Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 820


Anbefalte innlegg

Og enda har ikke din kjære doro noen av delene :rofl:

Har aldri hatt en Doro-telefon, men om du er på jakt etter en ny Android-telefon med noe så spesielt som utskiftbart batteri og minnekort så har de noe som passer for deg: http://www.teknofil.no/artikler/doro-phoneeasy-740/116044

 

For min egen del er jeg rimelig fornøyd med å ha LTE-støtte, 64 GB innebygget, en telefon som lades hurtig og greit via kabel og et batteri som ikke trenger utskifting i de årene jeg har tenkt å bruke min iPhone. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig sted for å sammenligne kameraene.

 

Virker som optikken er bedre hos Nokia og etterbehandlingen er dårligere, hvis man ser på iPhone f.eks ser man at gul og blåfargene på fargekartet er feil, mens 820 er ganske riktig. Mens det er vesentlig mindre bildestøy på iPhone. Så kan noen andre få lov til å bedømme hva som er best :)

 

Fargene til Lumia 820 virker utvasket, og kontrastomfanget er dårligere, etter det jeg kan se. Nokia har en noe mer aggressiv oppskarping av bildet i etterbehandlingen, noe man ser tydelig på f.eks teksten i gråtoneplakaten, og som resulterer i mer støy. Tydelig blå/lilla fargestikk hos Nokia på fargeposteren, mens iPhone 4S til tider er litt vel varm i fargetonene. iPhone 5 ligger et sted imellom de to fargemessig, og er kanskje den mest nøytrale alt i alt av de tre når det gjelder farger. iPhone 4S og 5 tar i alle fall jevnt over bedre bilder enn Lumia 820 - og sannsynligvis også minst like bra som Lumia 920. ;)

Lenke til kommentar
"Begge er litt sånn 2011"? Med 4G, NFC, trådløs lading og kraftig innmat er 820 veldig 2011 ja. I tillegg har den plass til minnekort og utskiftbart batteri uten at man må frem med en spesialtrekker. 820 retter seg vel i hovedsak mot de som ønsker en litt mindre telefon enn 920.
Jepp, både "4G" (LTE og Mobile WiMAX), NFC, trådløs lading, plass til minnekort og utskiftbart batteri kan man finne i telefoner fra før 2011, så ingen av disse tingene er noe spesielt nå i 2013. Lumia 820 ville hatt "kraftig innmat" om den var blitt lansert i 2011, etter dagens standard har den ikke noe spesielt kraftig CPU eller GPU.

 

Tror du undervurderer cpuen i lumia 820 litt. Den løper runder rundt 4s sin og ble sett på som en av de kraftigere 2 kjerne prosessorene gjennom 2012.

 

www.anandtech.com/show/5559/qualcomm-snapdragon-s4-krait-performance-preview-msm8960-adreno-225-benchmarks/2

 

Prosessoren yter omtrent som cpuen i iphone 5 og er i noen tilfeller hakket vassere:

www.mobili.no/tester/test-nokia-lumia-820/?page=4

 

Lenke til kommentar

Tror du undervurderer cpuen i lumia 820 litt. Den løper runder rundt 4s sin og ble sett på som en av de kraftigere 2 kjerne prosessorene gjennom 2012.

 

www.anandtech.com/show/5559/qualcomm-snapdragon-s4-krait-performance-preview-msm8960-adreno-225-benchmarks/2

 

Prosessoren yter omtrent som cpuen i iphone 5 og er i noen tilfeller hakket vassere:

www.mobili.no/tester/test-nokia-lumia-820/?page=4

Nå har vel den saken en annen side også, nemlig GPU-ytelse og OpenGL, der iPhone 4S med sin Apple A5 SoC kjører i store sirkler rundt Snapdragon 4 med Adreno 225. Alt i alt tenker jeg vi kan kalle det uavgjort... ;)

 

iPhone 5 derimot, er i en høyere divisjon ytelsesmessig:

http://www.anandtech...one-5-review/10

...og da særlig når det gjelder GPU:

http://www.anandtech...one-5-review/11

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Har ellers merket meg at det nokså tydelig at kamerakvaliteten på Lumia 820 er godt under det man vanligvis forventer fra Nokia, og merkbart dårligere enn det man finner i iPhone 4S og Galaxy S3.

http://www.gsmarena....2&idPhone3=4238

På sammenlikningen der kan jeg ikke si jeg syns 820 er merkbart dårligere enn 4S og S3. Blasse farger på 4S, spesielt sortnivået er dårligere. Ingen klar vinner spør du meg. 920 syns jeg også ser bedre ut enn 5.

 

Jepp, både "4G" (LTE og Mobile WiMAX), NFC, trådløs lading, plass til minnekort og utskiftbart batteri kan man finne i telefoner fra før 2011, så ingen av disse tingene er noe spesielt nå i 2013. Lumia 820 ville hatt "kraftig innmat" om den var blitt lansert i 2011, etter dagens standard har den ikke noe spesielt kraftig CPU eller GPU.

Og vi nevner i fleng telefoner som hadde alt dette før 2011, og som fungerte og var til salgs her til lands? Det er ikke mange telefonmodeller på det norske markedet som er så mye kraftigere, og ihvertfall ikke til en lavere pris. Så 920, 8X, S3 osv. er også "litt sånn 2011 teknologisk sett" da?

 

For min egen del er jeg rimelig fornøyd med å ha LTE-støtte, 64 GB innebygget, en telefon som lades hurtig og greit via kabel og et batteri som ikke trenger utskifting i de årene jeg har tenkt å bruke min iPhone. ;)

LTE-støtte man foreløpig får lite glede av i Norge. Hvor raskt telelefonen lades kommer jo an på laderen (ladestrømmen). Ikke har den en standardisert USB-port heller, så man er avhengig av denne spesialkabelen til Apple. Fordelen med en microUSB-port, er jo at det stort sett alltid er en lader å få lånt der det er folk, uten at man er avhengig av en spesiell kabel. Ei heller tåler den mange kuldegrader før den slår seg av, så den er ubrukelig som turkamerat nå på vinteren. Dessuten, det hjelper lite om den lader raskt, når man er på tur og ikke har tilgang på strøm.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Newton er skikkelig Apple fanboy så ikke verdt å diskutere med han iom at Apple alltid blir best. Når 4S kom ut så sa de aller fleste annmmelderene at den var like god som S2, noen sa den var litt dårligere, andre sa den var litt bedre. Så kom S3 ut og eneste jeg så om 4S i et review var "and dont even consider buying the 4S"

 

Så at du sier at iPhone 5 er mye bedre enn S3 og helt klart verdt de 1600 kr er jo bare tullete.

 

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/20-best-mobile-phones-in-the-world-today-645440/1#articleContent

 

Testene herfra er på 15-20 sider. Altså veeeldig laaaaange, men du vil sikkert finne frem en av de sidene som fikk iPhone 5 før de andre som er garantert å gi iPhone 5 full score uansett, de de sier at iPhone 5 er helt klart best :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at det er helt greit at equalizeren ligger under settings. Den endrer jo ikke bare lyden i musikkspilleren, den gjelder for hele systemet og alle programmer som spiller lyd. Det kunne kanskje været en snarvei fra musikkspilleren, men i og med at forskjellige produsenter har forskjellige lydinstillings programmer vill dette kanskje bli vanskelig. En løsning kunne kanskje være å legge inn en snarvei under applications i musikkspilleren.

Lenke til kommentar

Det vi klager på i Windows Phone 8 er ikke ting som er uvant - men ting som er rotete. Hvorfor skal vi måtte lete under "Sikkerhetskopi" for å finne ut hva som går galt hvis vi ikke får sendt tekstmeldinger? Det er jo der alle innstillingene for meldingssentraler og aksesspunkt ligger, av en eller annen grunn.

 

Sammenrøringen av ulike musikkapplikasjoner, samt den manglende muligheten til å stille på equalizeren rett i musikkspilleren er også rotete.

Meldingsinnstillinger? Trykk Innstillinger -> Programvare -> Meldinger.

Det er slett ikke nødvendig å gå innom Sikkerhetskopi, slik dere skriver.

 

Lumia-telefoner kommer med innebygde Xbox Music og streamingtjenesten Nokia Music. Jeg undres over hvordan du har fått dette til å bli "sammenrøring". Kan du ikke bare fjerne den appen du ikke bruker?

 

Dette var uprofft, gutta.

Lenke til kommentar

På sammenlikningen der kan jeg ikke si jeg syns 820 er merkbart dårligere enn 4S og S3. Blasse farger på 4S, spesielt sortnivået er dårligere. Ingen klar vinner spør du meg. 920 syns jeg også ser bedre ut enn 5.

Enten bør du skaffe deg ny skjerm, nye briller eller lære deg litt om hva hvert av de tre testbildene er ment å vise. Det jeg kan se av fargeposteren er at Lumia 820 legger et blåaktig slør over bildet, har dårlge kontraster og at den i de mørkeste partiene ikke klarer å skille mellom fargetonene slik at detaljene i bildet blir borte, sammenlignet med f.eks iPhone 4S. Noe av det samme kan man se i gråtonekartet, der Lumia 820 ikke klarer å skille mellom de mørkeste gråtonene nederst i gråtoneringen i sentrum. Av ISO-bildet kan man bl.a se at iPhone 4S har tydelig bedre skarphet.

 

Og vi nevner i fleng telefoner som hadde alt dette før 2011, og som fungerte og var til salgs her til lands? Det er ikke mange telefonmodeller på det norske markedet som er så mye kraftigere, og ihvertfall ikke til en lavere pris. Så 920, 8X, S3 osv. er også "litt sånn 2011 teknologisk sett" da?

Det jeg har sagt er at disse tingene har man kunnet se i telefoner fra før 2011, ikke at man nødvendigvis kan finne absolutt alt i én og samme telefon. Induksjonslading er f.eks et enkelt, gammelt prinsipp, velkjent fra bl.a elektriske tannbørster, men få telefonprodusenter har sett det bryet verdt å ta i bruk metoden, etter at Palm som første telefonprodusent tok det i bruk i 2009. Det løser ikke noe reelt problem, og gir ikke noen egentlig ny funksjonalitet, og har liksom ikke vært noe stort poeng når produsentene likevel har måttet utstyre telefonene med en port for kablet lading og dataoverføring.

For Lumia 820 må man ut med 6-700 kroner i tilleggsutstyr (ladeskall + ladestasjon) for å kunne bruke induksjonslading, noe jeg tror svært få ser noe poeng i når stort sett det eneste man oppnår er en varm telefon og at det tar ca dobbelt så lang tid å lade som med kabel.

En annen "løsning" på jakt etter et problem er NFC, som egentlig ikke er svaret på noe forbrukere flest ønsker eller må ha, men heller svaret på enkelte mobilprodusenters behov for å putte inn noe "nytt" for å lokke potensielle kunder til å oppgradere.

 

LTE-støtte man foreløpig får lite glede av i Norge. Hvor raskt telelefonen lades kommer jo an på laderen (ladestrømmen). Ikke har den en standardisert USB-port heller, så man er avhengig av denne spesialkabelen til Apple. Fordelen med en microUSB-port, er jo at det stort sett alltid er en lader å få lånt der det er folk, uten at man er avhengig av en spesiell kabel. Ei heller tåler den mange kuldegrader før den slår seg av, så den er ubrukelig som turkamerat nå på vinteren. Dessuten, det hjelper lite om den lader raskt, når man er på tur og ikke har tilgang på strøm.

LTE-støtte for iPhone 5 og andre LTE-telefoner er på plass i løpet av få uker her jeg bor og andre steder i landet med en viss befolkningstetthet.

Lading via kabel er generelt mer effektivt enn induksjonslading, pga mindre "svinn" i form av bl.a varmeutvikling, dvs. en induksjonslader må trekke en del mer strøm for å lade på samme tid som en kablet lader. Varmeutvikling er et imidlertid et kjent problem med induksjonsladere, noe som neppe er spesielt bra for telefon og batteri i lengden. Kanskje er dette grunnen til at Nokia har begrenset sine induksjonsladere til usle 300 mA, noe som blir stusselig sammenlignet med min knøttlille iPhone-lader (eller USB-porter) som kan levere 1A ladestrøm. ;)

Tilgang til strøm kan jeg alltid skaffe meg når jeg er på tur, i de fleste tilfeller er man omgitt av strømkilder hver eneste dag, i verste fall handler det kun om litt planlegging (batteripakker, solceller, etc.).

Lenke til kommentar

Jeg begynner nesten å stille spørsmål om egne preferanser, jeg er jo storfornøyd med en mobil som plutselig har fått terningkast tre...jeg må tydeligvis ha lagt lista lavt :hmm:

 

Men det blir litt vilkårlig når L820 får trekk for rotete menyer, mens (som andre påpeker) andre WP-modeller har fått skryt for den samme brukeropplevelsen. I tillegg føles det merkelig at amobil.no gir pluss for at deksler er utskiftbare, men samtidig trekker for at ekstra deksler må kjøpes...jeg har aldri vært borti at ekstra deksler følger med telefoner uten videre, har heller aldri forventet det.

Amobil hevder samtidig at man må via "sikkerhetskopiering" for å få tilgang til meldingsinnstillinger. Det er en sannhet med modifikasjoner, jeg får ihvertfall tilgang til den rett fra meldings-appen (der meldingsinnstillinger historisk alltid har tilhørt). Det klusses også med hvor vanskelig/lett det er å bytte mellom faner i Internet Explorer (dette kan legges inn som hurtigknapp).

Når amobil deretter føler det naturlig å sammenlikne med Samsung S3 (som har en betydelig større skjerm og dermed ikke vil være et naturlig valg for de som vurderer L820) og HTC 8S som har halvparten av RAM, 50% svakere prosessor og halvparten av lagringsplass (men samtidig påstår at den ikke har vesentlige mangler), da blir det litt pussig.

 

Det overrasker meg også hvor forskjellig L820 oppfattes av forskjellige testere i norske og utenlandske redaksjoner.

 

Alt i alt blir det litt for vilkårlig og slurvete fra amobil, og som det påpekes av andre, spesiellt med tanke på hvor mye disse tingene har å si når de blir slått opp med tabloide overskrifter i nettaviser.

 

(redigert: skriveleifer)

Endret av Mr.B
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes forsåvidt at testen er grei. Men når det kommer til konklusjoner og karaktergivning synes jeg testene generelt sett er alt for vilkårlige og tendensiøse. Spesielt med tanke på hvor mye disse tingene har å si når de blir slått opp på forsiden av vg.no med terningkast og tabloide overskrifter.

 

Har sagt det før og sier det igjen: Dropp terningene! La plusser og minuser samt artikkelen i seg selv stå for anmeldelsen. Ser straks mer profft ut. I samme slengen får Amobil flere klikk på sidene når lesere ikke bare hopper rett til konklusjonen og ser på terningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at dette er en elendig, amatørmessig test, og slett journalistisk håndverk. Men for at ikke hovedpoenget skal drukne i en diskusjon rundt de mindre viktige årsakene, så vil jeg heller bruke dette inlegget til å kun trekke frem kardinalsynden:

 

Man har her levert en produktomtale av en telefon der temaet lyden ikke omtales med et ord! :wallbash:

 

Ikke ett sted i de over 20(!) avsnittene ser jeg et ord om hvor bra samtalekvaliteten er. Ingenting om mikrofon og høyttaler, ingenting om hvor bra de andre vil høre meg om jeg velger meg denne.

 

Hvis jeg ikke kan høre klart og tydelig hva de andre prøver å si til meg så hjelper det meg fint lite om jeg kan spille Minecraft på dingsebomsen samtidig som jeg hører på Spotify og knipser bilder av blomster langs veikanten. (Eller hundebæsj, som det gjerne er mer av på denne årstiden...) :hrm:

 

FOKUS!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Legger merke til at denne telefonen og andre fra Nokia med WP8 får minus for rotete menyer. HTC 8S får derimot ikke det. Men menyene er jo 100% like. Det er jo ingen måte å tilpasse dette på en Windowstelefon. Så hvorfor får Nokia trekk for dette, men ikke HTC?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...