Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Solidarisk ansvar ved betaling av årsavgift


o39k

Anbefalte innlegg

Solgte en bil 10. januar, og har akkurat fått årsavgift-giro i posten. Eieren kjøretøyet er registrert på per. 1. januar får årsavgiften i tilsendt.

Men det er i tillegg tidligere eiers ansvar at denne avgiften blir betalt.

Likevel om jeg ikke betaler årsavgiften, og lar dette ligge til begynnelsen av mai, vil den nye eieren av bilen få tilsendt fakturaen...

 

Hvem er det som får betalingsproblemer om årsavgiften blir liggende ubetalt, og hvor lang tid tar det før enten ny eller tidligere eier før tilleggsgebyr man MÅ betale?

 

 

 

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=195017&epslanguage=NO

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233415

 

Noen som har vært oppe i samme situasjon eller har noe å komme med? :

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solgte en bil 10. januar, og har akkurat fått årsavgift-giro i posten. Eieren kjøretøyet er registrert på per. 1. januar får årsavgiften i tilsendt.

Men det er i tillegg tidligere eiers ansvar at denne avgiften blir betalt.

Likevel om jeg ikke betaler årsavgiften, og lar dette ligge til begynnelsen av mai, vil den nye eieren av bilen få tilsendt fakturaen...

 

Hvem er det som får betalingsproblemer om årsavgiften blir liggende ubetalt, og hvor lang tid tar det før enten ny eller tidligere eier før tilleggsgebyr man MÅ betale?

 

 

 

http://toll.no/templ...&epslanguage=NO

 

http://www.toll.no/t....aspx?id=233415

 

Noen som har vært oppe i samme situasjon eller har noe å komme med? :

Takker for svar.

 

Min umiddelbare reaksjon er ...la oss kalle det forundring, for å ikke bryte med evt. forumregler angående uhøvisk språkbruk...

 

BLE IKKE NOE SÅ OPPLAGT GJORT AVTALE OM VED SALGET ???

 

Forøvrig ser jeg faktisk ingen grunn til at dette burde være et tema - ring kjøper, forklar, og be om avtale for overlevering (eller sending) av regning.

 

(Jeg holder selv på med et bilkjøp, og hvis det blir kjøp, er avtalen at jeg får med "boten".)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en bil i april for et par år siden, plutselig fikk jeg krav om årsavgift. Nektet å betale denne da jeg mente forrige eier burde gjort det iom. at han aldri informerte om det. Allerede i mai eller juni solgte jeg bilen videre. I denne perioden hadde jeg mottatt totalt to brev ang. årsavgift. Etter litt kluss med eierskifte som vegvesenet ikke ville registrere første gang fikk jeg det til andre gang (dama hos vegvesenet må ha glemt å sjekke om årsavgiften var betalt, mener det er en forutsetning?). Mottok ingenting fremover. Søkte opp bilen på vegvesenet sine sider i august og da var den ikke bare begjært avregistrert, men avregistrert.

 

Tydelig at de gikk på nåværende eier, men det varierer kanskje.

Lenke til kommentar

Er faktisk den som står som eier på bilen 1 januar som er ansvarlig for at årsavgiften er betalt. Selv om den ikke skal betales før i mars. Men ny eier kan gjøres del ansvarlig. Untaket er om man av registrerer bilen før første januar og leverer inn skiltene. Det er også ny eier som vil få sin bil avskiltet. Staten prøver å få inn pengene der de kan. Ved salg av bil bør man derfor skrive kontrakt om slike ting. Men det enkleste er faktisk å selge bil uten skilt. Han kan jo bare hente ut skiltene hos Statensvegvesen. På den måten risikerer du som selger ikke å bli sittende med parkeringsbøter, bompasseringer og andre ubetalte regninger. Vet det har vert tilfeller hvor biler har blitt solgt og hverken årsavgift, omregistrering eller forsikring har blitt ordnet av ny eier. Det er da den som bilen står på som får alle problemene og bøtene. Er dumt og fort kostbart å stole for mye på ukjente. :innocent:

Lenke til kommentar

Begge signerer vognkort del 2, og selger leverer dette. Man er da ikke ansvarlig for kjøretøyet lenger. Så slipper man å levere skilter. Det er standard prosedyre, og det er det en grunn til.

 

Denne faktaopplysningen om at det er eier pr. 01.01.xx er ansvarlig for årsavgift The_Saint, vil jeg gjerne se kilde på.

Lenke til kommentar

http://bil.aftenposten.no/bil/Betal-arsavgift-selv-om-bilen-er-solgt-7585.html#.UTTm3ThIZAs

 

:)

 

- Avgiftsplikten oppstår 1. januar. Det betyr at den som står som eier av bilen på denne datoen, er ansvarlig for at årsavgiften blir betalt. Eieren på denne datoen er subjektet, og bilen avgiftsobjektet, forklarer Dag H. Ramsjø.

Hvis årsavgiften ikke betales fordi det er uklart om ny eller gammel eier skulle betale, oppstår følgende kjedelige situasjon:

Kravet vil bli forsøkt inndrevet, i siste instans av Statens innkrevingssentral, og det er eieren av bilen 1. januar kravet vil bli rettet mot. At bilen ble solgt etter 1. januar, spiller ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...