Har ett gammelt asus m2n68-am og en amd athlon 64 x2 5200 liggende + en gammel 400w strømforsyning..

 

Ville dere heller brukt desse komponentene og heller kjøpt ram og kabinett utenom ?

Siden dette bare blir en stasjon der torrent blir lastet og mediesenter henter filer fra så trenger eg vel ikkje så enormt med hastighet på sata koblingene ?

 

Edit:

Kanskje samtidig investere i dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=768138#reviews

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Så om dere bare skulle hatt en pc til å gjøre som eg skrev i første post så er dette ett godt alternativ?

 

Har ett gammelt asus m2n68-am og en amd athlon 64 x2 5200 liggende + en gammel 400w strømforsyning..

 

Ville dere heller brukt desse komponentene og heller kjøpt ram og kabinett utenom ?

Siden dette bare blir en stasjon der torrent blir lastet og mediesenter henter filer fra så trenger eg vel ikkje så enormt med hastighet på sata koblingene ?

 

Edit:

Kanskje samtidig investere i dette: http://www.komplett....=768138#reviews

Det siste er uten CPU
Lenke til kommentar

Jeg har selv en hp microserver, min ble levert med 1gb ram men jeg installerte 8gb på den, kjører ubuntu server på den, fungerte straight out of the box, testa også freenas på den og det fungerre også glimrende på den, freenas er også et mye enklere os å bruke for slike enkle oppgaver, freenaas kan også kjøres rett fra en pendrive plugget inn i den interne usb porten. anbefaler deg riktig nok å plukle diskene ut av kabinettene og bruke drivebaysene så du får bedre ytelse opp imot diskene.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Så om dere bare skulle hatt en pc til å gjøre som eg skrev i første post så er dette ett godt alternativ?

 

Har ett gammelt asus m2n68-am og en amd athlon 64 x2 5200 liggende + en gammel 400w strømforsyning..

 

Ville dere heller brukt desse komponentene og heller kjøpt ram og kabinett utenom ?

Siden dette bare blir en stasjon der torrent blir lastet og mediesenter henter filer fra så trenger eg vel ikkje så enormt med hastighet på sata koblingene ?

 

Edit:

Kanskje samtidig investere i dette: http://www.komplett....=768138#reviews

 

Vi fungere helt OK som en fil-/torrentserver med f.eks Ubuntu. Ene serveren min kjører på noenlunde samme hardware. SATA 3 Gbps holder i massevis når man primært bruker vanlige snurredisker, og til og med SSD funger greit. Dog har hovedkortet bare 4 SATA-porter.

 

AMD CPU-en som du har i dag går ikke i et FM2 basert hovedkort - i realiteten går den ikke i noen nyere hovedkort, da selve CPU-en ikke har støtte for DDR3 minne. Dette gjelder generelt Athlon 64 - man må på nyere CPU-er for at de skal ha DDR3 støtte.

 

Husk også at DDR2 minne har en høyere pris enn DDR3 - og at ditt gamle hovedkort kun støtter 4GiB - dog holder dette til din bruk.

 

Av kabinetter kan du se på Fractal Design Define Mini, Fractal Design Arc Mini, Silverstone PS07B, Lian Li PC-A04B. Alt dette er greie kabinett for mATX hovedkort som ikke er for store, og som har plass til en 5+ harddisker. Du bør klare å komme deg unna med en 1 000 lapp tilsammen for kabinett og minne.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en hp microserver, min ble levert med 1gb ram men jeg installerte 8gb på den, kjører ubuntu server på den, fungerte straight out of the box, testa også freenas på den og det fungerre også glimrende på den, freenas er også et mye enklere os å bruke for slike enkle oppgaver, freenaas kan også kjøres rett fra en pendrive plugget inn i den interne usb porten. anbefaler deg riktig nok å plukle diskene ut av kabinettene og bruke drivebaysene så du får bedre ytelse opp imot diskene.

 

Grunnen til at eg kunne tenke meg windows 7-8 er fordi at eg synst det er enkelt å navigere i, samtidig så har eg brukt teamviewer en del tidligere.

Den andre tingen er at eg ikkej forstod noenting av det siste du sa :p

 

 

Vi fungere helt OK som en fil-/torrentserver med f.eks Ubuntu. Ene serveren min kjører på noenlunde samme hardware. SATA 3 Gbps holder i massevis når man primært bruker vanlige snurredisker, og til og med SSD funger greit. Dog har hovedkortet bare 4 SATA-porter.

 

AMD CPU-en som du har i dag går ikke i et FM2 basert hovedkort - i realiteten går den ikke i noen nyere hovedkort, da selve CPU-en ikke har støtte for DDR3 minne. Dette gjelder generelt Athlon 64 - man må på nyere CPU-er for at de skal ha DDR3 støtte.

 

Husk også at DDR2 minne har en høyere pris enn DDR3 - og at ditt gamle hovedkort kun støtter 4GiB - dog holder dette til din bruk.

 

Av kabinetter kan du se på Fractal Design Define Mini, Fractal Design Arc Mini, Silverstone PS07B, Lian Li PC-A04B. Alt dette er greie kabinett for mATX hovedkort som ikke er for store, og som har plass til en 5+ harddisker. Du bør klare å komme deg unna med en 1 000 lapp tilsammen for kabinett og minne.

 

Ja, denne blir det bare puttet noen få snurredisker inni og eventuellt den ene usb disken eg har.

Kommer kun til å bli lagret på og filmer etc blir streamet der ifra.

 

Ser eg så feil på den cpu`en, leste AM2 men sa FM2 :p

Ser også at den vil trekke rundt 65w, noe som bør være bra .

Link;http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=39

 

Kunne du kanskje ha funnet minne som passer til hovedkortet da eg ikkje har peiling på det ? :)

 

Tusen hjertelig takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...