Gå til innhold

Vare kjøpt via ebay fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg en klokke på fra en selger i USA via ebay. Til min store skuffelse fungerer den ikke i det hele tatt. Skal kontakte selger men vet ikke hva jeg kan kreve, at jeg sender den tilbake og får pengene tilbake? Kan jeg kreve at selger betaler frakten tilbake, eller må jeg stå for den? Kan selger velge å sende meg en ny vare i stedet, og må jeg da betale moms enda en gang? Så lurer jeg på det med momsen, den er vel tapt for altid selv om jeg sender varen tilbake.

 

Hvordan gjør jeg det hele i praksis. Vet ikke helt hva jeg skal skrive til selger. Hva er vanlig å skrive på engelsk. At varen ikke fungerer og hva jeg forventer at selger gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv til selgeren at varen ikke fungerer, og at du vil ha ny vare, eller pengene igjen. Om jeg ikke tar helt feil er reglene til Ebay slik at du må sende varen i retur, om ikke selgeren er grei og lar deg slippe dette. Dessverre kan det hende at du selv må stå for portoen, men selgeren er pliktig til å akseptere retur av en vare som ikke er solgt som anvist.

 

Om selgeren nekter kan du opprette sak mot selgeren. Ebay er godt beskyttet mot dette, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Momsen er nok tapt om du sender varen tilbake og får pengene igjen. Man kan ikke forvente at selgerne på Ebay skal kunne de idiotiske tollreglene vi har i Norge, men om du får ny vare tilsendt må du ihvertfall sørge for at selgeren merker tollskjemaet med en pris på under 200 kr, så du ikke betaler moms for samme vare to ganger.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244985&epslanguage=no

 

For å få refundert toll og avgifter ved retur eller bytte av varer kjøpt på internett, må du kunne dokumentere at varen er fortollet inn i Norge og at den er sendt i retur.

 

Hvis en vare som tidligere er fortollet inn i Norge blir sendt tilbake til utlandet, kan du søke om å få avgiftene refundert.

 

Du må selv gjøre en avtale med selger om at han aksepterer returen. Du kan få avgiftene refundert hvis selgeren gir deg en ny vare i bytte og du fortoller denne inn i Norge eller hvis selgeren godtar å heve kjøpet.

 

Søknad om refusjon av avgifter sender du til tollregionen der du bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv til selgeren at varen ikke fungerer, og at du vil ha ny vare, eller pengene igjen. Om jeg ikke tar helt feil er reglene til Ebay slik at du må sende varen i retur, om ikke selgeren er grei og lar deg slippe dette. Dessverre kan det hende at du selv må stå for portoen, men selgeren er pliktig til å akseptere retur av en vare som ikke er solgt som anvist.

 

Om selgeren nekter kan du opprette sak mot selgeren. Ebay er godt beskyttet mot dette, så det er ikke noe problem.

 

Blir til at jeg sender den i retur, men skal jeg ha hele beløpet jeg betalte til selger tilbake, eller bare det jeg betalte for varen og ikke det selger betalte for å sende den til meg?

 

Hva skriver jeg på tolldeklarasjonen når jeg skal sende til USA? Er det noen beløpsgrense for tollfri innførsel som jeg må passe på der?

Lenke til kommentar

Blir til at jeg sender den i retur, men skal jeg ha hele beløpet jeg betalte til selger tilbake, eller bare det jeg betalte for varen og ikke det selger betalte for å sende den til meg?

 

Hva skriver jeg på tolldeklarasjonen når jeg skal sende til USA? Er det noen beløpsgrense for tollfri innførsel som jeg må passe på der?

 

Er ikke helt sikker. Har aldri mottatt defekte varer, men Ebay har egne forum du kan spørre på. Folk har som regel svært god peiling.

 

Når jeg sender varer til utlandet bruker jeg bare å skrive 20 dollar som verdi, og krysse av som gave. Ingen som har klaget på dette tidligere, og varen har alltid kommet frem.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette ble bare mer og mer rot. Retunerte varen, men den kom aldri fram til selger igjen, så jeg må annse den som tapt:( Kan søke om erstatning fra Posten men får vel neppe igjen det jeg opprinnelig skulle ha. Selger vil vel sikkert ikke returnere noe penger til meg heller når vedkommende ikke får varen.

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar

Registrerte du en sak her?

http://resolutioncenter.ebay.com/

 

Nei, fikk ikke gjort det før det var for seint:(

 

Hva skal jeg skrive på erstatningskravet til Posten? Beløpet jeg betalte for den inklusive frakten hit? Det er jo det den var verd for meg, siden det var det jeg skulle fått igjen dersom selger hadde mottat den i retur, men siden den var DOA så er den vel ikke verdt stort i seg selv. Må jeg sende med utskrift fra Paypal som dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Nei, fikk ikke gjort det før det var for seint:(

 

Hva skal jeg skrive på erstatningskravet til Posten? Beløpet jeg betalte for den inklusive frakten hit? Det er jo det den var verd for meg, siden det var det jeg skulle fått igjen dersom selger hadde mottat den i retur, men siden den var DOA så er den vel ikke verdt stort i seg selv. Må jeg sende med utskrift fra Paypal som dokumentasjon?

Ble pakken sendt med sporing?

Uten sporing så vil du nok ikke få noen erstatning fra Posten.

Men jeg ville ihvertfall gitt selger dårlig karakter, siden selger og har et ansvar.

Lenke til kommentar

Ble pakken sendt med sporing?

Uten sporing så vil du nok ikke få noen erstatning fra Posten.

Men jeg ville ihvertfall gitt selger dårlig karakter, siden selger og har et ansvar.

 

Ja, den gjorde det, og alikevel klarer de ikke å finne den. Men det står at erstatningen er 44,5 SDR plus frakt og det er jo ikke halvparten. Etter som om dette har dratt sånn ut i tid, så virker det som om det er for seint å gi selger karakter:( Så jeg må nok avskrive det som et bomkjøp og bli mer skeptisk til å handle slike steder.

Lenke til kommentar

Du må ta det gjennom paypal. Si at selger solgte deg en vare som ikke fungerte, du returnerte den med sporing og selger nektet for å ha mottatt den selv om den har ankommet.

 

Eventuelt kan du ta det gjennom kort leverandøren din, jeg betaler f.eks med american express, og har opplevd å ikke få varen , eller at jeg fikk noe helt annet, og fikk tilbake pengene av de uten noe problem. Bare si at du har blitt scammet. :)

 

Hvor mye kostet klokken din?

 

edit:

 

Som regel så er ebay og paypal på din side i sånne saker, og de kommer mest sannsynlig til å be selger refundere pengene til deg.

 

Søk på "dispute ebay".

https://www.google.no/search?q=dispute+ebay&aq=f&oq=dispute+ebay&aqs=chrome.0.57j0l3.1921j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Du må ta det gjennom paypal. Si at selger solgte deg en vare som ikke fungerte, du returnerte den med sporing og selger nektet for å ha mottatt den selv om den har ankommet. Eventuelt kan du ta det gjennom kort leverandøren din, jeg betaler f.eks med american express, og har opplevd å ikke få varen , eller at jeg fikk noe helt annet, og fikk tilbake pengene av de uten noe problem. Bare si at du har blitt scammet. :) Hvor mye kostet klokken din? edit: Som regel så er ebay og paypal på din side i sånne saker, og de kommer mest sannsynlig til å be selger refundere pengene til deg. Søk på "dispute ebay". https://www.google.no/search?q=dispute+ebay&aq=f&oq=dispute+ebay&aqs=chrome.0.57j0l3.1921j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8
'

 

Men problemet er at det jo er postverket (USPS) som har rotet bort pakken, og derfor kan vel mottaker nekte å tilbakebetale noe når jeg vedkommende ikke har fått den defekte varen tilbake.

 

Det var litt over 1000,- kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge mottaker ikke har mottatt pakken, så plikter han ikke å betale noe tilbake nei. Det stemmer. Det er avsender som står ansvarlig for pakken til mottaker har kvittert på at han/hun har mottatt den.

 

Du må i så fall rette krav om erstatning mot UPS, men jeg vet ikke hvordan deres policy er i forhold til pakker og forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...