Gå til innhold

Slik kommer du rundt Apples nettbank-sperre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen heter "Slik kommer du rundt nettbank-sperren på Mac".Løsningsforslag "Bruk Windows-PC".Ja, det tipset er nok til stor hjelp for Mac-brukere som trodde at de som har skrevet artikkelen hadde et snev av kunnskap om hva de pratet om. Det er et svar jeg forventer av folk som ikke kan noe som helst om IT.Nok et fantastisk tips fra hardware.no!

 

Vi kan nok om IT at vi spør brukerne om å kjøre nettbank gjennom Windows, i steden for mac. Apple er et fengsel, Apple bestemmer. I Windows/Linux kan man faktisk bestemme selv!

Lenke til kommentar

Grøss og gru, Java kaffen på Linux er helt forferdelig i nettbanken... Mye venting og kluss med innloggingen, kan ikke akkurat si at Oracle har prioritert Linux gutta.

Og isteen funker dårlig også, da nettbanken direkte avviser dem.

isteen funker helt greit her hos meg og jeg får både logget inn med bankid og betalt regninger med bankid i min nettbank.

Lenke til kommentar

Alternativ 6.

 

Åpne terminal:

 

sudo mkdir /System/Library/Launchdaemons/Disabled

 

sudo mv /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.xprotectupdater.plist /System/Library/LaunchDaemons/Disabled/com.apple.xprotectupdater.plist

 

sudo /usr/libexec/PlistBuddy -c "Delete:JavaWebComponentVersionMinimum" /System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/XProtect.meta.plist

 

Tada :)

Åpne Terminal og kjør:

sudo vim eller nano /System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/XProtect.meta.plist

 

Der ligger det en string med 1.7.11.22, endre den til 1.7.1.19

 

Så restart Safari, det skal fungere.

 

Eller

 

Eplemenyen -> System preferences -> Security & Privacy -> Hengelås -> Advanced knappen -> Automatically update safe downloads list uncheck

Lenke til kommentar

[Vi kan nok om IT at vi spør brukerne om å kjøre nettbank gjennom Windows, i steden for mac. Apple er et fengsel, Apple bestemmer. I Windows/Linux kan man faktisk bestemme selv!

 

Tja... iOS er et fengsel men ikke MacOS X -- Mac-brukere kan faktisk bestemme selv også. Sikkerheten er skrudd på default men man kan skru det av hvis man vil ta sjansen på å kjøre programvarer som har såpass store sikkerhetsjull at de har blitt svartelisten inntil fikser er på plass. Hvis man ikke vil at Apple bidrar til å sikre maskinen så kan man skru det av. Man går inn på Preferences > Security & Privay, klikker på Advanced-knappen og så skrur av "Automatically update safe downloads list". Men, jeg hadde ikke anbefalt det...

 

Det som er kritikkverdig er at man ikke får en varsel med evt. mulighet til å "avvente i x dager" eller lignende, men de siste par hullene i Java applets har vært såpass alvorlige at Apple har nok følt seg nødt til å sperre det selv om Oracle ikke hadde oppdateringen klar ennå. Hadde en masse MacOSX maskiner blitt angrepet så hadde Apple også fått kritikk selv om feilen ligger hos Oracle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativ #3 bør byttes med alternativ #1.

Mac er rett og slett noe dritt.

Bruk Windows eller Linux pls.

Helst linux.

 

Hva er det du egentlig snakker om? Hvorfor skal folk helst velge linux? Jeg er selv ivrig bruker av flere linux distribusjoner, men det er jo åpenbart at produkter uten kommersiell oppbakking har en reell utfordring i forbrukersammenheng. Kan du tenke deg hvordan Ola/Kari reagerer hvis noe går galt, og de ikke har noe sted å gå for å fikse dett? :omg: Uten å ha ninja skills i googling og forum-navigering.

 

Personlig skulle jeg ønske at linux ble mer populært, fordi det uten tvil er både sikkert og robust. Men uten en kommersiell pådriver (Canonical er på god vei), så er ikke linuxdistribusjoner et alternativ til win/mac for mannen i gata.

 

Det som heller ikke henger helt på greip her er at du promoterer både windows og Linux. Linux og Windows er ulike i både arkitektur, brukeropplevelse. Windows/MS og Linux er også fundamentalt forskjellige både kommersielt og ideologisk, så jeg forstår ikke hvorfor du mener disse alternativene er de beste. Hvorfor? =)

Lenke til kommentar

 

 

Hva er det du egentlig snakker om? Hvorfor skal folk helst velge linux? Jeg er selv ivrig bruker av flere linux distribusjoner, men det er jo åpenbart at produkter uten kommersiell oppbakking har en reell utfordring i forbrukersammenheng. Kan du tenke deg hvordan Ola/Kari reagerer hvis noe går galt, og de ikke har noe sted å gå for å fikse dett? :omg: Uten å ha ninja skills i googling og forum-navigering.

 

Personlig skulle jeg ønske at linux ble mer populært, fordi det uten tvil er både sikkert og robust. Men uten en kommersiell pådriver (Canonical er på god vei), så er ikke linuxdistribusjoner et alternativ til win/mac for mannen i gata.

 

Det som heller ikke henger helt på greip her er at du promoterer både windows og Linux. Linux og Windows er ulike i både arkitektur, brukeropplevelse. Windows/MS og Linux er også fundamentalt forskjellige både kommersielt og ideologisk, så jeg forstår ikke hvorfor du mener disse alternativene er de beste. Hvorfor? =)

Hei.

Det jeg prøver å få frem er at Microsoft har påpekt at de ikke vil svartliste noen som helst tredjepartsprg. Og når det gjelder linux, ja så skjønner du at jeg mener at fordelene med openspurce kommer frem i slike problemer som dette.

I disse distr. Så er d pr. Dags dato ingen sperre på tredjeparts prg./annen software.

Dette har ingenting med ideologi å gjøre :o

Og linux (ubuntu) er like brukervennlig for ola som Mac er. Mac er basert på linux... if u didnt kno?

Lenke til kommentar

En liten feil, Mac er ikke basert på Linux, de deler litt Unix røtter...

Men Mac har sterkere bånd til BSD enn Linux, og en del av årsaken er vell også at BSD lisensen lar Apple ta det de vil ha og selge det.

GPL ville ha ødelagt mye av Apple sin makt, men muligens vært bra for oss forbrukere.

 

Ellers så svartelister OpenSource også, blant annet kastet Ubuntu ut Java lenge før hele sikkerhetsproblemet kom (Årsaken var problemer med Oracle)

Og FireFox deaktiverer Java i nettleseren og aktiverer ikke alltid når den er oppdatert.

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme utgangspunktet til mac os ,Windows og Linux

grovt sett så kan man si at det begynte noen få personer selskap som skulle lage pcer til foket

Personene bak dett gi hver til sitt og da fikk man etter hver Apple og Microsoft

Apple forsatte på de opprinnelige filosofien mens Microsoft fikk oppgaven i å lage operativsystemer.

 

Apple fikk altså lov til å bestemme lit mere selv , mens Microsoft måtte ta mere hensyn til markedet da.

Etter hver er disse 2 selskapene blitt kommersielle.

 

For en del år siden var det en del folke som irriterte seg over at det var lite gratis eller biling programvare tilgjengelig

Da ble linux skap

Da var det i grunnen de som var spesielt interessert i data ,som likte å skru og fikle med maskinen som stod bakk dette systemet. Det er også derfor at det egentlig bare er en plattform for lage operativsystemer.

 

Det er også derfor bare Windows og til dels Mac os fik aksept først

Linux har blitt hengende etter på grunn av dette

Nå har det nærmet seg de andre systemene , men er ikke helt der enda

 

mange gange påståes det at det er så enkelt å gå over til andre systemer , men da tar man ikke særlig hensyn til det behovet brukeren har og mulighetene.

Her påståes det at man finner den samme typen programmer for alle 3 systemene uten at det nødvendig er sant

2 programmer av samme type for hver sitt system er ikke nødvendigvis helt like , og det kan vær den forskjellen som avgjør hva man vil bruke

 

Når man så skal bruke enkelte tjenester som nettbanken og deler av systemet svikter så får man problemer.

Det er altså ikke på grunn av java man velger å bruke et system som ikke virker med det men på grunn av alt det andre

 

Nå vil jo ikke alle ha Windows pc bare fordi de fungerer best med JAVA .

Likevel så høres det ut som det er det eneste muligheten

 

Man må bare finne ut hva som fungerer hvis ikke java funger uten å bytte system

Lenke til kommentar

Hei.

Det jeg prøver å få frem er at Microsoft har påpekt at de ikke vil svartliste noen som helst tredjepartsprg. Og når det gjelder linux, ja så skjønner du at jeg mener at fordelene med openspurce kommer frem i slike problemer som dette.

I disse distr. Så er d pr. Dags dato ingen sperre på tredjeparts prg./annen software.

Dette har ingenting med ideologi å gjøre :o

Og linux (ubuntu) er like brukervennlig for ola som Mac er. Mac er basert på linux... if u didnt kno?

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvor kommer dette med svartelisting av tredjeparts-prgramvare fra? Jeg kan ikke forestille meg at noen av aktørene vil tjene på å svarteliste programvare laget av andre.

 

Grunnen til at jeg nevnte ideologi er at jeg har møtt noen som mener at teknologisk frihet trumfer alt annet. Men når du ikke har noe imot Windows/Microsoft, så er det tydelig at du ikke kommer fra denne gaten. Jeg lurte derfor på om hvoror du mener win/linux er de beste alternativene, mens OSX bare er søppel?

 

Å påstå at Ubuntu er like brukervennlig som OSX på bakgrunn av at de har samme underliggende teknologi, blir for meg helt fjernt. Påstår du at alle unix-lignende systemer er like brukervennlig? Jeg tror ikke jeg vil karakterisere Gentoo og Arch som brukervennlige ;p Jeg har sittet med Ubuntu 12.04 i snart et år nå, og jeg er enig med deg at brukervennligheten har økt betraktelig de siste årene. Dette er dog på grunn av de forbedrede egenskapene til operativsystemet, ikke den underliggende arkitekturen.

 

Jeg mener ikke å være spydig, men jeg forstår virkelig ikke konklusjonen din. Jeg er fullt klar over at OSX er basert på et *nix system, og jeg mener at det er en positiv egenskap ved Apples operativsystem da de naturligvis arver et godt stabilt fundament for å minske risiko for angrep og annen uønsket oppførsel. :)

 

Det er viktig å ha i bakhodet at *nix/Linux kun er kjernen for et operativsystem. Brukervennlighet og funksjonalitet bygges oppå dette fundamentet. Ubuntu/Canonical har gjort det på sin måte, og Apple har gjort det på en annen måte. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...