Gå til innhold

Hastighetsstyring til ac-motor


Anbefalte innlegg

Jeg tror dette er en DC-motor.

 

En induksjonsmotor er for det første trefaset, og jeg ser bare en fase i koblingstegningene (det går an å fake en tredje fase vha kondensator, men man bruker uansett ikke resistanser i serie med en AC induksjonsmotor).

 

Det er heller ikke en AC-motor med viklet rotor (det andre alternativet av AC-motorer, og de som bruker børster) av samme årsak som over.

 

 

Du må gjerne prøve å pulsbreddemodulere spenningen til motoren for å se om den endrer turtall. I så fall vil en dimmer beregnet på glødepærer sannsynligvis holde (ikke dimmer beregnet på elektronisk trafo og liknende).

 

 

edit: Og dessuten er symbolet for DC-motor :roll:

 

edit 2: Presisering: Ved bruk av dimmer på motoren, behold serieresistansen innkoblet og hold øye med strømmer og spenninger etc.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du produkt nr eller modell på den vaskemaskinen du tok motoren fra? Så skal jeg finne skjema på engelsk til deg.

Eneste jeg vet er at det var en Bauknecht-maskin. Snedig nok står det ikke serienummer eller noen ting i bruksanvisninga..

 

Jeg tror dette er en DC-motor.

 

En induksjonsmotor er for det første trefaset, og jeg ser bare en fase i koblingstegningene (det går an å fake en tredje fase vha kondensator, men man bruker uansett ikke resistanser i serie med en AC induksjonsmotor).

 

Det er heller ikke en AC-motor med viklet rotor (det andre alternativet av AC-motorer, og de som bruker børster) av samme årsak som over.

 

 

Du må gjerne prøve å pulsbreddemodulere spenningen til motoren for å se om den endrer turtall. I så fall vil en dimmer beregnet på glødepærer sannsynligvis holde (ikke dimmer beregnet på elektronisk trafo og liknende).

 

 

edit: Og dessuten er symbolet for DC-motor :roll:

 

edit 2: Presisering: Ved bruk av dimmer på motoren, behold serieresistansen innkoblet og hold øye med strømmer og spenninger etc.

Hehe aner ikke jeg, altså :) Hvor så du dc-tegnet? Men da funker det om jeg bruker en dimmer da, eller kan jeg bruke en slik? http://www.elko.no/d...cle102-218.html (Eller noe tilsvarende - denne er jo for indu-motor) Hvor mye effekt må i så fall dimmeren tåle, om det er det jeg bør bruke?

 

Hmm jeg antok vel at det var en ac-motor siden det stod 230v på siden. Jeg må vel ha en likeretter inni her et sted og, antar jeg? (Mind you, jeg gikk på elektro gk for 10 år siden, så jeg har glemt en hel del. Derav de dumme spørsmålene.. :green: )

 

Jeg har ikke sagt at det var en induksjonsmotor, men det ble vel nevnt av noen andre her.. Uansett - alternativene som finnes av ac-motorer er altså indu-motorer og ac-børstemotorer med viklet rotor? Så ettersom dette ikke er en indu-motor og ikke har viklet rotor, må det være en dc-motor?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Eneste jeg vet er at det var en Bauknecht-maskin. Snedig nok står det ikke serienummer eller noen ting i bruksanvisninga..

 

 

Hehe aner ikke jeg, altså :) Hvor så du dc-tegnet? Men da funker det om jeg bruker en dimmer da, eller kan jeg bruke en slik? http://www.elko.no/d...cle102-218.html (Eller noe tilsvarende - denne er jo for indu-motor) Hvor mye effekt må i så fall dimmeren tåle, om det er det jeg bør bruke?

 

Hmm jeg antok vel at det var en ac-motor siden det stod 230v på siden. Jeg må vel ha en likeretter inni her et sted og, antar jeg? (Mind you, jeg gikk på elektro gk for 10 år siden, så jeg har glemt en hel del. Derav de dumme spørsmålene.. :green: )

 

Jeg har ikke sagt at det var en induksjonsmotor, men det ble vel nevnt av noen andre her.. Uansett - alternativene som finnes av ac-motorer er altså indu-motorer og ac-børstemotorer med viklet rotor? Så ettersom dette ikke er en indu-motor og ikke har viklet rotor, må det være en dc-motor?

 

Vel, DC-motor er jo ikke induksjonsmotor så du kan nok ikke bruke den dimmeren.

Hvis du har en vanlig dimmer i huset, GLE tror jeg de heter, som virker på vanlige lyspærer og halogen, så kan du prøve den.

 

Symbolet på DC-motor er at det er en sirkel med symbol for børster på siden. Det kan se ut som et hode med øreklokker på.

 

Likeretteren er uansett før motoren og før motstanden. Det kan være en tyristorbro hvis den skal hastighetsreguleres.

Lenke til kommentar

Hvis man bruker dioder så kan man ikke turtallsregulere motoren. En diode leder hele halvperioden, mens en tyristor kan styres for å lede i kun deler av den positive halvperioden og på den måten gi en lavere middelverdi på DC-spenningen. Da vil også turtallet minke (turtall og spenning henger sammen på DC-motorer, akkurat som strøm og moment).

 

(En tyristor er en styrbar diode. Den leder når strømmen er positiv og man har gitt den et "på"-signal)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

 

Jeg gjorde et lite eksperiment her nå - jeg fant en gammel lader til et eller annet, den var 12v og klarte å drive motoren (opptil 2A, stod det). Motoren gikk dog fryktelig treigt og var lett å stoppe ved å sette en finger bortpå. Forstår jeg alt dette riktig om jeg konkluderer med at spenningen må opp for at fart og dreiemoment skal øke? Er det forresten mulig å ha lav hastighet samtidig som at man har høyt moment? Farten jeg fikk med 12v var ikke SÅ langt fra deg jeg kunne tenkt meg å ha, men momentet er jo alt for lavt.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Formelen for moment er (spenning over resistans i motor * strøm gjennom motor) / turtall i radianer pr sekund.

 

Vil du ha fullt moment på lavt turtall trenger du derfor ganske mye strøm, og det er grenser for mye strøm du kan sende gjennom viklingene før isolasjonslakken svekkes og du får overslag/kortslutning.

 

For moment på lave turtall bruker man gir.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, ok. Dette hjelper masse, altså!

 

Ser på denne her http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=i&id=37570

 

De har mange forskjellige, men det er vel ikke så enkelt som at man kobler på vekselstrøm i på de to pinnene i midten, også får man plus/minus på hver sin side? Om det er tilfelle, kan jeg bruke et av potmeterne deres til å regulere farten?

Lenke til kommentar

Oi, postet feil link!

 

Edit: Bah, evneveik nettside, de har jo ikke egen url for hvert produkt en gang. Bare se på siden der, søk etter likerettere. En random en heter feks "Likeretter 10A 1000V +AA-". Kan den eller noen andre av de andre funke? Asså, er det bare dette man trenger i form av likeretter? I "gamle" dager da jeg tok elektro gk var jo likeretter en hel liten printplate med komponenter og greier..

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Det er helt riktig, en likeretter er bare 4 dioder koblet i en "sirkel".

 

Jupp, men straks du bytter ut diodene med tyristorer (for å kunne styre hvor stor andel av den positive halvperioden som slipper gjennom - og der med regulere middelverdien av likespenningen) så må du i tillegg ha en slukkekrets for hver tyristor.

 

Grunnen til dette er at en tyristor kan slåes på, men ikke av. Måten man slår av en tyristor er å tvinge strømmen gjennom den til null og deretter sette negativ spenning over den i en kort tid (rekombinasjonstiden). Til denne slukke/restart-kretsen trenger du både en liten spole, en liten kondensator og litt annet pjusk. Heldigvis finnes det ferdige løsninger som er ganske kompakte.

 

Uansett trenger du et styresystem som skal trigge tyristorene og en klokkepuls den kan bruke som trigger.

 

(Hele denne pakken finnes naturligvis ferdig til å kjøpes, og det er sikkert slik en vanlig dimmer fungerer)

Lenke til kommentar

He he. Ja, det er jo det jeg har gjort. Morro å eksperimentere, men som regel ender man opp med noe som ikke virker, ikke virker lenge og/eller blir veldig dyrt. Du ønsker å bruke en uegnet og kanskje godt slitt vaskemaskinmotor til en slipemaskin, greit det, men hva er det jeg har gått glipp av? Pengebruken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...