Gå til innhold

Forbrukerrådet: ? Krev fotobevis!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sies også at produktet skal tåle normal bruk. Hva som er normalt er et tolkningsspørsmål, men hvis det er tvil om skaden har oppstått under normal bruk så bør verkstedet også dokumentere at skaden skyldes unormal bruk. For eksempel er det ganske så normalt å snakke i telefonen, med den nedre delen noen cm fra munnen. Telefonen skal tåle fukt i lufta man puster ut. Tåler den ikke det, så er det en reklamasjonssak, der fuktindikatoren ikke er noe bevis for at kunden har utsatt telefonen for unormal bruk.

 

Bare som et lite apropos, det var en sak på Forbrukerinspektørene eller TV2 hjelper deg, der en kunde hadde kjøpt en badedrakt som ikke tålte vann. Fargene bare rant av. Det sto til og med på vaskelappen at den ikke tålte vann. Det var etter forbrukerrådets mening en klar reklamasjonssak. Det må kunne forventes at en badedrakt tåler vann. På samme måte vil nok vanntette telefoner (IP67) med fuktskader være en klar reklamasjonssak nesten uansett hvordan kunden har behandlet den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

EN IP67 sertifisert telefon er kun IP67 sertifisert dersom alle åpninger er skikkelig forseglet, så selv om det er en "vanntett" mobil, er det ikke automatisk en klar reklamasjonssak om det viser seg at det var en brukerfeil.

 

Bilde av en fuktskade for folk uten erfaring med fuktskader på elektronikk er ikke altid så opplysende heller, folk vet som regel ikke hva de ser på eller hva som verkstedet mener er skadet, med mindre det renner vann ut av telefonen.

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar

Ikke alltid det hjelper med "fotobevis".

 

Jeg ba om det, og fikk det. Tenkte deretter: OK da må jeg betale for et nytt hovedkort allikevel.

 

Googlet deretter hovedkort til telefonmodellen min, og ble ganske paff da jeg oppdaget at bildet jeg var blitt tilsendt ikke hørte til telefonen min i det hele tatt - det var til og med av en helt annen telefonmodell!

- så å kreve å motta et foto beviser ingen ting!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom verkstedet sender deg et fotobevis, og det fotoet de sender til deg ikke er i samsvar med din hardware, så styrker vel det din sak ytterligere?

Det du har mottatt må jo da kunne være bevis for at de ikke har noe bevis? Er jo ikke din telefon de har sendt bilder av? Håper for guds skyld at du ikke gav deg på det?

Lenke til kommentar

Ikke alltid det hjelper med "fotobevis". Jeg ba om det, og fikk det. Tenkte deretter: OK da må jeg betale for et nytt hovedkort allikevel. Googlet deretter hovedkort til telefonmodellen min, og ble ganske paff da jeg oppdaget at bildet jeg var blitt tilsendt ikke hørte til telefonen min i det hele tatt - det var til og med av en helt annen telefonmodell! - så å kreve å motta et foto beviser ingen ting!

 

Det er jo noe som heter menneskelig feil! For det første kan det være de har mixet opp din ordre, de kan ha tatt feil når du har klaget i ettertid.

 

Hvorfor ikke kontakte verkstedet med det du vet? At bildet er feil og det må ha skjedd en mixup et sted. Henvis gjerne til det du har funnet på google.

 

Hva er mest naturlig? At det har skjedd n feil eller at dette er en storslått svindel fra noen som har som jobb å reparere mobiler.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle sluttet moben å ta lading.

Ladekontakten var knekt av fra hovedkortet inne i tlf.og slikt dekkes ikke fikk jeg beskjed om.Fysisk påført av bruker.Ja jeg har fysisk satt inn ladekontaten.

Heretter blir det kun billigtelefoner på meg,betaler ikke flere tusen for ting som ikke tåler bruk. Opplever mobilbransjen som useriøs,rett og slett.Bra forbrukerrådet har voknet.Det er kundene bransjen lever av,og det er viktig å klage når en blir dårlig behandlet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...