Gå til innhold

betaling for øvelseskjøring?


olsen_1

Anbefalte innlegg

Hei, skulle gjerne tjent litt mer penger, og kom til å tenke på at jeg har to motorsykler stående, samt at jeg har de formelle kravene til å øvelseskjøre (alder, førerkort i nok år etc) i orden. Noen som vet hva reglene for dette er?

 

Hos kjøreskole betaler man 800-900 kr for de første timene man bruker til kun å få litt selvtillit med sykkelen, noe man strengt tatt ikke trenger en kjøre lærer for.

 

Har hatt lappen i over ti år på sykkel og bil, samt kjørt bil skadefritt i utlandet i over tre år (der de ikke nødvendigvis følger trafikk reglene), pluss at jeg har den nødvendige personlig heten for opplæring.

 

Er det lov?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt sikker regler som sier at du må være lisensiert kjørelærer for å kunne ta betalt for å la folk øvelseskjøre på sykkelen din.

Jeg vet ihvertfall ikke om noen lover som sier dette er ulovlig.... øvelseskjørte selv med en kamerat mot at han betalte for bensin... vi avtalte 1 kr/km.

 

 

I tillegg vil nok forsikringsselskapet ditt steile (pun intended) om de finner ut av det.

Har forsikringsselskapet noe med dette å gjøre... det er jo ikke de som øvelseskjører som er den juridiske sjåføren.

Lenke til kommentar

http://www.abcnyheter.no/motor/2012/03/12/mange-tar-foererkortet-pa-ulovlig-vis

Og jeg siterer fra Ung.no

NB! Den som er med deg og øvelseskjører privat, kan ikke ta betaling, det er det bare trafikklæreren som kan gjøre.

 

Har du ingen å trene sammen med, blir kjøreskolen det eneste alternativet. Husk at det ikke er lov for privatpersoner å ta betalt for å øvelseskjøre med deg.

 

Hilsen Statens vegvesen i samarbeid med ung.no

Lenke til kommentar

Dette er regulert av trafikkopplæringsforskriften pgf 4-1:

 

Trafikkopplæring mot vederlag kan bare gis av:

a) trafikkskole som er godkjent i samsvar med denne forskriften,

b) det offentlige skoleverk og

c) kursarrangør som er godkjent i samsvar med denne forskriften.

 

"Vederlag" inkluderer alle former for motytelse for kjøringen; både bensinpenger, annen "utgiftsdekning", og lønn/profitt for deg.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

http://www.abcnyhete...-pa-ulovlig-vis

Og jeg siterer fra Ung.no

 

Rart de ikke henviser til en lov som dokumenterer det de sier, blir ikke automatisk rett fordi det står i en artikkel.

 

Ser også her at noen faktisk klarer å melde opp folk til oppkjøring... hva i all verden, har de ikke mer kontroll enn dette?

 

Dette er regulert av trafikkopplæringsforskriften pgf 4-1:

 

 

 

"Vederlag" inkluderer alle former for motytelse for kjøringen; både bensinpenger, annen "utgiftsdekning", og lønn/profitt for deg.

 

Der fikk jeg vel egentlig beviset ja... :hm:

Lenke til kommentar

Det er eleven selv som rettslig sett melder seg til oppkjøring, ikke skolen. Skolen skal melde inn obligatorisk utført opplæring elektronisk til TSK-registeret (jfr. trafikkopplæringsforskriften pgf 7-6) og det skal i tillegg føres opplæringskort som eleven skal ha, og som skal vises frem for regionvegkontoret etter krav (jfr. forskriften pgf 5-6).

 

Disse "private" sjåførene må dermed ha skaffet seg elektronisk tilgang til TSK-registeret på et vis - typisk via allianse med en autorisert trafikkskole som får en del av profitten. Alternativt utføres den obligatoriske opplæringen av trafikkskole mens den mer betydelige mengdekjøringen utføres ulovlig.

 

Uten at dette er innmeldt får man faktisk ikke kjøre opp (med mindre man kan fremvise opplæringskort, selvsagt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dumt da.

 

Lurer på hva de som kjører opp til sykkel i dag tenker om å betale 850 kroner for 45 minutter, spesielt i de første timene da lisensen til læreren har null betydning.

 

Virker horribelt. Ville vært mye mer samfunnsøkonomisk for befolkningen om man kunne gi en hjelpende hånd til å spare penger, selv om man ikke har et personlig forhold til de det gjelder.

 

Så om man treffes en fredag på puben og blir venner, så kan man begynne øvelseskjøring på lørdag? eller søndag om man ble fyllesj.. ordentlig gode venner?

 

Funker 2kr km for bensin og dekkslitasje, samtidig som at jeg ikke er et menneske som sier nei til gaver?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Ok, andre kan ikke betale øvelseskjøring hos meg med penger, men kan jeg betale noen jeg liker (som foreksempel noen som har gitt meg en fin gave) og blir venn med tilbake, med litt opplæring i sykkelbruk?

 

Selvfølgelig helt uten betalt, selv bensin.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Nei, ikke når gaven er betinget av en motytelse.

 

Gaver er per definisjon ikke betinget av motytelser, det er det som gjør det til en gave. Om det hadde vært slik du mener, ville det vel bare vært å bytte tjeneste i på den ene siden, og betaling i form av tjeneste på den andre.

 

Jeg tenker av og til at å gi gaver er bra for sjelen, selv til de som jeg ikke kjenner. Bare tenk om en riking hadde kommet bort og gitt deg 5000 kroner bare fordi du finnes. Føles godt både for deg og for rikingen.

Lenke til kommentar

Gaver er per definisjon ikke betinget av motytelser. Dette er korrekt, og i kjernen av hva som kjennetegner en gave.

 

Din "gave" er derimot betinget av en motytelse. Hadde du ikke fått hadde du ikke gitt. Nærheten i tid mellom "gave og gave", forholdet mellom dere gjør det ukarakteristisk å gi gaver, og ut over gaveytelsen har dere lite til ingen kontakt - tre momenter som innebærer at dette ikke er en reell gave.

 

En riking som gir meg 5000 kroner etter at jeg tilfeldigvis har satt opp testamentet hans, for eksempel - finnes ikke en sjanse for å overbevise noen om at det er gaver fra begge kanter.

Lenke til kommentar

Hehe kødder litt, men det er jo ganke urimelig for alle parter unntatt de som har monopoldiplomen.

 

Men det skal vel være bevis for at det har vært utvekslet penger om man skulle straffeforfølge det.

 

Men dersom det virkelig er ulovlig, så er det vel best å føye seg etter de som bestemmer hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar

Ulovlig er det nok, mener å nettopp ha lest om en sak angående "piratkjøreskolebiler", eller såkalte "L-kjøreskoler". Det gjaldt bil riktignok, der folk tok seg et par hundre kroner timen i betaling, vil tro det er like ulovlig på motorsykkel som bil.

 

Og en konsekvens av å bli tatt for dette kan vel også bli at sykkelen blir avskiltet og du risikerer å miste førerkortet. Er ikke helt sikker der, så det må nesten noen med bedre peiling svare på.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Ulovlig er det nok, mener å nettopp ha lest om en sak angående "piratkjøreskolebiler", eller såkalte "L-kjøreskoler". Det gjaldt bil riktignok, der folk tok seg et par hundre kroner timen i betaling, vil tro det er like ulovlig på motorsykkel som bil.

 

Og en konsekvens av å bli tatt for dette kan vel også bli at sykkelen blir avskiltet og du risikerer å miste førerkortet. Er ikke helt sikker der, så det må nesten noen med bedre peiling svare på.

 

Er ikke sikker men man kan risikere at både bilen/motorsykkelen blir beslaglagt og at du ikke får den tilbake.

 

Det risikerer man ihvertfall med smugling... tyvfisker man risikerer man fiskeutstyr og eventuell båt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...