Gå til innhold

Distribuert regnenettverk satte verdensrekord


Anbefalte innlegg

Personlig bruker jeg PrimeGRID via Boinc til å skape litt bedre lunk i loftstua. [snip] Det er derimot morsomt å bidra til slike prosjekter og samtidig skape litt tiltrengt varme.

Er helt med på den. Selv har jeg omplassert renderclusteret for å utnytte varmen derfra nå på vinteren, så trenger jeg en ovn mindre. Passer også bra at jeg har mer av de lange renderjobbene på vinteren, og mer av de kortere på sommeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble bevist for noen tusen år siden, at antall primtall er uendelig.

Spørsmålet som henger høyest er ikke "hva er neste primtall", heller, "hvordan er primtall fordelt ut over tallrekken".

 

Og et primtall på 17 mill. tegn har ingen praktiske anvendelser. Er du skikkelig paranoid, holder det med 4096 bits (eller i overkant av 1000 sifre).

 

Og for å være smått pedantisk, så multipliserer man ikke i RSA, man eksponentierer. Og det er bare bare ett tall som er tilfeldig valgt...

Lenke til kommentar
Er det GPU støtte i linux også? Ble fristet til å prøve, men nvidia kortet blir ikke brukt?

Ja, PrimeGrid er et av de prosjektene med best støtte for ulike plattformer. Det støtter blant annet:

 

CPU-computing under både 32bit og 64bit Linux

GPU-computing med AMD GPU under både 32bit og 64bit Linux

GPU-computing med Nvidia GPU under både 32bit og 64bit Linux

 

Det er litt mer info om det her.

 

Minimumskravene til GPU-crunching er ganske lave (fra Geforce GTX 9800 og Radeon HD 4770) men jo råere kort jo bedre. Det brukes bare single presicion (SP).

Lenke til kommentar

Ja, PrimeGrid er et av de prosjektene med best støtte for ulike plattformer. Det støtter blant annet:

 

CPU-computing under både 32bit og 64bit Linux

GPU-computing med AMD GPU under både 32bit og 64bit Linux

GPU-computing med Nvidia GPU under både 32bit og 64bit Linux

 

Det er litt mer info om det her.

 

Minimumskravene til GPU-crunching er ganske lave (fra Geforce GTX 9800 og Radeon HD 4770) men jo råere kort jo bedre. Det brukes bare single presicion (SP).

Da er jeg i gang :) Hva slags maskinvare kjører du på Boinc?

Lenke til kommentar
Tror ikke det er store penger å tjene på å kjøpe maskinvare til å regne på slikt :p
Dette er nok noe man gjør for samfunnsansvar, nyttig varmeutvikling eller for morroskyld.
Om man har en Nvidia-GPU eller Intel-CPU er min mening at det er bedre å bruke dem på folding@home, de resultatene kan i det minste hjelpe oss med mot bedre helse.
Folding@home er bare ett av mange helserelaterte distribuerte tungregne-prosjekter. Det er helt klart viktig, men det finnes også gode ikke helserelaterte samfunnsnyttige prosjekter. Jeg synes det er viktig å fordele regnekraften litt utover mange gode prosjekter i stedet for å bare satse alt på ett prosjekt.Det kanskje mist nyttige, seti@home, har dessverre størst oppslutning blant slike prosjekter siden de var først(?) ute og har fått massiv mediedekning.

 

Nei, Folding@Home er større.

 

Lenke til kommentar

Flott! :thumbup:

 

Jeg kjører Boinc på 2 stk Core 2 Duo. Jeg har også et Geforce 8800GTX som jeg tenkte jeg skulle sette på oppgaven etter hvert.

Har en pc med en Core 2 Quad med et Nvidia GTX 660. Lurte på putte i ett 9800 GTX kort også, men vet ikke hvor bra det går i Ubuntu? Støtter Boinc to skjermkort som ikke står i SLI? (burde kanskje lage en egen tråd på dette?)

Ellers så har jeg en server med 2 stk 2 kjernede xenon prosessorer jeg tenkte å sparke i gang. :)

Lenke til kommentar
17 millioner sifre skal ta flere minutter å laste ned over bredbånd? Det er ~ 17MB, altså tar det meg ca 2.5 sekund..
Oppdaterte artikkelen - det burde stått et halvt minutt. Vi velger likevel å tro at 55 Mbps ikke er så vanlig rundt om i de tusen hjem ;)

 

tar meg 3 1/2 minutt men så har jeg ekstremt tregt nett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...