Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10mpix i 50x70 på lerret ble ikke vakkert på nært hold hos meg. Kamera var Ixus men motivet var så fint at jeg har det på veggen uansett :)

MP er ikke tilstrekkelig for å beskrive kvaliteten i en bildefil. Kanskje hadde bildet blitt helt fint med et DSLR på 10MP med ok optikk.

Tenker på FF akkurat som trådstarter, men prosjektet er print på opptil 1,5m bredde og selv med 200dpi så finnes det vel knapt et kamera som kan levere den mengden mpx.

Trenger vi 300dpi ?Så et sted at man kunne halvere dpi for hver meter man øker betraktningsavstanden.

Stemmer dette ?

Går du like nært et bilde på 1.5 meter som et bilde på 10x15cm? Jeg gjør ikke det, mao trenger jeg ikke samme dpi-spec uavhengig av størrelse. Apple tenker tydeligvis i samme baner, siden "retina-dispay" i iPhone har vesentlig høyere oppløsning enn i iPad som igjen har vesentlig høyere oppløsning enn i Macbooks (om jeg ikke husker feil).

 

Tar du bilde av et stort landskapspanorama så er det nok noen som ønsker å gå kliss inntil og studere fine detaljer. Men det er ikke nok med mange MP for å tilfredsttille disse - du må også ha topp optikk, godt stativ, være flink å plassere fokus/DOF etc. Kanskje er det like greit å basere seg på stiching til å begynne med (det er også vesentlig billigere enn f.eks digital mellomformat ).

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10mpix i 50x70 på lerret ble ikke vakkert på nært hold hos meg. Kamera var Ixus men motivet var så fint at jeg har det på veggen uansett :)

Med øynene 5cm fra bildet, så kunne det vært bedre ;) Men 8Mpx RAW fra en DSLR, godt etterbehandlet vil nok gi et bedre resultat enn en IXUS ...

 

Tenker på FF akkurat som trådstarter, men prosjektet er print på opptil 1,5m bredde og selv med 200dpi så finnes det vel knapt et kamera som kan levere den mengden mpx.

Det er nok noen år til det, ja. En rask beregning tilsier 93Mpx ...

 

Trenger vi 300dpi ?Så et sted at man kunne halvere dpi for hver meter man øker betraktningsavstanden.

Stemmer dette ?

Det e riktig at du ikke trenger 300dpi på de størrelsene. Men om du kan halvere dpi per meter høres noe optimistisk ut.

Lenke til kommentar

Om et slikt kamera som det der kommer, og med 10fps og ISO opp mot 5D, tror jeg 6D vil droppe i pris, og Mark 3 vil gå ned til dagens 6D nivå. Høres det noen lunde ok ut?

Vi kan nok være sikre på at 6D og 5DMkIII vil falle i pris etterhvert. Men jeg tviler på at 7DMkII vil påvirke prisingen på FF i noen stor grad.

 

Jeg vil tro at ISO ytelse vil være mer sammenlignbart med f.eks. Fuji X-Pro1/X-E1 enn 5DMKIII og 6D. Dvs. 1-1,5 steg lavere enn 6D.

Lenke til kommentar

Vi kan nok være sikre på at 6D og 5DMkIII vil falle i pris etterhvert. Men jeg tviler på at 7DMkII vil påvirke prisingen på FF i noen stor grad.

 

Jeg vil tro at ISO ytelse vil være mer sammenlignbart med f.eks. Fuji X-Pro1/X-E1 enn 5DMKIII og 6D. Dvs. 1-1,5 steg lavere enn 6D.

 

Okei, men den vil jo kanskje stjele mange xxxD kunder som trenger litt bedre ytelse (hjalp en veninne med noen bilder, hun hadde 550D, jeg begynte nesten å grine når jeg så de på ISO 1600) på ISO, samt xxD serien er vel dette en verdig upgrade.

 

1 stopp under så er mark 3 forsatt inne for meg, 10fps blir overkill uansett :p Men tenker mer i de baner hvor mye vil Canon tape på å lansere en 7D MK 2 med de specs og 1-1.5 stop under, fremfor de som ser mot mark 3 / 6D og så heller går for 7D MK 2...

Lenke til kommentar

Okei, men den vil jo kanskje stjele mange xxxD kunder som trenger litt bedre ytelse (hjalp en veninne med noen bilder, hun hadde 550D, jeg begynte nesten å grine når jeg så de på ISO 1600) på ISO, samt xxD serien er vel dette en verdig upgrade.

 

1 stopp under så er mark 3 forsatt inne for meg, 10fps blir overkill uansett :p Men tenker mer i de baner hvor mye vil Canon tape på å lansere en 7D MK 2 med de specs og 1-1.5 stop under, fremfor de som ser mot mark 3 / 6D og så heller går for 7D MK 2...

Jeg tror ikke det finnes andre grunner til å sette 7D-serien opp mot 6D-serien enn at de er i nærheten av hverandre prismessig. På alle mulige andre måter er de strake motsetninger.

 

-k

Lenke til kommentar

Okei, men den vil jo kanskje stjele mange xxxD kunder som trenger litt bedre ytelse (hjalp en veninne med noen bilder, hun hadde 550D, jeg begynte nesten å grine når jeg så de på ISO 1600) på ISO, samt xxD serien er vel dette en verdig upgrade.

550D har jo mer eller mindre identisk sensor som 7D; så hvis ISO 1600 bildene fikk deg til å grine, så vil ISO 1600 bilder fra 7D også få deg til å grine.

 

Eller så har hun vært uheldig når hun tok bildene slik at de ble sterkt undereksponerte ...

Lenke til kommentar

550D har jo mer eller mindre identisk sensor som 7D; så hvis ISO 1600 bildene fikk deg til å grine, så vil ISO 1600 bilder fra 7D også få deg til å grine.

 

Eller så har hun vært uheldig når hun tok bildene slik at de ble sterkt undereksponerte ...

 

Tror de ble undereskponerte :p :p Men jeg griner allerede av 7D, så ikke noe nytt sådan :p

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så god i Japsikansk men det må da være en smule overdrevent med alle disse nye releasene i år ? Og alle speilløse ? :)

 

Edit:

Ser at jeg gikk glipp av noe tekst i annonsen hos mirrorlessrumors.

Her er speilløs-listen:

 

Canon: New EOS-Me in July

Nikon: New Nikon 2 in August

Sony: NEX-3n and NEX-7r in March-April. NEX-9 in August

Olympus: E-P5 in April. E-M7 in August.

Panasonic: GF7 in March, G7 in August, GX2 and GH5 by end of the year.

Ricoh: GR Digital V

Fuji: X-M1 in April,X-PRO 2 in July and X-E2 in August.

post-225305-0-51327600-1361389924_thumb.jpg

Endret av hashimoto
Lenke til kommentar

Jeg har også planer om å oppgradere til fullformat, og vurderer objektiver. Har lest mange tester, og sett maange tester på youtube. For min del er det canon 24-70 f2,8 mk ii, 24-105 f4, eller tamron 24-70 f2,8 som er aktuelle. Tamron fremstår som bedre enn canon 24-70 f2,8 mk i på bildekvalitet, og like god som canon 24-70 f4 i bildekvalitet, men dobbelt så lyssterkt. Så hvorfor ikke tamron?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan 5D MK 3 + 70-200mm mk 2 + 2.0x mk 3 er? Klarer den det bra?

 

Det kommer an på hvilke krav du stiller. Som du sikkert vet vil dette gi deg en 140-400mm f5.6 løsning. hva gjelder bildekvalitet kan du for eksempel sammenligne med den relativt billige 100-400L som her:

http://www.the-digit...omp=7&APIComp=0

Etter min mening ser det ut som den taper seg såpass mye at jeg kanskje ville tenkt på andre løsninger, men som sagt det avhenger av hva du kan leve med. En annen ting å tenke på er at hastigheten på autofokusen blir merkbart redusert med telekonverter.

På den annen side kan jeg faktisk anbefale samme objektiv i samspill med den betydelig rimeligere 1.4x ver. II. Dette gir en 100-280 f4 løsning hvor billedkvaliteten holder seg ganske så strålende. Har dette selv. Denne konverteren finner du på bruktmarkedet til en rimelig penge. Også her får du selvfølgelig redusert hastighet på autofukus, men ellers er det en topp kombinasjon IMO.

 

Fordel Mark III:

 

6bps kontra 4.5, større hus, bedre filmfunksjon, 2 minnekort slots kontra kun en på 6D.

 

Jeg vet ikke om forskjellen på ISO er så mye, da jeg har 2x 7D frister 6D mer grunnet pris og jeg allerede har sports kameraer. Dette skal brukes til landskap, portrett og innendørs foto (det kan være innendørs sport, konserter m.m.)

 

Jeg satt på samme gjerdet for en liten stund siden, ga etter for manglende impulskontroll og endte opp med griselekre 5D3. Angrer ikke et sekund. Autofokusen burde vært nevnt i kongens nyttårstale, og ISO egenskapene gir meg ståpels. Ser du tenker litt på konsertfotografering og tenkte jeg skulle dele noen resultater jeg fikk her om dagen i Oslo:

https://plus.google....144544380634673

De fleste skutt med samme 70-200 2.8 II som du har. Dette var første gang jeg prøvde meg på konsert og det ga mersmak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilke krav du stiller. Som du sikkert vet vil dette gi deg en 140-400mm f5.6 løsning. hva gjelder bildekvalitet kan du for eksempel sammenligne med den relativt billige 100-400L som her:

http://www.the-digit...omp=7&APIComp=0

Etter min mening ser det ut som den taper seg såpass mye at jeg kanskje ville tenkt på andre løsninger, men som sagt det avhenger av hva du kan leve med. En annen ting å tenke på er at hastigheten på autofokusen blir merkbart redusert med telekonverter.

På den annen side kan jeg faktisk anbefale samme objektiv i samspill med den betydelig rimeligere 1.4x ver. II. Dette gir en 100-280 f4 løsning hvor billedkvaliteten holder seg ganske så strålende. Har dette selv. Denne konverteren finner du på bruktmarkedet til en rimelig penge. Også her får du selvfølgelig redusert hastighet på autofukus, men ellers er det en topp kombinasjon IMO.

 

 

Jeg satt på samme gjerdet for en liten stund siden, ga etter for manglende impulskontroll og endte opp med griselekre 5D3. Angrer ikke et sekund. Autofokusen burde vært nevnt i kongens nyttårstale, og ISO egenskapene gir meg ståpels. Ser du tenker litt på konsertfotografering og tenkte jeg skulle dele noen resultater jeg fikk her om dagen i Oslo:

https://plus.google....144544380634673

De fleste skutt med samme 70-200 2.8 II som du har. Dette var første gang jeg prøvde meg på konsert og det ga mersmak.

 

Aij, flotte bilder fra konsert! Ser da at det er den jeg bør gå fort!

 

Når det kommer til TC'n er det å bruke til mega-panoramaer på 400mm @ f/8 som frister mest, samt at siden Mark 3 klarer 2 stopp kontra 7D, utgjør ikke f/2.8 vs 5.6 den store forskjellen i forhold til det jeg er vant med om jeg skal bruke den på tele til andre ting der 7D ikke strekker til. Skal se litt nærmere, om flere har innspill så sier jeg takk uansett.

 

Men mener å ha hørt at 400mm f/5.6L kontra min med TC 2.0x skal være omtrentlig lik, jeg kommer uanz ikke til å gå over en dedikert 400mm 5.6 variant i pris.

 

EDIT:

 

Så på sammenligningen, og ble ikke helt klok på det, 70-200mm mark 2 skal gruse det objektivet på f/5.6, noe jeg ser at det ikke gjør, så er det andre her som har bedre peiling på denne siden og erfaringer?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...