Gå til innhold

Formuesskatt - Høyre mer ekstreme enn FrP


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Liker at du linker til en "nettavis" du selv har laget som kilde.

Det er kanskje ikke så rart at han ikke vil lese i deg når designet er helt håpløst.

Vil anbefale deg å lese litt om UI design og universiell utforming du som "driver" så mange nettsider.

 

Hvilken nettleser bruker du om du ikke får opp den lenken? Jeg har null problemer. I stedet for å arbeide med designet på mine gamle siter, arbeider jeg nå med et design (maler) til nye siter du kan lese mer om her.

 

Maler for "mobile" siter. Ønsker tilbakemelding.

 

Merk det er kun maler uten innhold så langt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ingen problemer med å se den i hverken:

  1. IE
  2. Opera
  3. FireFox
  4. Chrome

Lenken til ankeret nede på siden kommer raskest opp i Chrome. Jeg har en fire år gamme bærbar Acer. Jeg vet at disse sitene med gammelt design ikke er gode på mobile plattformer. Det arbeider jeg som nevnt med. Jeg vurderte å lage noen av dem i respnsive web design, man har foreløpig ikke hatt tid. Jeg vet hvordan det skal gjøres, men tiden strekker ikke alltid til.

Lenke til kommentar

Du får manne deg opp til å lese det jeg skriver om moms i den korte artikklen. Når man snakker om nullskatteytere holdes vanligvis moms på privat forbruk utenom. Du vil ha meg til å gjenta ting du finner ved å klikke en semantisk lenke. Jeg er ikke din slave. Er du interessert i mitt syn på moms leser du det jeg har skrevet der i stedet for å komme med barnslige utspill om fetisjisme..

Så beleilig.. det som ikke passer inn i verdensbildet ditt bare "holdes utenom"....

 

Litt fra wikipedia:

Merverdiavgiften utgjør en betydelig del av den norske statens inntekter. I 2009 utgjør merverdiavgiften 21 % av det offentliges totale skatteinntekter og 7,8% av BNP.[1]

å ja, bare 21% av skatteinntektene... Det kan vi jo bare se helt bort fra...

 

MVA er forresten også en skatt som er progressiv, og som treffer alle folk uten smutthull, el. å stikke seg bort i for rikinger (utenom å kjøpe inn ting som materiell til firmaet) så det burde vel være ypperlig for en sosialist som deg?

 

 

Når det gjelder dine "semantiske lenker" så har du greid å ødelagt så mye for deg selv med denne nevrotiske linkingen til egne uttalelser som "bevis" at jeg kommer aldri til å trykke på en lenke fra deg noen gang igjen. Det er bare bortkastet tid. Du har åpenbart et rimelig seriøst psykisk problem, så Narsissistisk og selvopphøyende som du er... fagøkonomen.... og med et slikt altoverskyggende fiendebilde som i ditt tilfelle er FRP som du nevner i hver eneste tråd du deltar i.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

MVA er forresten også en skatt som er progressiv,

 

MVA er proporsjonal med forbruket ditt dersom du ikke greier å unndra forbruk fra norsk MVA.

 

Jeg bryr meg ikke om du klikker på mine lenker. Forhåpentligvis gjør de som leser denne tråden det.

 

For øvrig er jeg ikke sosialist, men liberal sosialdemokrat.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

MVA er proporsjonal med forbruket ditt dersom du ikke greier å unndra forbruk fra norsk MVA.

Akkurat. => Progressiv...

For de som har mer penger bruker naturlig nok også mer penger på ting.

 

Å unndra forbruket fra Norsk MVA? Hva da? Smugle? Bo i Utlandet?

 

MVA er den eneste skatten man trenger for det er den enkleste og mest rettferdige skatten som fins. Det trenger ikke noe særlig hverken byråkrati eller kontrollorganer for å fungere. Og "rikingene" kan ikke lett snike seg unna den slik de i dag gjør med inntektsskatten.

 

En enkel versjon av "FairTax" er et ideelt system (uten alle reglene og unntakene i "FairTax", men kun det grunnleggende prinsippet og "skatteprosent" justert til et fornuftig nivå i Norge)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Akkurat. => Progressiv...

For de som har mer penger bruker naturlig nok også mer penger på ting.

 

Bo i Utlandet?

 

Om du bor i et land uten MVA eller med mye lavere sats enn i Norge i større eller mindre deler av året, kan norsk moms på ditt totale forbruk bli degressiv.

 

Hvem har best råd til å bo i utlandet store deler av året, de rikeste eller fattigste i landet? Noen av dem slike som for eksempel eier av Frontline, John Fredriksen, har endog flyttet ut av landet og bosatt seg på Kypros hvor landets banker er på falittens rand. Han har sikkert ikke flyttet dit fordi det totale skattetrykket der er høyere enn i Norge. Jeg kjenner ikke MVA satsen på Kypros.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Om du bor i et land uten MVA eller med mye lavere sats enn i Norge i større eller mindre deler av året, kan norsk moms på ditt totale forbruk bli degressiv.

 

Hvem har best råd til å bo i utlandet store deler av året, de rikeste eller fattigste i landet? Noen av dem slike som for eksempel eier av Frontline, John Fredriksen, har endog flyttet ut av landet og bosatt seg på Kypros hvor landets banker er på falittens rand. Han har sikkert ikke flyttet dit fordi det totale skattetrykket der er høyere enn i Norge. Jeg kjenner ikke MVA satsen på Kypros.

So what? Bor du ikke i landet så burde man heller ikke betale skatt til landet. Enkelt...

Og det er haugevis av "fattige" nordmenn som bor u utlandet pga at det er billige. Masser av trygdede som bor i Thailand, Spania, ol. og masser av pensjonister som bor mye billigere i Spania. Dette er ikke noe eksklusivt for "rikinger".

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette er ikke noe eksklusivt for "rikinger".

 

Og for rikinger konvergerer effektiv skattesats på samlet inntekt og forbruk mot null om du har milliarder i inntekt og et privat forbruk på noen få millioner.

 

Jeg forutsetter at rikingen ikke betaler formues eller inntektsskatt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Og for rikinger konvergerer effektiv skattesats på samlet inntekt og forbruk mot null om du har milliarder i inntekt og et privat forbruk på noen få millioner.

 

Jeg forutsetter at rikingen ikke betaler formues eller inntektsskatt.

Hvem i alle dager er det som vil være rike hvis de ikke skal bruke pengene sine? Onkel Skrue?

Uansett om man sparer pengene sine så vil de jo bli beskattet når man til slutt bruker dem. Uansett om det er den som har tjent dem som bruker dem eller arvingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvem i alle dager er det som vil være rike hvis de ikke skal bruke pengene sine? Onkel Skrue?

Uansett om man sparer pengene sine så vil de jo bli beskattet når man til slutt bruker dem. Uansett om det er den som har tjent dem som bruker dem eller arvingene.

 

Noen har så store formuer og inntekter at de aldri vil greie å bruke dem opp. Jeg leser mellom linjene at du er for en mer liberalistisk modell som den man finner i USA. I USA mottok noen av de best betalte sjefene milliard NOK inntekter. Noen av disse inntektene (bonusene) fortsatte endog etter at man hadde brukt skattebetalernes penger til å "bail out" selskapene disse var ansatt i. Noen av dem kom endog i private jetfly til den amerikanske statsadministrasjon for å be om mer av skattebetalernes penger. Mange av dem vil aldri bruke opp en brøkdel av sine formuer og inntekter. Er det slike tilstander du ønsker i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så uten formueskatt så får vi amerikanske tilstander i Norsk økonomi?

Dette virker rimelig fjernt.

 

Nei men man kan få en effektiv skattesats som konvergerer mot null om om inntekten er stor nok og forbruket lavt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er jo klar, hvis du velger å fange/dyrke all din egen mat, gå overalt, og lage dine egne klær/sko så vil du kanskje få det til.

 

Det er ditt eksempel.

Lenke til kommentar

Noen har så store formuer og inntekter at de aldri vil greie å bruke dem opp. Jeg leser mellom linjene at du er for en mer liberalistisk modell som den man finner i USA. I USA mottok noen av de best betalte sjefene milliard NOK inntekter. Noen av disse inntektene (bonusene) fortsatte endog etter at man hadde brukt skattebetalernes penger til å "bail out" selskapene disse var ansatt i. Noen av dem kom endog i private jetfly til den amerikanske statsadministrasjon for å be om mer av skattebetalernes penger. Mange av dem vil aldri bruke opp en brøkdel av sine formuer og inntekter. Er det slike tilstander du ønsker i Norge?

USA har vel langt i fra noe liberalistisk system. USA har et helt latterlig overregulert system med så enorme skatteregler at ingen kan eller skjønner dem.

 

2011-cch-std-fed-tax-reporter-number-of-pages-us-tax-code.png

 

USA er et system hvor masser av lobbyister konkurrerer om å påvirke politikerene så de kan få regler og unntak for skatt til fordel for sitt selskap skrevet inn i disse enorme tekstene. Dette sørger kun for at de største selskapene med mest penger til å drive lobby får de største skattelettene og de mindre selskapene dukker under.

 

Nei med forbruksbeskattning slipper mann alle disse reglene, man har bare en flat skatt for alle varer og tjenester. Lett. Og likt for alle.

 

 

 

Og hvis noen har så store formuer at de ikke kan bruke de opp hva er da problemet ditt? Penger som ikke blir brukt er jo bare verdiløst papir som ligger å støver ned. Hvis man ikke bruker pengene sine så har man jo faktisk skattet alle disse pengene da det gjør alle andre i landet litt rikere. Dette må jo du som økonom vite. Dette er jo helt grunnleggende. Hvis en med ekstremt mye penger bruker opp alle pengene sine på ting så blir ting dyrere for alle andre (inflasjon) og hvis denne personen velger å ikke bruke pengene sine så blir ting billigere for alle andre (deflasjon). Dette var jo måten Tyskerne ville svekke den Amerikanske økonomien på under andre verdenskrig, ved å dumpe masser av falske penger i USA slik at det ville bli massiv inflasjon.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Når det gjelder dine (kguns) "semantiske lenker" så har du greid å ødelagt så mye for deg selv med denne nevrotiske linkingen til egne uttalelser som "bevis" at jeg kommer aldri til å trykke på en lenke fra deg noen gang igjen. Det er bare bortkastet tid. Du har åpenbart et rimelig seriøst psykisk problem, så Narsissistisk og selvopphøyende som du er... fagøkonomen.... og med et slikt altoverskyggende fiendebilde som i ditt tilfelle er FRP som du nevner i hver eneste tråd du deltar i.

:thumbs:

 

Jeg visste det var flere enn meg som oppfattet kgun som en narsissistisk personlighetsforstyrrelse på forumet her! Godt at andre også ser det.

 

Om noen ber om kilder, så lenker han til sine egne innlegg, fordi han er fagøkonom, selv om det som står å lese der er alt annet enn "faglitteratur" men hans angst for FrP og tilsvarende skremselspropaganda!

 

Så lager han egne nettsider på nettet som han velger å kalle AVIS... Dinnettavis.no eller noe sånt, med svært selektivt innhold der hvor han skremmer med FrP i nesten alle setningene han skriver..

 

På disse sidene har han også dikt og andre abligøyer som han har skrevet selv. Så bruker han denne avisen som bevis. Men sier til andre når de kommer med lenker til ordentlige aviser (ikke amatør aviser som kgun produserer) så sier han ofte: Avis ikke bevis.. Og får noen grønne poenger av andre sosialkamerater...

 

Fint å få det bekreftet at andre her også oppfatter gærningen slik jeg gjør det. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei med forbruksbeskattning slipper mann alle disse reglene, man har bare en flat skatt for alle varer og tjenester. Lett. Og likt for alle.

 

Det blir et altfor enkelt system og noen vil som påvist i denne tråden bli tilnærmet null skatteytere. Hvor mye betaler en med 1 milliard i årlig inntekt og 5 millioner i privat forbruk i skatt om vedkommende kun betaler MVA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...