Gå til innhold

Riks-TV vs. Canal Digital


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i dag Canal Digital kabel-TV, og er så lei den elendige kundeservicen.

 

Jeg lurer på om Riks-TV er et bedre alternativ?

Man må vel sette opp antenne, det er ju en ulempe, men mer?

Hvordan er det f.eks. med pris, kanalutbud og (viktigst) kundeservice/driftsstabilitet.

 

Jeg bor i Vestfold, bynært (om det nå skulle ha noe å si for dekning etc).

Er ikke storforbruker av TV, men har barn som gjerne vil ha noen barnekanaler. Trenger ikke opptak, men hadde gjerne brukt TVen sin dekoder om mulig.

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnpakken du har på kabel-tv i dag er langt bedre enn hva RiksTV kan tilby deg vil jeg påstå.

Hvis du allikevel ønsker å bytte, så må det settes opp antenne ja og dekning burde sjekkes ut på rikstv.no eller hos en forhandler.

Alternativet blir parabol som er bankers dekningsmessig sålenge sikten er grei sørover. Da har Viasat en veldig god pakke synes nå jeg. Parabol koster fra 219 kr pr. mnd. inklusiv montering. De to første månedene er frie og tilgang til hele programpakken og så gjør du deg opp en mening i løpet av den tiden hvilke kanalpakker du vil beholde.

 

Hvis du vil bruke tv'en din som dekoder, så må den ha støtte for dette. De fleste tv'er støtter i dag både Canal Digital kabel-tv og RiksTV, mens bare noen få støtter Canal Digital parabol. Viasat er ikke støttet.

Lenke til kommentar

Jeg har gått fra Riks-TV til Canal Digital, og ville aldri gått tilbake.

 

Problemene jeg hadde med Riks-TV var elendig dekoder (mulig de har fått ny nå, det er noen år siden dette), feil informasjon i programoversikten, dårlig dekning til tross for takmontert antenne i et område de lovet best mulig dekning og i tilegg så ringte de meg plagsomt ofte for å høre hvor fornøyd jeg var med produktet de leverte og prøvde jeg å si at jeg ikke var fornøyd kunne de ikke hjelpe. Sist, men ikke minst, så var jeg ikke klar over oppsigelsestiden da jeg sa opp abonnementet, og da de plutselig begynte å sende fakturaene mine til feil adresse i denne perioden gikk det ikke lang tid før saken gikk til inkasso, og jeg måtte betale en drøy pris for deres rot (ja, jeg prøvde å klage).

 

Canal Digital har jeg ikke hatt noe kontakt med i løpet av de 2 årene jeg har benyttet dem. Så jeg vet egentlig ikke hvordan kundeservicen deres er, men jeg har heller ikke hatt brukt for den. Dekoderen gjør det den skal, og jeg får de kanalene jeg har betalt for..

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Du finner grei oversikt over kanaler på rikstv.no, og ja det er dårligere kapasitet i bakkenettet og færre kanaler enn hos andre dirstributører, men jeg savner ingen. Jeg har mange fler kanaler enn det jeg noensinne kommer til å se på.

 

Største fordel: Om man ser på TV flere steder, som f.eks. hus, hytte, båt campingvogn, får man inntil fire kort på en rikspakke, i motsetning til kabel der du også kan få flerromsløsninger, men sannsynligvis ikke noe kabelabonnememt som fungerer både hjemme og på hytta. Og i alle fall ikke i båten.

 

Kunderservice? Jeg har vel siden starten i 2008 kun hatt behov til å kontakte dem to ganger, og de har vært proffe og greie. Siste gang i fjor, da jeg reklamerte på en PVR. Etter å hørt meg beskrive symptonene sendte de straks en ny, med retursendingslapp (porto betalt), og jeg returnerte den gamle i samme eske. Jeg har også kommet fort fram uten mye ventemusikk.

Lenke til kommentar

Takker for flere bra svar,

 

Bare en liten kommentar til hvorfor jeg er så lei Canal Digital:

De svarer ofte ikke på mail eller kontaktskjema.

Sist var jeg nødt til å sende et brev i vanlig post!

Og så fikk jeg den klassiske ikke-beklagelsen: "Beklager om du opplever vår kundeservice som dårlig".

For ikke å tale om telefonkøen, ubrukelig og dyrt for meg som ringer (ikke for Canal Digital som er årsaken til feilen).

 

Jeg er egentlig ikke misfornøyd med produktene, kun at de ikke forstår at ta hånd om kundene sine.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Selv sparer jeg godt med penger på å bytte fra Canal Digital til Riks-TV. Kjøpte akkurat helt nye QLED TV er både i hovedstue og kjellerstue. Med super TV ble jeg kritisk til bildene fra Canal Digital. Det var dessuten veldig mye feil på hardware fra Canal Digital og som alle vet er ikke satelitt noe særlig bra i dårlig vær. Jeg kontaktet kundeservice hos Canal Digital først men de var totalt inkompetente så etter å ha prøvd alle muligheter (OBS jeg hadde signalstyrke på 99-100 prosent og perfekt coax forbindelse med parabol(LNB) så valgte jeg å bytte til Riks TV. Jeg valgte å peke mot nest beste Riks TV sender for å kunne montere antenne helt skult (nok en fordel) og har nå supert bilde. Det er krystallklart både hjemme og på hytta. Dessuten sparer jeg 100 kroner per måned. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har byttet før (hadde vært kunde der i 15 år...). Kan helt klart anbefale alle å velge Riks TV foran Canal Digital. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt Canal Digital siden 1998 og Viasat siden 2002. Har også hatt tilgang til RiksTV i en periode.

Det er best bilde, flest HD kanaler, og flest kanaler med DD 5.1 lyd på parabol.

Jeg har kun brukt proff installatør til å sette opp parabol, noe man får helt gratis når man flytter.

Alle tunere fra CD og Viasat har HDMI med DD 2.0 og 5.1 lyd samt PCM. Også optisk utgang.

Bildet på RiksTV av NRK og TV 2er greit, men ikke noe mer. Lenge siden jeg har sett noe annet enn NRK...

En gang parabol, alltid parabol.

Viasat sin nyeste dekoder kan ta i mot 4K, og har lenge kost meg med Champions League og Formel 1 i 4K.

 

PS: Jeg har hatt 3 Plasma TV fra Panasonic, de to siste årene en LG 4K TV....dårlige bilder???? Fra Canal Digital...

Aldri....bortsett fra de få kanalene som sender i SD....

Aldri noe problem med mine CD bokser....har vel vært i gjennom 5-6 stykker....bare byttet til siste modell...bortsett fra den helt siste....hvis parabol er satt opp av en proff, så er det aldri problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...