Gå til innhold

Kjøp av avansert digitalkamera. RX100 VS X20


Anbefalte innlegg

Då har eg gitt speilreflekskameraet til søstra i gåve (Nikon D40), og eg vil handle eit avansert kompaktkamera til allsidig bruk.

 

Krav:

Kompakt - lommevennlig

Bra/ Veldig bra bildekvalitet

Enkelt i bruk

Raskt

Selvutløser

OK zoom

Bra kvalitet i mørke omgivelser

Pris max 4300kr

 

Så er veldig usikker på om eg skal gå for RX100 eller kommande X20...Har lest ein del opp og ned, men klarar ikkje å bestemme meg. X20 er litt større og mindre lommevennlig, men elsker det retro utseende.

X20 har litt bedre som, og er kanskje litt bedre i mørke omgivelser?

 

Håpar på hjelp frå nokon med god erfaring, all input blir verdsatt :)

Er ganske grønn på området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvom X20 er litt større og mindre lommevennlig er det også vesentlig bedre å holde i. Optisk søker har den også, slik at du slipper å holde kameraet på en armlengdes avstand når du skal fotografere. Hvis Fuji har rett skal også X20 være generelt bedre på bildekvalitet, men det vet man jo ikke sikkert før det faktisk er i butikkene og er blitt testet. Objektivet på X20 er også mye mer lyssterkt i tele-enden.

 

Jeg ville helt klart gått for X20, med mindre det er kritisk at kameraet er så lite som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet på test.

Bildebrikken til RX100 er dobbelt så stor som.i X20 som vil bety at RX100 sansynlig har bedrebildekvalitet.

på detaljgjengivelse, dynamisk omfang og høy Iso vil jeg tro RX100 er bedre, men tidlig å si enda.

RX100 er veldig kjappt og brukervennlig, men ikke like godt å holde i som X20, og X20 har søker, men RX100 har bedre skjerm.

Selv har jeg RX100 og synes det er fantastisk.

når det gjelder bilder i dårlig lys har RX100 en fordel på vidvinkel(større sensor og f1,8) mens X20 har en fordel på tele selv om RX100 har større sensor(f2,8 mot 4,9 på RX100)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til fujifilm så skal X20 være litt bedre på støy over ISO1600 enn X10, og være en del skarpere. RX100 er veldig mye bedre enn X10 på både støy og skarphet så det vil være en overraskelse hvis X20 er merkbart bedre enn RX100. Til normal bruk vil forskjellen være liten og ikke så mye å legge vekt på.

 

Grepet er mye bedre på X20, RX100 går betydelig lettere i lomma så det er de tingene du må velge mellom.

Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat RX100 på elkjøp. Har 30 dagers åpent kjøp, så om testen av X20 viser til merkbart bedre bildekvalitet o.l. så kan eg alltids levere det tilbake.

Når det gjelder grep, så kjem eg uansett til å kjøpe ei lærveske, så trur det ikkje blir problem. Syns også den optiske søkeren på X10 sugde, då den ikkje er som på speilrefleks (at ein ikkje ser akkurat det ein tek bilde av), så skjermen får vell duge. Blir morsomt å teste det framover, 4300kr er ingen upris om kameraet er så bra som ryktet seier :)

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med RX100, dessverre så er den for liten å bruke på vinteren. Jeg blir veldig fort kald på fingrene og må ha hansker, derfor har jeg også Canon G1X.

 

Trenger du minnekort? mymemory.co.uk anbefales, jeg har flere av disse kortene: http://www.mymemory.co.uk/SDHC/SanDisk/SanDisk-16GB-Extreme-SD-Card-%28SDHC%29-45MB_s---Class-10

 

Sjekk ut RX100 erfaringstråden

Lenke til kommentar

Etter nøye vurdering, har eg funne ut at X20 blir for stor og klumpete. RX100 har den størrelsen eg er ute etter, og eg kan ha den i ei lomme uten at det er for "sjenerande".

Ang minnekort kjøpte eg eit 8gb class 10 som nødløsning. Har bestilt 2 x 32GB class 10 frå Kina (SanDisk), så regnar med at det tek minst 1 mnd før eg får dei.

 

Har tenkt å kjøpe denne taska; http://www.ebay.com/itm/New-Sony-LCJ-RXA-Carrying-Jacket-Leather-Case-and-Strap-For-Cyber-Shot-DSC-RX100-/181070547103?pt=US_Camera_Cases_Bags&hash=item2a28a5489f

Er det noko bedre enn den der ute? Tenker kun beskyttelse for kameraet, og at eg kan ha den rundt halsen.

 

Har du tips til stativ for stillbilder og video? Tenker rundt 100cm høgt max, og at det er ganske lett. Ta med på tur, filme litt kampsport, ski etc. Tanker? :)

Lenke til kommentar

Hvis du kjøpte Sandisk-kort fra kina til en billig penge på f.eks ebay er det veldig sannsynlig at det er fakes. Og da fungerer de jævlig dårlig. Det koster ikke mye penger for minnekort fra f.eks minnekort.no, som er eid av japanphoto. Da får du hvertfall et ordentlig produkt.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på ebay når det gjelder minnekort. Greie minnekort er nå så billige at de kjøper jeg i Norge.

Lenke til kommentar

Ser nå at mymemory er eit veldig godt alternativ til ebay, så sende mail og kanselerte orderene. Takk for tipset kelux!

Det fotostativet såg veldig bra ut, og det kostar rundt 1200kr på ebay, så er faktisk billigare i Norge. Er det såpass med pengar ein burde legge i tripod? (Tenkte eg fekk noko til 200-300kr) Tenker kvalitet?

 

Skal sjekke ut den tråden.

Lenke til kommentar

Det er et stativ til under 600kr. Hva forventer du egentlig? Du får nesten ikke gode stativ med kulehode til under 2000kr. Jeg hadde et Benrostativ tidligere som var ca like stor, den kostet nesten 3500kr i butikk da jeg kjøpte den.

 

Du får billige videostativ overalt, sjekk prisguiden.

Forventer god kvaliet. Son sagt, så veit eg ingenting om stativ, derfor spør eg nokon som kan noko om det.

Regnar med at eg ikkje har behov for eit stativ til 3000kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...