Gå til innhold

Finnes det et reelt alternativ til Airplay for Android?


John-B

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt iPhone og fikk virkelig sansen for Aiplay. Muligheten for å ekstremt enkelt få opp både musikk og video på TV-en.

 

Kjøpte en Samsung Galaxy S3 som jeg forsåvidt er fornøyd med, men jeg savner altså muligheten for å spille youtube videoene, eller musikken fra musikk-apps direkte på TV-en.

 

Er dette i det hele tatt mulig på en brukervennlig måte?

 

Nå vet jeg at dere skal nevne både DLNA og Allshare. Disse begrepene er jeg kjent med, men jeg, til tross for at jeg er meget teknisk oppegående, fortstår rett og slett ikke hvordan dette fungerer. Dvs, slik jeg forstår det, er dette veldig lite brukervennlige løsninger.

 

Slik jeg har oppfattet det lar DLNA deg browse innhold du deler på mobilen, fra en DLNA mottaker (f.eks. TV). Om dette er korrekt oppfattet er ikke DLNA et alternativ til Airplay. Jeg vil bruke ønsket musikk/video-app på telefonen, og styre innholdet Appen på telefonen.

 

Allshare Play er navnet på en App på mobilen min. Hva den gjør vet jeg ikke siden den ikke starter (får bare "Authentication error" når den starter). Men så vidt jeg har forstått er det dette som minner mest om Airplay. Men om jeg forstår riktig må du styre ting fra denne appen? Dvs, du kan fortsatt ikke starte en sang i f.eks. Winamp Appen, og få den opp på TV-en?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste skulle være dekket over her. Når det gjelder youtube-video, ligger det et valg i menyen på youtube-appen som syncer tv og mobil. Altså for smartTV og konsoll. Ellers kan du laste ned youtube remote (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.ytremote&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5nb29nbGUuYW5kcm9pZC55dHJlbW90ZSJd) for styring av youtube på pc. Den er utviklet av Google, og gjør jobben utmerket.

Lenke til kommentar

Vizio Co-Star er genial for å overføre alt av media :)

Den har en del send-to-tv innebygd. På min Galaxy s3, kan jeg:

- Titte rundt på Youtube, og starte avspilling på telefon, eller sende til TV

- Titte rundt på bilder/video tatt med kamera på min telefon, og sende over til TV. Det funker forresten også å bla blant bildene på telefonen mens man ser det samme på TV

- Titte rundt på min lokale nettverks-stasjon etter videoer, starte de opp og sende de til TVen.

 

Nå kan man uansett gjøre all den jobben direkte på fjernkontrollen til co-star, men viser hvor lett det er å sende fra telefon til tv.

 

Boksen er genial, og det ligger allerede Netflix (VPN for amerikansk konto), vudu, Mgo, Amazon prime m.m på boksen installert.

Alt jeg har installert er PleX, es file explorer og noe andre greier.

 

At den har hdmi-passthrough og muligheten til å erstatte alle dine fjernkontroller (get-boks og philips tv her) gjør at den har blitt sentrum i stua :)

 

Bare synd Ouya ikke kommer med hdm passthrough, for da tror jeg det hadde blitt min nye boks :)

Endret av olspal
Lenke til kommentar

 

Med Allshare cast hub skal det funke. Lest masse drit om den, men forstår det som at den er blitt oppdatert å skal fungere bra nå. Bestiller du over nett har du uansett angrerett å kan bare sende tilbake. :-)

Mener at galaxy s3 skal fungere med miracast. Så det kan jo være lurt å finne en dongle som støtter miracast om du ikke går for allshare cast hub.

Lenke til kommentar

Vil bare forsikre meg om et par ting (få det i klartekst).

 

1. Det finnes ingen audio eller video push-streaming (vet ikke om dette er terminologi som brukes, men jeg tipper dere forstår) via trådløse protokoller på et systemnivå, slik Apple har med Airplay? (altså, hvor man selv velger ut-kilde nativt) Så skal jeg bruke DLNA må jeg spille all media gjennom en DLNA-app?

2. Vil jeg spille Spotify fra Android på stereoen i stuen trådløst (type it just works) må jeg bruke blåtann?

3. Vil en DLNA reciever type PS3 e.l. kunne bare ta imot en stream og dytte den rett ut? (i motsetning til å prøve å styre media som streames via sine egene menyer)

 

"Edit: evt. kan potensielt Miracast løse ønskene mine? Eller blir dette like begrensende som HTC HD Media Link?"

 

Uansett: Så over til litt rageing under antagelsen at svarene blir ja, ja og nei (hopp gjerne over)

Jeg elsker Android, men: Hvor forbasket vanskelig kan det være for et av verdens største teknologiselskaper å få streaming til på en skikkelig måte i 2013 uten idiotiske fjaseløsninger?

Og hvorfor er Android så idiotisk dårlig på blåtann? Blåtann 4.0, joda, DET "støttes", men gidder vi å implementere noen av protokollene, nei! "sende ut mediainfo om musikk til mediasystemet i en bil, det klarer vi ikke, da må du gå til Apple" Lysten på spennede lavenergi blåtanntilbehør, kjøp gjerne en halvannet år gammel Apple telefon, skal du ha Android må du velge med skikkelig omhu, for her i gården er ingenting gitt.

Og headset kontrollere. Der må du laste ned en egen app for å få god funksjonalitet. For det er på ingen måte en naturlig ting å implementere i en moderne telefon.

Jeg må si at selv om IOS ikke støtter FLAC, avi, mkv etc. etc. så er det en langt bedre mediaplattform i hjemmet enn Android, og det bare fordi Google ikke gidder å gjøre de små detaljene riktig. Glad jeg har en Ipad til bruk i heimen, for da kan jeg ha Android i bukselommen.

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...