Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3024 Matematikk R2


Anbefalte innlegg

Ifølge forhåndssensurrapporten så må:

"I en fullgod løsning må ekstremalpunktene i endepunktene av definisjonsmengden tas

med."

 

Har dere lært om det? Synes det høres veldig rart ut! Dette er jo ikke ekstremalpunkter? (særlig hvis de har en lavere funksjonsverdi enn ekstremalpunktene). Lærerne på skolen min sa vi ikke skulle gjøre dette på eksamen, da de også syntes dette hørtes rart ut. Dette sa de før eksamen. Rart eller hva?

 

Når jeg hadde heldags og andre prøver var det en vanlig oppfatning at slike punkter skal være med. Både når du løser en vanlig trigonometrisk liking eller finner ekstremalpunktene. Fordi x-verdien er med i definisjonsmengden. Læreren trekt andre ned for å ikke ha med slike punkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge forhåndssensurrapporten så må:

"I en fullgod løsning må ekstremalpunktene i endepunktene av definisjonsmengden tas

med."

 

Har dere lært om det? Synes det høres veldig rart ut! Dette er jo ikke ekstremalpunkter? (særlig hvis de har en lavere funksjonsverdi enn ekstremalpunktene). Lærerne på skolen min sa vi ikke skulle gjøre dette på eksamen, da de også syntes dette hørtes rart ut. Dette sa de før eksamen. Rart eller hva?

 

Du må se på hvordan klammeform det er rundt grenseverdiene. hvis det står [x,y], så skal disse verdiene medregnes i det definerte området, altså "til og med" disse verdiene. Står det <x,y>, skal ikke disse verdiene være med.

Lenke til kommentar

Du må se på hvordan klammeform det er rundt grenseverdiene. hvis det står [x,y], så skal disse verdiene medregnes i det definerte området, altså "til og med" disse verdiene. Står det <x,y>, skal ikke disse verdiene være med.

Ja, det skjønner jeg. Men når det egentlig ikke er et ekstremalpunkt for den x-verdien, så skal man fortsatt markere det, det var det som hørtes rart ut. F.eks toppunktet er (1,3), mens funksjonen er innenfor x=0 og x=uendelig. Da skal du inkludere det punktet som er i f.eks (0,1) og si at det er et ekstremalpunkt. Det høres litt rart ut, men da har vel vi lært det feil.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

 

Skal visst ha den jeg og!

 

Leste for lenge siden om et høringsforslag til udir der de snakket om å legge om hvordan eksamen ble vektlagt, var noe om at del 1 skulle vare i 3 timer og telle mest i vurderingen. Noen som vet noe om dette?

Jeg tror dette tiltaket vil tråde i kraft fra vår 2015. Se vedlegget. Det er et eksempel på R2 eksamen fra vår 2015. Del 1 - 3 timer, del 2 - 2 timer. Dette blir veldig bra, synd vi får ikke sånn. Fordi det er slik det burde egentlig være. Del 1 skulle telle mest, siden det er her det sjekkes dine rene matematiske kunnskaper.

 

Men hvis du ser på matematikk eksamen fra HØST 2012 (1T, R1, R2) så ser vi tendensen på at dem prøver å utvide arbeidsmengden på Del 1. Det er flere oppgaver, og arbeidsmengden blitt større i forhold til alle eksamen siden 2009. Dem begynner å tilpasse Del1 til overgangen i 2015. Så jeg er rimelig sikkert på at det blir mange oppgaver på Del1 i V13, på samme måte som i H12. Men det blir fortsett 2 timer på del1.

 

Håper så sinnsykt på at jeg kommer opp i R2.

 

Du har vel ikke fasit til den R2 eksamen fra vår 2015?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...