Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger å komme meg tilbake på veien! Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg var en person som alltid var en av de flinkeste på skolen. Gikk ut med veldig bra karakterer fra grunnskolen. Grunnen til det var fordi at foreldrene mine alltid tvang meg til å gjøre lekser, selv når det ikke var noe gjøre. Min mening hadde ikke noe betydning, og foreldrene mine hadde alltid rett. Barndommen min var ett liv i fengsel.

 

Uansett. Jeg gjorde det greit på vg1 på toppidrettslinjen, men begynte å bli sinnssykt skolelei. Etterhvert ble personen inni meg eldre, og var endelig i stand til å ta noen egne valg som et resultat av å endelig å ha litt selvstendighet, bestemte jeg bare plutselig å rebeljere mot foreldrene mine. De skulle ikke bestemme hvordan livet mitt skulle være, og jeg fikk mer frihet. Men ting gikk ikke bra. Flyttet ut for meg selv, og problemene mine holdt jeg for meg selv.

 

Nå er situasjonen min slik at jeg gikk ut fra vgs med et veldig dårlig vitnemål. Har meg selv å takke. Selv med enda ett ekstra år på ett forsøk på å forbedre karakterene mine, gjorde synet av en bok meg bare såå umotivert til å lese. Dette førte til skulking på skolen, og sosial ferdighetene og karakterene på skolen gikk rett ned. Utsatte førstegangstjenesten også for dette. Noe som førte til depresjoner. Begynte å spise mer, og sluttet å trene i tillegg

 

Så ble jeg innkalt til førstegangstjenesten igjen. Takket ja for å komme meg vekk fra bylivet og alt stresset om skole, og her er jeg nå på diskusjon.no og skriver denne meldingen. Militæret har vært veldig bra for meg. Har noen måneder til før dimming! Motivasjonen min har økt betraktelig i og med at formen har også begynt å komme tilbake. Så...

 

Jeg ønsker å ta det siste året på nytt, og snart begynne med utdanningen min på alvor, og har innstilt meg om å ikke ødelegge for meg selv igjen. Har en veldig stor ønske å få meg en bra jobb, men for at det skal skje trenger vitnemålet å forbedres! Er det mulig å ta siste året på nytt? Kanskje på en annen skole? Føler det blir litt flaut å komme tilbake etter en alder på 20, og ta klasse på ny...

 

Kan dere komme med råd til hva jeg kan og burde gjøre? Har lest litt rundt nettet angående skole og sånt, men vil også gjerne ha råd fra folk som leser dette innlegget. :) Hjelp en stakkarslig kar til å komme seg på bena! Tar imot all tips og råd!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner litt om min egen situasjon.

 

Jeg gikk Elektro på VGS, og fikk innkalling til førstegangstjeneste. Takka ja til det, siden jeg mislikte elektro-faget, og det hørtes fint ut å komme seg unna.

 

Jeg ble i Forsvaret i 4 år da jeg ble tilbudt jobb der etter førstegangstjenesta.

 

Etter 3 år som befal slutta jeg til fordel for mer skole, da jeg hadde fått tilbake motivasjonen. Men jeg fortsatte ikke med elektro. Jeg hoppa rett til Forkurs for Ingeniørutdanning, og videre til Bachelor, Dataingeniør som jeg går nå.

 

Jeg var skikkelig skolelei før førstegangstjenesta, og trengte rett og slett å komme meg litt vekk fra det hele.

 

Jeg er riktignok en av de eldste i klassen (26) da de fleste er i starten av 20-årene, men det har ikke hatt noe som helst å si på noe som helst.

 

Kan trygt si at du gjør det riktige med å starte igjen. Og ikke la deg hindre av at du er litt gamlere enn de andre i klassen. Du har god grunn, og de fleste vil sannsynligvis spørre deg om råd og tips i den andre retninga; hvordan er militæret? Osv.

 

Såvidt jeg vet har du fremdeles tilgode å fullføre VGS, så det burde ikke være noe problem å plukke opp der du slapp, eller ta opp et år. Men dette burde du høre med administrasjonen på skolen du vil gå på. Lønner seg kanskje å dukke opp i person. Da får man de beste svarene siden de føler større ansvar for å hjelpe deg når du står der, enn hvis du bare ringer eller sender mail ;)

Lenke til kommentar

Takk Aleks855, motivasjonen min gikk et hakk opp nå! :) Men hvordan er det du(eller andre) kombinerer skole og jobb egentlig? Er det slik at man må gå på skole om dagen, og gå på jobb om kvelden? Eller er det andre alternativer? lån vil jeg helst slippe. Kanskje mulig å søke stipend hmm.

 

Dere skjønner, jeg har ikke foreldre jeg kan bo hos... så en leilighet er mitt eneste løsning etter militæret, og det koster penger! Å jobbe er ikke et problem for meg, jeg vil bare få opp et kart over hvilke alternativer det finnes!

 

Ps ; drar ute på en liten øvelse, så vil ikke få svart før om et par dager.

 

Vurderer å ikke søke meg opp som grenader likevel... Jeg trenger å få fullført vgs!

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar

Ah! Men hør her! Før du avskriver å verve deg som grenader: Du kan ta VGS-utdanning i Forsvaret. De tilbyr alle fag du trenger for å få generell studiekompetanse, og en hel drøss med andre kurs som tar seg fint ut på CV. Og alt er gratis. Det er en av de store bonusene med å fortsette etter førstegangstjenesta. Dessuten er jobbmarkedet lekende lett for en som har litt ekstra forsvarsbakgrunn enn de som bare har førstegangstjenesta. Det er veldig lett å få seg jobb, når arbeidsgiver ser at man har gode skussmål fra Forsvaret :)

 

Når det gjelder det sivile: Jeg har ikke deltidsjobb. Jeg driver frivillig arbeid som videoskaper ved http://udl.no/. Annet enn det så lever jeg på studielån samt at jeg plukker litt fra sparekonto for å dekke det studielånet ikke rekker til. Etter 4 år i Forsvaret hadde jeg en del sparepenger å gå på, som gjør at jeg kan tillate meg å jobbe med UDL istedet for å ta en deltidsjobb.

 

Når det kommer til hvor du kan ta deltidsjobb, så er de fleste butikker åpne for slikt. Mange jeg kjenner jobber i kassa på dagligvarebutikker og denslags. Andre moonlighter i helgene som sykepleiere. Folk finner gjerne en måte å få betalt for å gjøre det de kan best.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake. I førstegangstjenesten er det relativt lavt budsjett vi har til gode. Hva hadde du gjort i min sted? Reise hjem, ta opp det 3. året på nytt med stipend og jobb, eller prøve å ta mange av fagene i forsvaret, og få spart opp en del penger, og få tatt noe nyttige kurs. :(

 

Er så usikker på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du fortsetter i Forsvaret som grenader, så får du lønn. Da er det ikke dagpenger lengre. Du er jo tross alt ansatt. Og fagene får du ta gratis. Det er win-win ;)

 

Jeg vil helt klart anbefale å fortsette i Forsvaret som grenader dersom du har muligheten til det. Det kommer deg enormt til gode både under utdanning, og når du eventuelt skal søke jobb senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...