Gå til innhold

Throttling / capping mellom Altibox og Canal Digital?


Anbefalte innlegg

Jeg har Altibox 60/60, og min datter (i en annen norsk by) har Canal Digital (kabel). Min datter har fotografering som hobby, og tar MYE bilder i RAW-format, d.v.s. mye data!

Jeg har satt opp en automatisk FTP opplasting av (nye/endrede) foto fra min datter til min FTP-server, for backup av disse data.

Dette fungerer utmerket, bortsett fra at hastigheten makser ut på ca. 6 Mbps. (Testet med diverse protokoller og oppsett.) Min datters upload hastighet måles til mye mer, ved bruk av diverse online speedtest-sites.

 

Min konklusjon er at Altibox eller Canal Digital (eller begge) synes det er en dårlig ide å tilby gode tjenester mellom kunder av forskjellige ISP'er. Hvem er det som throttler / cap'er trafikken? Noen som vet? Hvem bør jeg "snakke med"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makser den på 6 Mbps (Megabit per sekund) eller 6 MBps (Megabyte per sekund) ? Hvis det er 6 Mbps hørtes det svært lite ut.

 

Makser ut slik jeg skrev, 6Mbps (b=bit).

 

Altibox kjører ikke noe slikt, kjenner ikke til va canal digital kan ha. Hva slags linje har datteren din da? Hvilken vei går trafikken? Om nix eller via level3?

(kjør en traceroute fra din datters pc -> din pc)

 

Takk! Hvis du er sikker på at Altibox ikke throttler, skal jeg forsøke å kontakte CD om dette.

EDIT: Min datter har bare 10 Mbps opphastighet (maks tilbud), og skal være nærmere 70 ned. Merk at denne 6 Mbps cap'ingen også gjelder trafikk motsatt vei. Ruten fra min datter går via diverse Telenor rutere (xx..ti.telenor.net), før den treffer:

lysetele-2.ti.telenor.net [148.122.8.58]

(Det er lett å anta at det er her det foregår noen lysskye aktiviteter vi kunne vært foruten.)

Deretter via en rekke Lyse rutere (xx.customer.lyse.net) til meg.

Min datter har dynamisk/DHCP IP, jeg har fast IP (DHCP MAC reservation for en tier i måneden).

Endret av Balle58
Lenke til kommentar

Får sjeldent makset ut hastigheten med ftp protokoll sjølv med altibox med bare en tråd sending. Har du prøvd å testa hastigheten med 3 ftp sendinger samtidig for å sjå om du får bedre hastighet? (vet det neppe hjelper mot din opprinelige post, men bare for å avkrefte struping).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fant dere ut av dette?

Jeg skal synkronisere to private lokasjoner vha scp/ssh/sshfs. Den ene maskinen står på Altibox/NTE 100/100 Mbit/s fiber, mens den andre står på Telenor 50/50 Mbit/s fiber. Jeg bruker port 2222 på tilkoblingen for å unngå innbruddsforsøk på port 22. Når jeg overfører mellom maskinene får jeg kun 1,4 MB/s = 11 Mbit/s, men hvis jeg starter f.eks 5 overføringer, tusler hver og én av dem avgårde på ca. 700 kB/s = 5,6 Mbit/s. Tilsammen 28 Mbit/s på alle fem. Dette ser for meg ut som throttling i og med at jeg kan øke total throughput ved å øke antall tilkoblinger.

Hver av maskinene er i stand til å makse sin linje ved overføring til/fra andre servere på nett vha spc på port 20 (jeg har ikke noen andre servere tilgjengelig).

Ser ut som at hastigheten er bra i dag. Kanskje det bare var noe rusk i går...

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Avhengig av lokasjon og ISP så kan nett hastigheten variere voldsomt.

Spesielt er Telenor syndere her, eksempelvis kunne 2 kompiser av meg forsøke å spille sammen, de bodde ikke mer en 10Km unna hverandre, men den ene hadde fiber, den andre ADSL fra Telenor... Ping? 200ms.

Årsak? Trafikken måtte via Lyse sine switcher sørover og ned til Oslo, for å så gå inn på kobbernettet til Telenor før den reiste nordover igjen, resultatet var jo at både maks båndbredden og pingen ble drastisk forverret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...