Gå til innhold

? Nokias flaggskip blir enestående


Anbefalte innlegg

Ja, for det er utrolig oversiktlig..

 

Ja det er veldig oversiktelig. :)

 

Hva er alternativet, strekke tommelen over hele skjermen for å prøve å nå toppen for å dra ned en ny meny? Ikke særlig behagelig på en 5" skjerm med en hånd. ;)

Endret av TheMoose
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg savner ikke notification-centre særlig, alt jeg trenger dukker jo opp på tiles. Men ville ikke hatt noe i mot om det kom, heller.

 

Grunnen til at det utvikles er vel i hovedsak at folk savner det fra andre OS fordi de er vant til det, ikke nødvendigvis fordi det er et stort, reelt behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det må være grunnen til at så mange utviklere jobber på spreng på å laget et godt system, siden Microsoft ikke gjør det selv. :)

 

Mangen og spreng er vel kanskje ikke utrykket jeg ville brukt, men hvis noen utviklere føler for å utvikle noe de synes mangler så er det fint for de. Etter en skumming av kommentarene i linken din så var de aller fleste av typen "hva skal vi med dette".

Personlig ser jeg ikke behovet. Hvorfor skal jeg gå inn i en ny meny for å se den samme informasjonen jeg klart og tydelig ser på startskjermen min?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangen og spreng er vel kanskje ikke utrykket jeg ville brukt, men hvis noen utviklere føler for å utvikle noe de synes mangler så er det fint for de. Etter en skumming av kommentarene i linken din så var de aller fleste av typen "hva skal vi med dette".

Personlig ser jeg ikke behovet. Hvorfor skal jeg gå inn i en ny meny for å se den samme informasjonen jeg klart og tydelig ser på startskjermen min?

 

Det er vell heller ikke utviklerene som har laget dette behovet vell ?? Det er vell brukere selv som etterlyser grunnleggende funksjoner i ett OS...

 

In a Windows Phone Central Poll from August of last year, the top requested feature for Windows Phone 8 was a notification center with 22% of the vote
Lenke til kommentar

Det er vell heller ikke utviklerene som har laget dette behovet vell ?? Det er vell brukere selv som etterlyser grunnleggende funksjoner i ett OS...

Jeg sa da ingen ting om at utviklerne har lagd et behov. Jeg sa at hvis noen utviklere synes det er en mangel/eller noe de kan gjøre bedre så fint for de.

WP er bygd opp rundt at man skal ha tilgang til informasjonens direkte på startskjermen, ikke måtte gå inn i en egen meny for å finne den.

Så da er det vel de andre Os'ene som mangler denne "grunnleggende" funksjonen fra starten, siden de har måtte bygge inn Notifications Centere som en ettertanke. Både iOS og Android har lagt til Notification Center etter at OSene var lansert for første gang. Man har altså ikke tenkt gjennom slike grunnleggende problemstillinger fra starten.

Lenke til kommentar

 

Jeg sa da ingen ting om at utviklerne har lagd et behov. Jeg sa at hvis noen utviklere synes det er en mangel/eller noe de kan gjøre bedre så fint for de.

WP er bygd opp rundt at man skal ha tilgang til informasjonens direkte på startskjermen, ikke måtte gå inn i en egen meny for å finne den.

Så da er det vel de andre Os'ene som mangler denne "grunnleggende" funksjonen fra starten, siden de har måtte bygge inn Notifications Centere som en ettertanke. Både iOS og Android har lagt til Notification Center etter at OSene var lansert for første gang. Man har altså ikke tenkt gjennom slike grunnleggende problemstillinger fra starten.

 

Notifikasjonsgardinen i Android var der fra dag 1 strengt tatt... ;)

Lenke til kommentar
Notifikasjonsgardinen i Android var der fra dag 1 strengt tatt... ;)

 

I følge Droid-Life.com så kom den i 2009. Den første Androd telefonen kom i 2008. Men jeg kan være feilinformert.

 

Eller fra PC World:

" It's a great way to handle notifications, and Android users have loved it since at least 2009, when Google introduced Android OS 2.0."

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

Hmm.. Han sier at "Det er Windows Phone på innsiden, det er uforandret (...)"

Jeg synes det høres rart ut at Nokia allerede nå før neste WP-oppgradering (på senhøsten?) skal overgå Lumia 920 med et enda "større" flaggskip. Jeg har mine tvil til om dette stemmer..

Kan det bare ha vært denne her han så?: http://www.wpcentral.com/chromed-nokia-lumia-900-impress-your-highroller-friends

Lenke til kommentar

 

Jeg sa da ingen ting om at utviklerne har lagd et behov. Jeg sa at hvis noen utviklere synes det er en mangel/eller noe de kan gjøre bedre så fint for de.

WP er bygd opp rundt at man skal ha tilgang til informasjonens direkte på startskjermen, ikke måtte gå inn i en egen meny for å finne den.

 

Joda men når så stor andel av brukere etterspør en funksjon så ligger det vell egentlig i kortene att det ikke er bra nok slik det er, enten det heter "tiles" eller hva det gjør....

En annen ting jeg også har hørt de mangler er notifications når mobilen ligger i hvilemodus, altså ikoner for tapt anrop, nye meldinger, kalenderpåminnelser osv... Hvis man skal måtte fysisk slå på mobilen for å se hva man (eventuellt) har gått glipp av syns jeg det er tungvindt...

Dette er noe Nokia har hatt i årevis men som de tydeligvis ikke har på WP. Også en liten detalj men dog veldig viktig for brukeren....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

wp trenger ikke notifikasjonssentral pga livetiles,,,,,

 

Ja, for det er utrolig oversiktlig..

Det er riktig, det er faktisk veldig oversiktlig. Men det betyr ikke at man ikke ønsker seg en notifikasjonssentral for det om. :)

 

Det skulle jo være med i WP8, men Microsoft "slapp opp for tid".

Lenke til kommentar

Her er noen av mine erfaringer..

Her var det flere direkte feil gitt!

 

* Søke-knappen på telefonen er ekstremt lite forutsigbar. Noen ganger søker du i kontekst av appen, mens andre ganger får du opp Bing search..

Den faste søke-knappen er ALLTID Bing-søk. Søk i apper er en egen søkeknapp inne i appen (på skjermen)

 

* Status-stripen forsvinner titt og stadig.. som om jeg ikke ville se batterinivå og klokke til en hver tid...

"Støtt og stadig", tja, den forsvinner 10 sekunder etter du har dradd den fram, men klokken forsvinner IKKE, den er synlig HELE tiden!

 

Og apropos effektivitet er det intet annet OS som gjør det mer tungvindt å skru WiFi av og på.. heldigvis kan man nå installere en app som gir deg en hel satans "Tile" for det formålet.. Men det vitner om fundementale svakheter rundt designet av systemet, og jeg tror Microsoft må ta noen drastiske grep for å kunne holde seg relevant.

En HEL tile? Nei og nei, så fælt! Du har åpenbart ikke prøvd WP7.8 eller WP8 der du kan endre størrelsen på tiles. Et klart fremskritt, og kjekt til slike snarveier. Det er ingen begrensning på hvor mange tiles en kan ha på startskjermen, men selv om man har MANGE så er det for 99% av brukerne nok med ETT "sveip" for å gå fra topp til bunn. Legg disse snarveiene helt nederst, så er de ikke "i veien". Hvordan er det på andre OS, jo det er selvsagt en "knapp", et ikon eller lignende for å slå av/på disse funksjonene. Hvordan det legges opp er selvsagt forskjellig fra OS til OS, og WP7.5-> (og Win8) er sentrert rundt tiles. Da er det naturlig at man har en tile til dette også. Ulike grensesnitt er bare forvirrende. Er dog enig i at slike tiles burde være standard.

 

Hvorfor kan jeg ikke se databruk på telefonen?

Dette kom med en oppdatering for nesten et år siden, lenge før WP7.8. Mulig det er bare Nokia som har det, det vet jeg ikke sikkert, det er en Nokia-app/tile ihvertfall, som heter Tellere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Joda men når så stor andel av brukere etterspør en funksjon så ligger det vell egentlig i kortene att det ikke er bra nok slik det er, enten det heter "tiles" eller hva det gjør.... En annen ting jeg også har hørt de mangler er notifications når mobilen ligger i hvilemodus, altså ikoner for tapt anrop, nye meldinger, kalenderpåminnelser osv... Hvis man skal måtte fysisk slå på mobilen for å se hva man (eventuellt) har gått glipp av syns jeg det er tungvindt... Dette er noe Nokia har hatt i årevis men som de tydeligvis ikke har på WP. Også en liten detalj men dog veldig viktig for brukeren....

 

Ja en stor andel, hele 80% etterspurte ikke funksjonen i den spørreundersøkelsen du refererer til. ;)

I og med dette er en WP side, så vil jeg tro at andelen "super brukere" er høyere her en i resten av bruker basen til WP. Jeg vil derfor anta at andelen som savner denne funksjonen totalt sett er lavere.

Kanskje kommer denne funksjonen i en oppdatering, så det er jo bare å begynne å lete etter nest punkt du skal begynne å klage på.

 

Ang Notifications i hvilemodus, så er det litt opp til produsentene tror jeg. HTC har samme lys signal jeg har sett de har hatt på flere Android telefoner. Det lyser eller blinker ut i fra hva den vil si. Samme konsept som på den Nokia E serie telefonen jeg har på pulten på jobb. (Bortsett fra at den av en eller annen grunn altid blinker) Nokian har også info på skjermen når den er av, men det er så svakt at jeg like vel må ta den opp får å se hva som står der. Så at jeg da må bruke 1 kalori i tillegg for å trykke på Power knappen gjør meg ikke så mye.

Men det er jo greit å ta tak i noe man har "hørt" for så å presentere det frem som fakta. Men det er jo flott at du har så sterke meninger om et system du ikke bruker.

Endret av TheMoose
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor dere krangler altså.

 

For min del er saken verre. Jeg liker ikke utseende til WP. Det er for firkantig og lite luftig.. litt for enkelt. Jeg ønsker dog å bruke WP. Hadde de bare hatt ikoner og widgets.. Litt ironisk egentlig. Microsoft var om ikke først, men i alle fall størst på ikoner, widgets og vinduer. Nå forlates det til fordel for tiles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er saken verre. Jeg liker ikke utseende til WP. Det er for firkantig og lite luftig.. litt for enkelt. Jeg ønsker dog å bruke WP. Hadde de bare hatt ikoner og widgets.. Litt ironisk egentlig. Microsoft var om ikke først, men i alle fall størst på ikoner, widgets og vinduer. Nå forlates det til fordel for tiles.

Det er jo igjen snakk om personlige preferanser, men for meg er det stikk motsatt: WP sitt enkle, effektive brukergrensesnitt er aldeles glimrende. Ikoner har de jo enda, og Live Tiles er i mange tilfeller en mer effektiv måte å presentere informasjon på enn Widgets (iallfall for meg).

 

Småbarn i huset har gjort at min Titan er inne til reparasjon. Bruker nå en LG 4X som er en helt fin telefon. Men hvorfor skal alt være så jævla glossy? iPhone er jo så glossy og "sparkly" at den passer sammen med leppene til fjortissjenter. Men hvorfor må Android, som er et operativsystem jeg egentlig liker, gå samme vei? Joda, det er litt forskjell fra leverandør til leverandør, men trenden er den samme, dessverre. Og klart Android gir meg muligheten til å endre ganske mye, men døgnet har kun 24 timer, og jeg ofrer ikke "en del" av dem på å gjøre sånne banale ting. Dessuten er jo tendensen også der at det er laget for folk som vil ha telefonene sine enda mer glossy, ikke mindre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...