Gå til innhold

Den sovjetiske drømmen


Anbefalte innlegg

 

 

Det var jo akkurat det jeg prøvde å si på en høflig og diskre måte.

 

Det beviser ingenting for dem som er blinde og ikke har evne til å tenke selvstendige tanker.

 

Men for dem som ennå har evnen til å tenke selvstendige tanker, så beviser det ganske mye om hva politikerne driver med.

 

Hva du trenger er bevis istedenfor bare påstander og klagelser når andre blir uenige med dine ubegrunnet påstander

 

Du må også forstår at folk trenger mer bevis til det som er akseptert av de fleste. Einsteins teorier fikk mye motstand når han prøvde å endre teorier som nesten alle forskere aksepterte, selv om de ikke kunne motbevise det. Det tok lang tid og mer bevis enn det egentlig trengte hadde det ikke vært kontroversiell

 

Hva du trenger er å overbevise oss er hvordan så mange folk kan holde kjeft og bevare hemmelighetene som kreves for oss å akseptere dine kontroversielle teorier. Dette er logikk, ikke om man er hjernevasket eller selvstendige. Løser du dette logiske problem får du mye mer fremgang

 

Likevel tror jeg ikke du bryr deg hva andre mener siden du ikke deltar egentlig i debattene med saklige innlegg. Jeg lurer på hvorfor du deltar i det hele tatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galt. Jeg sa "jeg bare viste til urimeligheten bak å skulle tvile på historikerne og myndighetene". Den eneste påstanden i den setningen er at jeg har vist til en urimelighet.

Hvilket innebærer at en sådan "urimelighet" eksisterer. Altså en påstand.

 

Måten jeg gjorde det på er heller ingen påstand (selv om jeg riktig nok mener at det er urimelig å tvile på forholdet mellom staten og historikerne).
Om det du mente med ditt utsagn er at DU syns det er urimelig å tvile burde du heller ha skrevet det, for det kommer IKKE frem av ditt ordvalg. Om du bekrefter at det var dette du mente, har jeg ikke mer å innvende.

 

Jeg er ikke forpliktet til å begrunne noe jeg ikke har påstått.
Nei, men det virker som om ditt opprinnelige utsagn faktisk påstår at det ER urimielig å tvile på myndighetene. Klart du kan ha hatt ett noe uheldig ordvalg, og det du egentlig mente var at du SYNS det er urimelig å tvile.

 

Kan vi legge ballen død nå? Jeg ønsker ikke å bidra med en avsporing. Så for ordens skyld, skal jeg likevel begrunne hvorfor jeg mener at det er urimelig å tvile på forholdet mellom historikerne og staten.

 

- Jeg har ingen grunner til å tro at forholdet ikke er legitimt

- Jeg har gode grunner til å anta at forholdet er rettferdig (for det er hvordan staten "vil" at vi skal oppfatte forholdet, som Baltazar gang på gang påpeker. Altså, vi oppfatter forholdet som "rent").

Greit, her ser det ut som du klargjør at din referanse til "urimelig" er en personlig mening, og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da ville russisk blitt vårt første fremmedspråk i europa.

 

Jeg fortrekker russisk fremfor tysk. Og er ikke særlig interessert i engelsk heller - kanskje urdu eller mandarin kunne være noe å gå for ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor det? Du har jo tittet på urdu allerede. Samme språket. Tror du heller bør titte på kunnskap først.

 

Nei, jeg overlater alt av brukbar kunnskap til sånne som deg, og konsentrerer meg om sånt som ingen andre gidder bry seg med. Og Pali er ikke det samme som Urdu.

 

Pali er et gammelt indoarisk språk som den eldste buddhistiske litteraturen er skrevet på. Særlig theravada-buddhismen har sine hellige skrifter skrevet på pali. Pali blir ikke brukt i dagligtale, men mange buddhister i Sør-Asia kan for eksempel religiøse vers på dette språket. Mange buddhistiske munker kan også lese språket, men det snakkes ikke til hverdags. På mange måter blir det sett på som et hellig språk. Selve språket er en blanding av dialektene som ble brukt da Buddha levde og holdt sine prekener og taler. Selve ordet pali refererte opprinnelig heller til kanoniske tekster eller deler av tekster. Pali kanon brukes ofte om theravadabuddhistenes viktige skrift Tripitaka.
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg fortrekker russisk fremfor tysk. Og er ikke særlig interessert i engelsk heller - kanskje urdu eller mandarin kunne være noe å gå for ...

 

Tysk er det nok svært liten fare for siden tyskland er fredelig. Engelsk har jeg ingen problemer med siden det har vært verdensspråk etter at latin avgikk med døden. Mandarin - nei, takk. Kina er en smule for radikal for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tysk er det nok svært liten fare for siden tyskland er fredelig. Engelsk har jeg ingen problemer med siden det har vært verdensspråk etter at latin avgikk med døden. Mandarin - nei, takk. Kina er en smule for radikal for meg.

 

Jeg brukte "tysk" for å få frem at det var russerne som gjorde grovarbeidet slik at vi unngikk å måtte snakke tysk, for en liten stund siden. Vi har i grunnen like stor takknemlighetsgjeld østover, som vestover

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg brukte "tysk" for å få frem at det var russerne som gjorde grovarbeidet slik at vi unngikk å måtte snakke tysk, for en liten stund siden. Vi har i grunnen like stor takknemlighetsgjeld østover, som vestover

 

;)

 

Det har vi egentlig ikke, for russerne hadde tenkt å okkupere en del av Norge, de hadde tegnet inn grensen over lyngen i troms.

Men de trakk seg ut etter press hovedsaklig fra churchill.

Lenke til kommentar

Jeg brukte "tysk" for å få frem at det var russerne som gjorde grovarbeidet slik at vi unngikk å måtte snakke tysk, for en liten stund siden. Vi har i grunnen like stor takknemlighetsgjeld østover, som vestover

 

;)

 

For å være ærlig så setter jeg pris på at jeg måtte heller lære meg engelsk enn russisk etter det vi har sett hvordan østblokk-landene ble behandlet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For å være ærlig så setter jeg pris på at jeg måtte heller lære meg engelsk enn russisk etter det vi har sett hvordan østblokk-landene ble behandlet.

 

Sammenligne dem med de latin-amerikanske landene hvor USA herjet som fanden selv, og i samme periode - du vil nok finne tapstall og lidelser i ett helt annet omfang

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...