Gå til innhold

Taper strømforsyning effekt over tid?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer enkelt og greit på om strømforsyninger taper seg over tid. Jeg har gått i anskaffelse av et gtx 550 ti kort som krever 400W. Så har jeg fått et tilbud om en strømforsyning på 460W brukt i litt over ett år og ikke brukt så altfor mye. Jeg har en harddisk på 1,5 TB 7200rpm. Det jeg trenger å vite er hvor lenge jeg kan forvente at strømforsyningen vil fungere med dette skjermkortet.

 

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på ... Åssen PSU er det du har kikket på? Og hva har denne drevet det siste året? Hvis en PSU går på full belastning hele tiden, dør den nok raskere. Hvis PSU'n du kikker på har vært "pent brukt" (Les: Ikke hatt stor belastning), og er et annerkjent merke, så kan du nok ha den en stund. Men, du kommer jo til å trekke all effekt av denne pga skjermkortet ditt, så det er godt mulig den blir varm og bråkete.

 

460W koster ikke mye i dag, så tilbudet ditt må være meget bra. 100 spenn?

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på ... Åssen PSU er det du har kikket på? Og hva har denne drevet det siste året? Hvis en PSU går på full belastning hele tiden, dør den nok raskere. Hvis PSU'n du kikker på har vært "pent brukt" (Les: Ikke hatt stor belastning), og er et annerkjent merke, så kan du nok ha den en stund. Men, du kommer jo til å trekke all effekt av denne pga skjermkortet ditt, så det er godt mulig den blir varm og bråkete.

 

460W koster ikke mye i dag, så tilbudet ditt må være meget bra. 100 spenn?

 

tilbudet er på 50 spenn, men er en HP strømforsyning ikke vært under stor belastinin nei og ikke så mye brukt heller gjennom det ene året den ble brukt.

Lenke til kommentar

En strømforsyning taper ikke effekt over tid. Dvs en strømforsyning som yter 400W når den er ny kan også levere 400W når den er eldre.

 

Det som derimot typisk skjer er at kondensatorene tørker ut / blir dårlige med den følgen av at en eldre strømforsyning typisk får høyere rippelspenning. Rippel betyr at spenningen ut fra forsyningen er mindre gjevn, den inneholder små variasjoner med høy frekvens.

 

Normal levetid på en strømforsyning bygget med kvalitetskomponenter er over 5 år, men det har vært tilfeller der produsenter har brukt dårlige komponenter slik at noen serier har hatt en tendens til å ryke etter en 2-3 år.

Lenke til kommentar

En strømforsyning taper ikke effekt over tid. Dvs en strømforsyning som yter 400W når den er ny kan også levere 400W når den er eldre.

 

Det som derimot typisk skjer er at kondensatorene tørker ut / blir dårlige med den følgen av at en eldre strømforsyning typisk får høyere rippelspenning. Rippel betyr at spenningen ut fra forsyningen er mindre gjevn, den inneholder små variasjoner med høy frekvens.

 

Normal levetid på en strømforsyning bygget med kvalitetskomponenter er over 5 år, men det har vært tilfeller der produsenter har brukt dårlige komponenter slik at noen serier har hatt en tendens til å ryke etter en 2-3 år.

 

Hmmm....men det ville vel likevel være dumt av meg å kjøpe strømforsyning på 460W når bare skjermkortet trekker 400 av de?

Lenke til kommentar

Hmmm....men det ville vel likevel være dumt av meg å kjøpe strømforsyning på 460W når bare skjermkortet trekker 400 av de?

Et 550 Ti har en TDP på 116W og siden det er et Nvidia-kort fra 500-serien burde effektforbruket ligge omkring der også.

 

Og bare sånn at jeg ikke er i tvil, jeg gjorde en god deal da jeg betalte 350,- for Gainward Geforce GTX 550 ti 1gb PhysX?

 

http://www.komplett....aspx?sku=627480

350 kr er omtrent det det er verdt, men så yter det heller ikke så voldsomt.

 

Anbefalt strømforsyning er 400W, dette tallet er Nvidias anbefalte størrelse som de oppgir for å sikre seg mot særdeles råtne strømforsyninger.

Lenke til kommentar

 

350 kr er omtrent det det er verdt, men så yter det heller ikke så voldsomt.

 

Anbefalt strømforsyning er 400W, dette tallet er Nvidias anbefalte størrelse som de oppgir for å sikre seg mot særdeles råtne strømforsyninger.

 

Asus sin versjon selges fortsatt for i overkant av 800,- og det er jo ikke noen store forskjeller på gainward og asus sitt?

Lenke til kommentar

Fordi det er en enorm forskjell på 560 Ti og 550 Ti, akkurat som det er mellom GTX 650 og GTX 650 Ti.

Det burde da ikke være en overraskelse for deg at Nvidia har rotete navngivning?

Dessuten klarte ikke 560 Ti High i BF:BC2 heller, da måtte man kutte ned på AA.

 

AA klarer man seg som regel fint uten arni. Fortsatt alle detaljer på high som er ganske bra. Så du mener at 7870 XT kortet ikke er forvirrende? pris som 7870 og ytelse som 7950? whats the point?

 

Hvordan i alle dager er 59 fps ved 4*AA og 1080p ikke spillbart?

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...