Gå til innhold

SSD / HDD - Hvordan setter jeg HDD som automatisk lagringsplass?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp fått min nye PC fra komplett.no, i denne maskinen har jeg en SSD og en HDD. Det ser ut til at alle programmene jeg laster ned lagres automatisk på SSD.

 

Hvordan setter jeg HDD som automatisk lagringsplass? Jeg er bare interessert i å ha operativsystemet lagret på SSD disken, mens alt annet på HDD. Operativsystemet er Windown 8.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Heinreic:

 

Det du må gjøre er å flytte en del mapper fra C: (SSD) til D: (HDD).

 

Jeg har også engelsk versjon av Windows 7, men i denne posten er det beskrevet. http://www.diskusjon...post&p=16496405

Om du har Windows 8 mener jeg samme metode skal kunne brukes, men jeg har ikke Windows 8 maskina mi oppe å gå for øyeblikket. Problemet er at man ikke har det naturlige valget i noen startmeny.

 

Jevnt over bør du også installere program på SSD-en.

 

Personlig synes jeg dette er en av de største svakhetene ved Windows (XP, Vista, 7 og 8) at brukerfiler (dokumenter, bilder, nedlasting etc) som standard blir lagret på systemdisken (C:). Det skulle vært et standard valg ved installering/første gangs oppstart som gav mulighet til å velge plasseringen av disse mappene. Flere og flere har nemlig system med flere harddisker/partisjoner og da har brukerfiler intet å gjøre på C: i det hele tatt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Chavalito har helt rett, dette er forskjellig mellom nettleserne. I Firefox og Chrome finner du standardmappe for nedlasting under Innstillinger. Samme for torrentprogrammer.

 

Når det gjelder hvor programmer installeres som standard, må det foretas en endring i registeret. Men det er ikke noe jeg anbefaler, da det kan/vil skape problemer. Det er bedre å velge manuelt hver gang du installerer et program.

 

Når det gjelder standard mapper for brukerfiler, er det mulig å endre dette, selv om det ikke er veldig intuitivt... Kan være enig i at det burde kommet noen valg under førstegangs oppsett. Siden Vista er det også enkelt å legge til mapper i "bibilotekene", bare høyreklikk aktuell mappe og velge "Legg til bibliotek".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...