Gå til innhold

Samsung Series 7 Chronos 770Z5E


Anbefalte innlegg

Samsung 770Z5E-S02SE

 

1654833.jpg

 

Spesifikasjoner:

  • Intel Core i7 3635QM, 4 kjerner @ 2,4GHz (3,4GHz Turbo), 6MB Cache, 22nm, 45W TDP
  • AMD Radeon HD 8870M, 2GB GDDR5, 28nm, 55-80W TDP
  • 15,6" 1920x1080 Samsung LED PLS u/Touch
  • Samsung 256GB SSD
  • 8GB DDR3, opp til 16GB
  • 376mm × 20,9mm × 249,9mm

 

Har egentlig siklet lenge på en Samsung 900X4C som er en rålekker maskin, men etter å ha sett Samsung 770Z5E, så syntes jeg det er vanskelig å forsvare 9-serien. Denne Chronos maskinen til Samsung har en matt 15,6" 1920x1080 PLS touchskjerm. Personlig tror jeg at jeg ville ha foretrukket 1600x900 fra 9-serien, men det er fortsatt en dårligere oppløsning og uten touch, og jeg tror også Windows kommer i nye versjoner oftere nå med bedre skalering på høyere oppløsninger. Jeg liker også bedre den sorte fargen på 9-serien, føler denne er litt Apple look-a-like, men det får jeg leve med. Denne er også 6mm tykkere med sine 20,9mm. Min største frykt er varmeutvikling, men den har også et Intel HD 4000 skjermkort som kan avlaste AMD sitt Radeon kort. På papiet så er dette en ganske så sinnssyk PC etter mitt skjønn. Regner med at jeg bestiller en etter lønningen neste måned :)

 

Noen som har noen kommentarer om denne maskinen, ev. alternativer? Hadde vært fint å fått noen innvendinger, er litt rusten på CPU og GPU, ja egentlig hardware i det hele tatt, har ikke fulgt helt med i timen de siste årene, hehe...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS 770Z5E har ikke touchskjerm. 780Z5E har touchskjerm, men er trolig ikke tilgjengelig før april.

 

Det positve som jeg har klart å finne ut fra specs:

FullHD matt PLS!! skjerm

AMD HD8870M (ingenting bekreftet enda men ytelsen antas å ligge litt over GTX 660M).

Byggekvalitet/utssende.

Generell ytelse.

 

Negativt:

Prisen er fremdeles stiv syns jeg.

Ikke optisk stasjon, dvs man mister muligheten til å bytte optisk stasjon med en HDD caddy for å kunne bruke SSD + HDD.

Kun en HDD plass, så man klarer ikke få brukt HDD + SSD på noe vis slik jeg ser det.

Mulig dårlig wifi rekkevidde, om de ikke har fikset dette (dagens chronos 7 har dårlig wifi).

Lenke til kommentar

Det spørs vel hva man setter som krav til maskinen.

Sett ut fra ytelse er prisen stiv. Samme gjelder også Asus U500VZ som nesten er eneste reelle alternativ utenom macbooks - som er enda dyrere.

 

Man kan få maskiner med samme ytelse rundt 8000,- men man må da nøye seg med kortere batteritid og ikke like pent ytre og litt sånt.

Dvs man betaler mye for design og lite for ytelse i praksis. Samme som på gjennomsnittsbiler vs luksusbiler. ;)

Lenke til kommentar

Overrasket over at det ikke er mer diskusjon rundt denne maskinen. Som det sies er Asus U500VZ eneste reelle alternativ, som jeg mer eller mindre har slått fra meg pga frykt for plagsom viftestøy. Det eneste jeg lurer på er hvor raskt jeg kan klare å få tak i en Chronos :-) Ser at nettbutikkene opererer med medio mars, men erfaringen tilsier at ting gjerne tar litt lenger tid...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk denne på fredagen. Men til min skuffelse fikk jeg en med god dose defekte piksler og store lysblødninger på kantene. Har sendt tilbake til komplett og venter nå på en ny eksemplar. Men av det lille jeg fikk testet så langt er det en rålekker maskin med flott skjerm.

 

Skjermen er forresten ikke PLS men MVA ifølge forumet på notebookreview.

 

Prisen er noe stiv men er en av de få bærbare som har rålekker design på en kraftig hardware.

Lenke til kommentar

Ble nevnt MVA på CeBIT messen, men folk (jeg også) antok det ble PLS skjerm siden samsung står bak PLS teknologien.

Så lenge skjermen er av høy kvalitet er både PLS og MVA gode skjermeteknologier.

 

Si gjerne ifra hva slags skjerm (skjerm ID) som sitter i den når du får ny.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

***Det kan jeg. Skal få en ny en mot slutten av uka:)

 

Fikk nå pengene tilbake. Jeg har nå bestemt meg å vente på touchvarianten (780Z5E)

 

Kommer til å arbeide mye med FL Studio 11 når den kommer ut. Da den nyeste versjonen støtter touch i performance mode så ser jeg nå en god grunn til å skaffe berøringsversjonen istedenfor.

Endret av luvotomy
Lenke til kommentar

Tenker selv at jeg venter på Haswell og 802.11ac (og kanskje t.o.m. neste generasjon nVidia) som kommer nå i sommer en gang, så får XPS'en min på 5 år holde noen måneder til. Regner med at både Series 7 og 9 vil bli oppdatert med denne innmaten...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt meg denne uten touch, og er veldig fornøyd med Pcn generelt. Det eneste jeg har hatt problemer med er byttingen mellom Intel HD 4000 og Radeon HD 8800M. Har prøvd å sette det manuelt med Catalyst Control Centre slik at når jeg åpner spillet skal den switche, men det virker som den uansett bruker Intel HD. FPSen på League of Legends burde vel ligge på mer enn rundt 30 med anbefalte settings? Noen som vet løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar

http://www2.ati.com/...ility_Beta3.exe du kan jo prøve å installere siste driver manuelt/på nytt. Det er en offisiell beta, AMD har sluttet å gi ut ferdige drivere en gang i måneden, og i stedet gi ut "beta" drivere oftere. Oftest er det vel verdt å oppdatere, da det kan være mange nyttige fikser. Det kan gå 3-4 måneder mellom hver offisiell driver.

 

Edit: Mulig HD8xxx serien er så ny at den ikke er støttet enda, i så fall har jeg ikke noen tips å komme med.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...