Gå til innhold

[Løst] Vil skifte navn...


Danek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må søke hos skatteetaten

 

Meir info finner du i Lov om personnavn (navneloven)

 

 

Når det gjeld sjølve navnet så er det ikkje lov med personnavn som kan være til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Akkurat det blir ei konkret vurdering som eg ikkje vil legge meg borti.

Men med god argumentasjon så er det mulig det går.

Lenke til kommentar

Virker litt lite gjennomtenkt, husk du kan ikke bare bytte når du vil :)

 

Behandlingstid

Det tar cirka 3 uker å behandle en søknad om navneendring. Når vi har godkjent eller avslått søknaden din, får du et brev om dette til din folkeregisterte adresse.

Klage

Rett klageinstans er fylkesmannen i det fylket du er bosatt. Du må likevel sende klagen via skattekontoret.

Under 18 år?

Er du under 18 år, må den eller de som har foreldreansvaret for deg samtykke i navneendringen. Dersom navneendringen gjelder et barn over 12 år, må også barnet selv samtykke.

 

Du kan forresten bare bytte navn en gang per TIENDE år, så tenk deg godt om.

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å ikke gjøre det.

Jeg kan se for meg at du vil få problemer, spesielt hvis du bruker navnet blant andre mennesker.

Folks reaksjon ville vært vantro, mange ville sannsynligvis ikke trodd deg. Du ville fått en god del oppmerksomhet, sannsynligvis noe i form av kritikk.

 

Dessuten er det svært plagsomt å få mye oppmerksomhet rundt seg på grunn av en ting, det vet jeg mye om. Jeg har to forbaskede øyne som reagerer på alt fra tørr luft til eksos til pollen, og er dermed knallrød i øyen"hviten" minst 50% av tiden.

Dette gjør at jeg flere ganger daglig kan bli spurt om jeg har røyka hasj, bli kontaktet av fullstendig fremmede mennesker som, til bitter forargelse, gjør meg klar over at øynene er røde, og at jeg får spørsmål om det hele tiden. Jeg får aldri lov til å glemme det, og blir ikke alltid behandlet som et vanlig menneske.

 

Hvis du får like mye oppmerksomhet rundt navnet ditt kan jeg garantere deg at det ikke blir morsomt.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...