Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Helgearbeid


Predicted

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber for øyeblikket 7 dager i uken pga oppsigelsestid på helgejobben min i en ikke navngitt dagligvarebutikk.

Har fått meg en jobb som er mandag-fredag og har dermed sagt opp butikkjobben, men har så blitt satt opp nesten hver helg i flere uker framover.

Jeg lurer på om noen vet hvilke lovbestemelser som regulerer helgearbeid osv.

 

Også lurer jeg på hvor mye jeg kan slå i bordet med at arbeidskontrakten min bare er på fem timer i uka. kan jeg da nekte å ta mer enn en vakt i uka? Eller bør jeg heller si jeg kan jobbe annenhver helg?

Jeg vet jeg må jobbe ut oppsigelsestiden, men det virker som at sjefen min plutselig bestemte seg for å gi meg så mye som mulig vakter når jeg ga beskjed om at jeg hadde funnet en ny jobb og nå er det den første gangen jeg ikke har lyst på flere vakter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke tvinges til å jobbe mer en kontrakten sier. Det kan du klaske i bordet å si ;) Hvis du har spurt om jobbe ekstra er det kanskje litt annerledes. Men da er det i såfall bare ut oppsigelsestiden. Har han satt deg opp etter at du sa du skulle slutte har du værtfall rettighetene på din side.

 

Er ikke 100% sikker på dette, men godt opp mot 99%

Lenke til kommentar

Han kan ikke sparke trådstarter heller, men de kan bli enige om at han ikke jobber ut oppsigelsestiden.

Men 5 timer i uken er 5 timer i uken. Altså 5 timer for hver uke av oppsigelsestiden. Men det er mange muligheter dere kan bli enige om. Så lenge begge er fornøyd med å gå utenfor kontrakten er jo ikke det noe problem.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke er fornøyd med å jobbe lørdag og søndag mens jeg samtidig jobber mandag-fredag.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få løst dette på best mulig måte og uten å skape en konflikt med sjefen, for det første fordi han er en grei kar, og for det andre fordi han er min framtidige referanse fra jobben.

 

Når det er sagt lurer jeg også på hvilke lover som gjelder for helgearbeid.

Hvor mange helger kan han tvinge meg til å jobbe på rad?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven §10-8:

 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

 

(4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag.

 

Med andre ord; fri annenhver (eller tredjehver, om dere har avtalt en slik gjennomsnittsberegning som nevnt) søndag. Lørdager, derimot, er det ingen regler om. Så om du må jobbe en 5-timersvakt en søndag, og så lørdag neste uke, og så søndag igjen, er det innenfor både loven og arbeidsavtalen.

Lenke til kommentar

Du må huske at Arbeidsmiljøloven gjelder 1 arbeidsgiver.

Du har 2, det er ikke din "gamle sjef" sitt problem at du har begynt i en ny jobb.

Det er du som har 2 jobber.

Så klart, men sjefen har satt meg opp på ulovlig mange søndagsvakter pluss dobbelt så mange vakter i uka enn det står i kontrakten, jeg vil jobbe ut oppsigelsestiden, men ikke hver dag hver helg.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig det viktigste spørsmålet så langt.

Har jeg fortsatt rett til å si nei om arbeidslistene har hengt oppe i snart to uker og jeg ikke har funnet noen til å ta vakta på snart en uke, jeg har gjort dette selv etter sjefens ønsk, men for å være ærlig syns jeg ikke lenger det er mitt ansvar.

Men er det "for sent" å si ifra om at jeg har krav på fri på søndag og bare kan akseptere en vakt i uka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...