Gå til innhold

Tunge objektiver


Anbefalte innlegg

God aften.

Jeg har et lite spørsmål og to som jeg sliter litt med å formulere, men prøver allikevel.

 

Bør man ta spesielle hensyn når man har montert større objektiver på huset? Tenker da mest på tyngden og hvordan dette påvirker koblingen til huset i spesielle situasjoner.

 

For eksempel, så har jeg hengende kameraet rundt skulderen, og når jeg har 70-200 f2.8 objektivet koblet på, så vil jo det være en ekstra belastning i forhold til mindre og lettere objektiver.

Vil dette være for tungt, og bør jeg heller vurdere å feste nakke/skulderstroppen på selve objektivet istedenfor?

 

Er mao låsemekanismen mellom hus og objektiv sterk nok til å tåle tyngden av et objektiv på halvannet kilo, +/- et par hundre gram uten at det blir støttet opp av noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør man være forsiktig med ja, jeg har aldri kamera rundt halsen/skulder så jeg bærer en slik kombinasjon via objektivet nærmest huset.

 

Det er balansen som er tingen her og også greit å ta med i beregningen at 70-200mm f.2.8 veier mer enn dødvekta når det blir svingt rundt omkring.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe å si. Når du har stæsjet på stativ så er det gjerne stativfeste på objektivet, men det tror jeg har med balanse å gjøre. Hadde dette vært et problem hadde man nok hørt om det på internett. Som andre har sagt før, folk klager på nett for den miste skitt, så har du ikke lest om det har det ikke skjedd..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal garantere deg at fatningen på både objektiv og kamera er dimensjonert til å tåle mer enn selv det tyngste Nikkor objektiv!

Tenk deg at du fester kroken på en fiskevekt i kamera-fatningen, og drar hardere og hardere -

Tror du ikke du må opp i minst vekten av en kasse brus eller to før fatningen ryker?

Jeg har sett kamera bli båret i grepet med både 300/2.8 og 400/2.8 hengende under...(ikke samtidig seff :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 70-200mm går det greit, når man passerer 2 kg bør man aldri løfte eller bære etter kamerahus, men heller løfte/bære etter objektiv.

 

Edit:

Kort oppsummert, om man har mulighet til å feste bærestropper på objektivet så bør man ikke løfte etter kamerahus som er påmontert nettopp dette objektivet.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha kamera med 70-200 hengende i skulderen er ikke noe problem hvis du selv synes det fungerer i praksis.

 

Men med objektiv med kamerafeste bør man vel alltid ha en hånd på objektivet når man tar bilde... noe annet vil vel uansett være veldig tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle nå likt å se den karen med det objektivet hengende på kameraet på skulderen.. som TS sier han gjør i åpningsposten.

Men holder ikke alle med en hånd på objektivet, uansett objektiv? Jeg mener nå at jeg gjør det uansett, selv med det letteste jeg har. En hånd på fokusringen.

 

Vekt er bare viktig når man kjøper objektivet. Tror jeg at jeg mener, når jeg tenker meg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, her var det mye nyttig.

 

Det er en slik black rapid skulderrem kopi løsning jeg bruker og ikke en nakkeløsning. Vekten på hus og obektiv er sjelden et problem for skuldrene. Da er det et større irritasjonsmoment når objektivet henger og slår mot hofta, eller at kantene på solblenderen borer seg inn i låret i visse situasjoner, for ikke å nevne at am/m eller andre brytere på objektivet har en tendens til å endre posisjon :-)

Men det er jo bare bagateller.

 

Lenke til kommentar

Det verste er at hadde man ikke hatt en hånd på objektivet på bildet ditt så tror jeg fatningen hadde holdt uansett... den er mye sterkere enn mange tror.

 

Nå tenkt ikke jeg på fatningen. Skulle likt og se deg holde bare i huset, med en Sigma 200-500 2.8 på.

 

Mye snakk om at fatningen er så sterk, det er den helt sikkert. Men ingen tunge objektiver er gode å jobbe med om tyngdepunktet ikke er på objektivet, så da spiller ikke fatningens styrke så stor rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...