Gå til innhold

Hastighetsstyring til ac-motor


Anbefalte innlegg

Det jeg mente med uegnet er at vaskemaskinmotorer krever ei eller annen motorstyring for å virke tilfredsstillende, noe som kan bli unødvendig fordyrende/komplisert på noe så enkelt som en beltesliper.

 

Dersom det er en seriekoblet DC-motor så er potensialet for gjenbruk stort for ting som krever høyt startmoment, så ikke dumt å forsøke litt DIY på sånne motorer, men kanskje ikke rette prosjektet?

 

Uansett så er det nå mine tanker rundt det hele. Dersom jeg skulle laget meg en slik sliper så hadde jeg valgt en vanlig 1/2/3-fase motor, kanskje funnet på en gjenvinnigs-stasjon. For eventuell turtallregulering hadde jeg fått tak i en billig/brukt frekvensomformer.

 

Dette er ikke for å kverulere, kun velmenende råd. Altid gøy med DIY, så lykke til med prosjektet. Blir morro å se om du finner ut av det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, må ta dette steg for steg: Om jeg kobler en slik 4-beint likeretter på 230v, hvor mye likespenning får jeg ut? På denne siden elektroshop.no er det jo haugevis av likerettere, så hva betyr det når det på en feks står 1000V SMD og på en annen står 1000V(AC) DIP og på en tredje 1.0A 50V(AC) +AA-? Vet hva V betyr, men resten?

Lenke til kommentar

Ved å likerette 230V AC får du ut ca. 400V DC (230*kvadratrota av 3). Dette er skumle spenninger å leke med...

 

Når det gjelder valg av likeretter så må du se på V og A samt TDP. Den må tåle spenninga og kunne håndtere nok strøm, samt maks effekttrekk. Det du får ut da er 2 halve sinuser på samme siden av 0. Det vil si at det er "DC", men mye støy. Vet ikke om det er påkrevet, men ville like vel ha glattet dette VHA en passende kondensator.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår tegningen riktig er dette en shuntmotor (som kansje kan virke på både DC og AC). Er det børster på motoren?

 

Har du prøvd å koble som vist på den russiske siden?

Ville trodd du kan få denne til å virket bra med en passende trafo. En annen ide kunne være å test med en panelovn i serie i stede for lyspærene. Start på laveste trinn.

Men hva du en gjør, sett motoren godt fast. En slik motor som hopper avgårde, er minimum svært spennende. Merk også at motoren kansje er beregnet for kun å kjøres med last, turtallet kan bli for høyt.

 

Hva du en gjør er det selvfølgelig på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Panelovn i serie? Det var et interessant innspill, i grunnen - da er det vel varmeelementet som funker som en motstand for å få ned rpm på motoren? Men tar en slik ovn vekselstrøm eller likestrøm? Vil tro det er litt logisk at det er en likeretter inni der et sted(?)

 

Har alt testet motoren og kjørt den. Hoppet ikke akkurat av gårde, men turtallet var veldig høyt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i en ringkjernetrafo. Den hørte til et overspenningsvern som vi brukte i det gamle fjøset, og den brukes ikke lenger. Problemet er bare at det står 120VA på den, og det er jo ikke all verden. Kan det være at det er disse kondensator-lignende greiene (bare med 4 inn- og utganger) som ikke tåler mer enn 120VA, mens trafoen tåler en del mer? Er det mulig å måle hvor mye den tåler, evt regne det ut? For det står ingen ting på den, bortsett fra 76590.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om jeg forstår tegningen riktig er dette en shuntmotor (som kansje kan virke på både DC og AC). Er det børster på motoren?

 

Har du prøvd å koble som vist på den russiske siden?

Ville trodd du kan få denne til å virket bra med en passende trafo. En annen ide kunne være å test med en panelovn i serie i stede for lyspærene. Start på laveste trinn.

Men hva du en gjør, sett motoren godt fast. En slik motor som hopper avgårde, er minimum svært spennende. Merk også at motoren kansje er beregnet for kun å kjøres med last, turtallet kan bli for høyt.

 

Hva du en gjør er det selvfølgelig på eget ansvar.

 

 

Du kan ikke koble en DC shunt-motor på AC, men du kan koble en DC-seriemotor til AC. De kalles universalmotorer og er mye brukt i husholdningsmaskiner (kjøleskapkompressor, støvsugere etc).

 

Den eneste praktiske forskjellen mellom en DC-seriemotor som er beregnet på AC vs DC er at de som skal gå på vekselstrøm har laminert blikk. Dette for å hindre virvelstrømmer (eddy currents) i blikket.

 

Det hadde vært en mulighet å koblet motoren til vanlig AC man finner i hjemmet, men kanskje prøvd med en vanlig dimmer først for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...