Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på den gamle og den nye pakten i kristendommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvilke spesifikk pakt du sikter til (er en del av de), men om du sikter til den falske påstanden om at GT ikke gjelder lenger, så er det forklart slik:

 

“For truly, I say to you, till heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass the law until all is accomplished. Whoever then relaxes one of the least of these commandments and teaches men so, shall be called least in the kingdom of heaven; but he who does them and teaches them shall be called great in the kingdom of heaven.” (Matthew 5:18-19)

 

"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17)

 

"Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17)

 

Om det er den du tenker på, så er den oppspinn fra kristnes side for å bortforklare alt det direkte jævlige som GT ikke bare befaler, med promoterer som noe godt. Jesus selv mente at alt det jævlige i bibelen skulle være slik:

 

"All scripture is inspired by God and is useful for teaching, for refutation, for correction, and for training in righteousness" (2 Timothy 3:16)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på den gamle og den nye pakten i kristendommen?

 

Hvis man skulle forklare det veldig kort, med noen få setninger.

 

Den nye pakt som skal komme er beskrevet av Gud selv i GT

 

I Jeremia kapittel 31 finner vi dette:

 

31 Se, dager skal komme, sier Herren,

da jeg slutter en ny pakt

med Israels hus og Judas hus,

32 ikke som den pakten

jeg sluttet med fedrene deres

den dagen jeg tok dem i hånden

og førte dem ut av Egypt;

den pakten brøt de,

enda jeg var deres herre, sier Herren.

 

33 Men dette er pakten jeg vil slutte

med Israels hus i dager som kommer,

sier Herren:

Jeg legger min lov i deres sinn

og skriver den i deres hjerte.

Jeg skal være deres Gud,

og de skal være mitt folk.

 

34 Da skal ingen lenger

undervise sin neste og sin bror

og si: «Kjenn Herren!»

For de skal alle kjenne meg,

både små og store, sier Herren.

For jeg vil tilgi skylden deres

og ikke lenger huske synden.

 

Apostelen Paulus sier det slik i sitt andre brev tilkorinterne.

 

6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.

 

Og i hebreerne kapittel 9

 

15 Derfor er Kristus mellommann for en ny pakt. Han døde for å kjøpe oss fri fra lovbruddene under den første pakten, for at de som er kalt, skal få den evige arven som var lovet dem.

Endret av Baltazar94
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så de ti bud gjelder ikke for kristne, da de står i GT.... :)

 

Utrolig mange kristne som ikke vet at de ti bud står i GT og blir slått stumme når de først proklamerer at de er i den nye pakt som følger NT og når jeg da følger opp med at de altså ikke lenger følger de ti bud heller så nekter de, for de ti bud står jo i NT, ikke sant? Det er ihvertfall det alt for mange av dem tror...

 

Så glem de ti bud, de har ingen gyldighet lenger....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er det slik at syndefallet varte fra da mennesket brøt med gud i edens hage til jesus døde på korset. Selv om gud ga de ti bud til noen folk så kom de alle til helvette grunnet arvesynden som kun kunne fornyes via gud sin "død" på korset.

 

Så forskjellen mellom den nye og gamle pakten er at den nye garanterer deg plass i paradis mens den andre sendte deg til helvette uansett, men du kunne være grei mot gud og følge hans vilje uansett da uten at det hjalp noe.

Lenke til kommentar

Så de ti bud gjelder ikke for kristne, da de står i GT.... :)

 

Utrolig mange kristne som ikke vet at de ti bud står i GT og blir slått stumme når de først proklamerer at de er i den nye pakt som følger NT og når jeg da følger opp med at de altså ikke lenger følger de ti bud heller så nekter de, for de ti bud står jo i NT, ikke sant? Det er ihvertfall det alt for mange av dem tror...

 

Så glem de ti bud, de har ingen gyldighet lenger....

Lettvint... Nå er det da engang slik at de kristne greske skrifter (NT) sier at du skal elske din Gud av hele ditt hjerte og elske din neste som deg selv - to forutsetninger som pr definisjon vil umuliggjøre å bryte noen av de ti bud... :) Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lettvint... Nå er det da engang slik at de kristne greske skrifter (NT) sier at du skal elske din Gud av hele ditt hjerte og elske din neste som deg selv - to forutsetninger som pr definisjon vil umuliggjøre å bryte noen av de ti bud... :)

 

Igjen har vi tolkningen... For hvem kristen elsker virkelig sin neste som seg selv? De elsker jo kun andre kristne mennesker, og har for det meste et anstrent forhold til alle som ikke er kristne, ihvertfall når det kommer til å elske dem.... Hvor mye elsker en kristen en muslim foreksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de ti bud gjelder ikke for kristne, da de står i GT.... :)

 

Utrolig mange kristne som ikke vet at de ti bud står i GT og blir slått stumme når de først proklamerer at de er i den nye pakt som følger NT og når jeg da følger opp med at de altså ikke lenger følger de ti bud heller så nekter de, for de ti bud står jo i NT, ikke sant? Det er ihvertfall det alt for mange av dem tror...

 

Så glem de ti bud, de har ingen gyldighet lenger....

 

De ti bud gjelder ennå, ingenting av Guds kov er gjort ugyldig.

 

Men Jesus har oppfylt loven som nå er gitt et åndelig innhold. De ti bud gjelder ennå, men Jesus har summert sammen de ti bud til to bud.

Jesus sier dette i matteus 22 “‘You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, and with all your mind.’[d] 38 This is the first and great commandment. 39 And the second is like it: ‘You shall love your neighbor as yourself.’[e] 40 On these two commandments hang all the Law and the Prophets.”

 

Nå er det også mye enklere å forstå, selv om det i praksis handler om akkurat det samme som de ti bud.

For om du har kjærlighet til Gud og til din neste, så bryter du heller ikke noen av de ti bud, i det minste ikke med vilje.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de ti bud munner altså ut i å elske gud altså....? Da går alt så meget bedre kan jeg tenke meg...

 

Vel, jeg skjønner jo godt hvorfor vi har laget egne sekundære lover, for de lovene er jo så forutinntatte og kristenvennlige at de eksluderer alle andre med sitt hat og sin intoleranse og den er det mye av i kristen tro og doktriner og dogmer... Det er bare å se hva de kristne skriver det...

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er det slik at syndefallet varte fra da mennesket brøt med gud i edens hage til jesus døde på korset. Selv om gud ga de ti bud til noen folk så kom de alle til helvette grunnet arvesynden som kun kunne fornyes via gud sin "død" på korset.

 

Så forskjellen mellom den nye og gamle pakten er at den nye garanterer deg plass i paradis mens den andre sendte deg til helvette uansett, men du kunne være grei mot gud og følge hans vilje uansett da uten at det hjalp noe.

 

Hvis dette er hva du tror det handler om, så har du misforstått ganske grovt.

 

Det med "syndefallet" er riktig, det var da menneskene først forkastet Gud og valgte å følge satan, det har de fleste valgt hele tiden siden,for satan er denne verdens "gud"

Men Gud har likevel hatt tålmodighet med oss.

Og det som skjedde i GT var bla at Gud valgte ut sitt eget folk, og meningen var at dette folket skulle spre Guds ord til alle folkeslag.

Det gjorde de ikke, de vile heller bli som de andre folkene og følge satan.

 

Så sendte Gud sin egen sønn til jorden for å kjøpe oss fri fra satans grep, og med Jesus så fikk vi NT og en ny og enklere tolkning av loven som jeg har gjengitt over i et innlegg til RWS.

 

Gud har fremdeles sitt eget folk Israel, men vi hadde i mange år glemt vår identitet pga forvisningen fra det landet som Gud opprinnelig ga oss.

Gud valgte seg altså ikke et folk og glemte alle andre, det var hele tiden meningen at Guds folk skulle spre Guds ord ti andre folkeslag, noe de altsp ikke gjorde, og derfor ble de sendt i fangenskap og senere spredt utover kystlandene i nord, som er vesteuropa, skandinavia og USA.

Men spredning av kristendom har likevel for det meste blitt utført av folk fra Israels fysiske stammer.

 

Poenget er at alle folkeslag kan bli adoptert og en del av Israels stammer, men alle må omvende seg og følge Jesus.

For Jesus er den eneste veien til å bli reddet ut av denne verden.

Også mennesker fra Israels fysiske stammer må bli kristne og følge Jesus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så de ti bud munner altså ut i å elske gud altså....? Da går alt så meget bedre kan jeg tenke meg...

 

Vel, jeg skjønner jo godt hvorfor vi har laget egne sekundære lover, for de lovene er jo så forutinntatte og kristenvennlige at de eksluderer alle andre med sitt hat og sin intoleranse og den er det mye av i kristen tro og doktriner og dogmer... Det er bare å se hva de kristne skriver det...

Så de ti bud munner altså ut i å elske gud altså....? Da går alt så meget bedre kan jeg tenke meg...

 

Vel, jeg skjønner jo godt hvorfor vi har laget egne sekundære lover, for de lovene er jo så forutinntatte og kristenvennlige at de eksluderer alle andre med sitt hat og sin intoleranse og den er det mye av i kristen tro og doktriner og dogmer... Det er bare å se hva de kristne skriver det...

 

Det jeg nettopp har vist deg er nettopp at de ti bud ikke bare går ut på å elske Gud, men også hverandre

Jesus sier også dette som kanskje gjør det enda tydeligere.

 

34 A new commandment I give to you, that you love one another; as I have loved you, that you also love one another.

 

Det handler om kjærlighet, og har vi kjærlighet så trenger vi ikke politkernes papirlover. Kjærlighet betyr total frihet for alle, samtidig som at ingen vil utnytte andre eller gjøre noe som kan skade andre.

 

Når det gjelder å elske Gud, så er Gud vår far. Elsker ikke du din jordiske far ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den kristne "kjærligheten" ser vi sporene etter over alt i verden, der tusenvis av kulturer er voldtatt i jesus navn verden over... Så jo takk, tror vi trenger papir lover og ikke bare disse ignorante påstandene jeg...

 

For når kristne selv ikke evner å leve etter annet enn sine vage tolkninger er det duket for alt annet enn kjærlighet fra den kanten, det er helt sikkert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kristne "kjærligheten" ser vi sporene etter over alt i verden, der tusenvis av kulturer er voldtatt i jesus navn verden over... Så jo takk, tror vi trenger papir lover og ikke bare disse ignorante påstandene jeg...

 

For når kristne selv ikke evner å leve etter annet enn sine vage tolkninger er det duket for alt annet enn kjærlighet fra den kanten, det er helt sikkert!

 

Nå er det slik at det meste av den volden som kristendommen har fått skylden for er og ble utført av den katolske kirke i middelalderen, men den katolske kirke er som sagt ingen kristen kirke.

Den katolske kirke drepte også flere millioner kristne fordi de ikke ville følge den katolske lære, eller fordi det ble funnet en Bibe hjemme hos dem.

 

Det har også vært mange som kaller seg kristne, og det er også mange som "tolker"Bibelen slik de selv vil, samt mye falsk lære i kirker ol. Jesus advarte mot alt dette, det samme gjorde apostlene.

 

Poenget er som jeg også har sagt før, at Bibelen skal ikke "tolkes" av hver enkelt, eller av en av denne verdens kirker.

Jesus har tolket Bibelen for oss, og det eneste vi har å gjøre er å følge Jesus, dvs følge Jesu lære og budskap etter beste evne. Og det handler først og fremst om kjærlighet.

Vi skal mao følge Jesus direkte, slik de første disiplene gjorde. Det er ingen annen mellommann mellom oss og Gud enn Jesus.

Ingen prester, biskoper eller paver.

Endret av Baltazar94
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så nå spør jeg deg. Hva er det jeg har misforstått?

 

Du har misforstått det meste, meni likhet med de fleste andre ateister. Men jeg tror dere misforstår fordi dere vil misforstå dette, så derfor er det lite jeg kan gjøre med det

 

Om du hadde hatt vilje til å forstå, så ville du ha forstått hva du har misforstått ut fra mine tidligere innlegg i denne tråden.

Så du trenger ikke spørre mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...